20. Sail-ing Business Cup – adriai charterhajós verseny 20 éve folyamatosan

Évente átlagban 14 hajós mezőny

A Sail-ing Business Cup adriai charterhajós versenyen 2003 óta évente átlagban több, mint 14 hajó versenyzett, beleértve az első évek és a covidos évek szűkebb mezőnyeit. A legutóbbi érthető okokból 5 és 7 hajós részvétel után idén az életünk visszaállta a “normális kerékvágásba” (már amennyire), és újra 18 csapat gyűlt össze az ezúttal a murter-szigeti Hramina Marinából hétfőn elindult versenyre. A legtöbben, szinte folyamatos fejlődés után, 2019-ben voltak. Akkor 21 csapat versenyzett egyforma charterhajókkal Közép-Dalmáciában a horvát szigetvilág varázslatos lehetőségeit kihasználó regattán.

Nehéz annál érdekesebb, szórakoztatóbb időtöltést elképzelni, mint amikor az ember egy hajóval vándorolhat az Adrián.  Az Adriai-tenger Horvátországhoz tartozó területén 698 sziget, 389 szigetecske és 78 zátony található , (a Wikipédia szerint). ezek közül 47-66 lakott. A szám azért nem pontos, mert tartalmazza azon szigeteket is, amelyeken lehet, hogy csak egyetlen ember vagy egy család él folyamatosan és nyilvánvalóan ezeknek a száma állandóan változik. Ám a szigetek, szigetecskék és a vízből kiálló zátonyok száma ezer fölötti. Ez teszi ezt a tengert varázslatossá. És ettől lehet remek vitorlás versenyeket is rendezni.

Világítótorony a Prisnjak-szigeten

Charterhajós versenyek

Ezt a szórakoztató sporttevékenységet természetesen a hajókölcsönzéssel foglalkozó cégek és kikötők találták ki, miután a bérelt hajókkal, leginkább vitorlásokkal zajló egyéni turizmus harminc-negyven évvel ezelőtt felvirágzott. A tavaszi és őszi versenyekkel lehetett hosszabb szezont teremteni, hiszen így a vitorlázás és bármilyen hajózás szerelmesei kora tavasztól késő őszig a vízen vannak. Ráadásul, aki ilyen módon megismerte ezt a világot, ha teheti, szívesen visszatér nyáron, főszezonban is családokkal, barátokkal.

Tribunj éjjel a kikötőből nézve

Hajózással sokkal többet kap az, mint aki csak egy parti szállodában, apartmanban nyaral vagy akár végigjárja a tegerpartot. Másmilyenek a szigetek az északi Adrián, az Isztriai-félsziget és Rijeka közelében, mint Közép-Dalmáciában vagy délebbre, Split és Dubrvnik közelében. Egy hajóval kószálva, öblökben meg-megállva, éjszakára horgonyt vetve vagy jól kiépített kikötőkben a szolgáltatásokat is élvezve egészen más, színesebb, sokoldalúbb, és pláne az útvonalat jól megválasztva sokkal nyugodtabb a világ, mint a parti nyüzsgésben, pusztán strandokon élvezve a kikapcsolódást. A különleges természeti szépségek választékáról nem is beszélve.

A kék szín árnyalataiból jól áll az Adria

Johann Strauss talán életében nem járt az Adrián, ha valaha is kéknek láthatta a Dunát… Az Adria kékje, sőt kékjei mellett sok megszokott kékünk szürke csupán.

A charterhajós versenyzés pedig mindennek aktív pihenés és megfelelő mértékben a jó társaság élvezete. A versenyek során az időjárásnak, az adott körülményeknek megfelelően kiválasztott szigetek jelölik a versenyfutamokon vitorlázandó pályát. Estére pedig a mezőny általában más-más kikötőben tölti az éjszakát, egy hét alatt akár aránylag nagy távolságokat is megtéve.

A charterhajókkal futott versenyek a hajóbérlési rendhez igazodva általában egyhetesek, szombati hajóátvétellel és egy héttel később hajóleadással a kiindulási kikötőben.

20. Sail-ing Business Cup

A 20. SBC mezőnye és Molnár Csaba, a verseny kitalálója és főszervezője

Molnár Csaba és charterbróker cége a Sail-ing világszerte számtalan hajótulajdonos és bérbeadó chartercéggel áll régóta kapcsolatban. Az évek tapasztalatai alapján kiválasztott megbízható partnereivel dolgozva szinte bárhová tud hajóbérlést szervezni, de természetes módon az Adrián a legaktívabb. Ő is a fenti okokkal kezdte évente megszervezni a magyar vitorlázóknak a versenyeit. Én magam évek óta dolgozom vele ezen alkalmakkor, és a vízi rendezés a felelősségem, hogy az időjárásnak megfelelő hosszúságú, bonyolultságú változatos pályákat jelöljek ki és ezekhez meglegyenek a bója és rendezőhajó által kialakított jó rajt- és célvonalak.

Az évek során kialakult egy erős és lelkesen résztvevő mag, akikhez újak is rendre csatlakoznak majd visszatérnek. Sokszoros magyar bajnokok, olimpikonok, ismert, nagynevű vitorlázók társaságában akár teljesen kezdő, vitorlásversenyen sosem járt amatőrök alkotnak csapatokat. A tengeri charterhajózás rengeteg embert tett már a vitorlás versenyzés megszállottjává, akik aztán felbukkantak és állandó résztvevők lettek a balatoni versenyeken is. Ezért az adriai charterhajós versenyzés nem csak kikapcsolódás vagy üzlet, hanem egyszerre sportéletet hízlaló bázis. Felnőtt fejjel a hazai vízeken saját hajó vagy azzal bíró ismerősök nélkül meglehetősen nehéz utat találni a vitorlás versenyzéshez. Itt viszont egy csapatba akár úgy is be lehet kerülni, ha az a kezdő akár senkit sem ismer, pusztán jelentkezik Csabánál. Az Adrián aztán rengeteget lehet tanulni és kedvet kapni, fejlődni és hasonló érdeklődésű ismerősöket szerezni. És így nem csak egy élménnyel gazdagodni, de a megszokottól merőben eltérő világba olvadni.

Idén a 18 hajós mezőny egyforma Bavaria 41-es hajókkal vitorlázva a Murter-szigetekről a Hramina Marinából indult. Az idén sorra vett kikötők Tribunj, Vodice és Zlarin. Hétfőn két aránylag gyengeszeles, egyenként nagyjából 10-10 mérföldes (18-19 km) pályákon versenyeztek a csapatok. A kedd az egésznapos és különleges, egyedülálló balatoni hagyományból adaptált Csillagtúra (erről bővebben később írunk) napja, amelyet a továbbiakban újabb 10-25 tengeri mérföldes futamok követnek a péntek délutáni hraminai visszaérkezésig.

Két futam után szoros versenyben a Czap Zoltán vezette csapat áll az élen, akiket olyan egységek követnek, ahol a kormányosok: Bernula János, Böjte Richárd, Varga Levente, Soponyai Géza és Szilvássy Attila.

Részletes eredmények ITT találhatók. A verseny honlapja és a Sail-ing honlapja.

A futamok élő gps-es nyomkövetése a Snewisport honlapján látható.

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!