50Kekszalag-Eselyesek-Katamaranok-Balatonfured-DJI-Dronfoto-HAJOZASHU

50. Kékszalag: a győzelemre esélyes 15 katamarán részletes bemutatása

Az 50. Kékszalagon a jubileumhoz méltón eddig soha nem látott számú esélyes küzd majd július 26- án az abszolút győzelemért.

Ruják István részletes esélylatolgatása:


Litkey és a Décision 35-ös

50Kekszalag-Eselylatolgatas-Katamaran-LitkeyFarkas-Decision35-Svajc-HAJOZASHU

Decision 35 – Litkey Farkas, fotó © HAJOZAS.HU

Bő három éve vitorlázik Litkey Farkas és csapata a Svájcban a Genfi-tóra született Décision 35 típusú katamaránnal, amely eredetileg Artemis névre hallgatott.

Tizenhárom Kékszalag győzelméből kétszer – tavaly és tavalyelőtt – ezzel a hajóval diadalmaskodott. 2015-ös Balatonra érkezésekor “csak” harmadik lett, miután a szállításkor eltörött árbócának javítása miatt szinte edzés nélkül kellett rajthoz állniuk.

Litkey mindig jól tudott győzelemre esélyes hajót választani (Pleasure, Gardazzurra, Clan Des Team, Lisa…), legfeljebb első többtestűje a Katamadár lógott ki a sorból. A Décision 35-ös a Genfi-tó sikertípusa. 2004 és 2009 között gyártották ezeket hajókat (most fejlesztenek új típust), és az ottani tókerülőn a Bol d’Oron még soha nem találtak legyőzőre. Igazi “all round” katamarán. Ahogy a Genfi-tavi többnyire gyenge és változatos szelekben ideális, ugyanúgy való a Balatonra is. Trimaránnak látszik, de a középső teste nem úszik a vízben.

Litkey az ideális hajókon mindig megfelelő és jól felkészült csapattal vitorlázik. Nagyjából húsz évvel ezelőtt fókuszált a Kékszalagra. Addig sikeres és kiugró tehetségű olimpiai kishajós, elsősorban finnes volt, de onnan nem indult a nemzetközi profi versenyzés felé, ami neki, keleti kistavi versenyzőnek bizonytalan jövőt ígért. A nagyhajózást és a Kékszalag orientáltságot viszont igen szisztematikusan, okosan kezdte és műveli azóta is. Tehetsége és kishajós tapasztalatai jelentik az alapot. Taktikai és stratégiai képességeivel a Balatonon nehéz vetekedni. Ehhez jönnek a jó hajók és nem utolsó sorban jól összerakott, válogatott társakból alkotott csapatai, akikkel rengeteget edz és vitorlázik. Ő ha tehette, soha nem állt rajthoz felkészületlenül, éppen csak elkészült hajóval, friss társakkal. Ha mégis rosszul alakult valami a verseny előtt, olyankor nem is győzött. De ez nem jellemző.

Szép nyugodtan versenyzik, tudja jól, hogy a Kékszalagot nem Keszthelyen kell megnyerni. Ott ritkábban látni az élen, mint a befutóban. A rajtnál sem ő az, aki elsőnek kilő. Egyszer láttam pörgősen indítani, tavaly. De tudta, hogy az Opel Fifty-Fiftyvel nem viccelhet, mert a kétárbócos és csapata iszonyú gyors. Akkor viszont most sem kezdhet majd takaréklángon.

2001 óta 17 rajtból 13 győzelem, egész jó kis mérleg…


PAUGER KÉTÁRBÓCOSOK

50. Kékszalag Esélylatolgatas Opel 5050 Fifty Fifty Pauger Carbon Evergreen Kétárbócosok

50. Kékszalag Esélylatolgatas Opel 5050 Fifty Fifty Pauger Carbon Evergreen Kétárbócosok, fotó © HAJOZAS.HU

Már ketten lesznek ezen a Kékszalagon ezek a világon sehol máshol nem látható szuper kétárbócosok.

Mindenki tudja már régen, hogy az Opel Fifty-Fifty és a végre talán teljesen elkészülő és immár jó vitorlákkal rajthoz álló Pauger Evergreen teljesen magyar tervezésű és kivitelű (Pauger Carbon), sőt egészen egyedi ötlet alapján (Paulovits Dénes) épített, a testekre állított két árboccal vitorlázó katamaránok.

Józsa Márton és csapata kétszeres győztes (2012, 2014), a pályarekordot is ők tartják 7 óra 13 perc, 57 másodperces menetükkel. A hajó idei fejlesztéseivel egyértelműen gyorsabb lett gyenge szélben, azt pedig nem kell ecsetelni mire képes, ha jól fúj. A Volvo High Tech Regatta hosszú, Alsóőrstől Fenyvesig húzó futamán a frissüléseket kihasználva nem Kaiser Kristófék foileren szárnyaló AC 45-öse érte el a csúcssebességet, hanem az Opel Fifty-Fifty.

A csapat talán a legjobban összeszokott a mezőnyben. Együtt vitorláznak a Wild Joe hatvanlábas Mini-Maxin a tengeren, és 2012 óta a katamaránon. Amúgy is jó képességű, neves, éles versenyzéshez szokott kishajósok alkotják a élénksárga testű, fekete vitorlázatú Fityó csapatát. Kell is a tudás a kétárbócos, sokvitorlás egység hatékony használatához. Mindenféle katamaránra igaz, hogy a kormányos egyedül a kormánnyal keveset tehet a hajó irányításáért, ha azt nem támogatja a vitorlák folyamatos, pontos állítása. Különösen igaz ez egy ilyen kétárbócosra!

Ez lehet a hátránya fekete lóként induló Pauger Evergreennek. Maga a hajó a Fifty-Fifty továbbfejlesztett változata. A testek ugyanabban a sablonban készültek, de csak 47 láb hosszúak. Az egész hajó lényegesen könnyebb, mint az előd, Paulovits Dénes igyekezett beépíteni a tapasztalatokat az új hajóba. Az árbócai magasabbak, tehát a vitorlázata kis szélben nagyobb lehet. A sebességpotenciálja feltehetően jobb, mint a kétszeres győztesé.

A feltehetően szó viszont elárulja gyengeségeit is. Hátrányuk az edzetlenség lehet. Bár a kormányos Paulovits Dénest komoly csapat, Király Zsolt és társai segítik, akik a Raffica Liberán bőséggel összeszokhattak az évek során, miközben végig hódították az európai tókerülőket és a Kékszalagon is ők tartják az egytestű hajóval elért pályarekordot. Katamaránoztak is már valamennyit korábban egy kisebb Ventilo 27-essel. Ám, a kétárbócos óriás kezelésében közel sem olyan gyakorlottak, mint Józsa Mártonék.

A kormánynál Paulovits Dénes lesz, aki nagyon tehetséges vitorlázó és kitűnő finnes volt, és komolyan hajtott mielőtt a hajóépítés és karbon rudazat készítés lett fő tevékenysége. Nála jobban senki sem ismeheti a kétárbócos katamaránt, hiszen az ő „gyermeke”, az ő találmánya ez a világon sehol máshol nem látható többtestű. Ráadásul több Kékszalagra épített különleges, saját tervezésű és kivitelű hajót, és vitte is már dobogós helyre, például a Szamuráj Jack szkiffet. Ugyanakkor keveset vitorlázik, versenyez az ellenfelekhez képest. Igaz, ez őt ritkán zavarta eddig.


AC 45-ÖSÖK

50Kekszalag-AC45-MKB-Extreme-Sailing-Team-RSM-Sailing-Team-HAJOZASHU

AC 45-ösök, fotó © HAJOZAS.HU

Két csapat is hozott Magyarországra America’s Cup 45 lábas foiler katamaránt, amelyek nagyon gyors hajók

Kaiser Kristófék MKB Extreme Sailing Team néven vitorlázzák az egyik AC 45-öst, amelyet érintetlenül hagytak, vagyis spéci merevszárny vitorlázattal és emelő uszonyokkal, foilokkal szerelve mindkét testét a víz fölé emelve repülni is képes hajó. Amikor így kiemelkedik rendkívül látványos a nagyteljesítményű AC45-ös. Bár a tapasztalat szerint például az úszó Fifty-Fifty ilyenkor is képes vele azonos vagy hasonló sebességre, miközben a haladási irányszöge kedvezőbb.

A szárnyas AC 45 akkor kerül bajba, amikor a szél legyengül és a víz alatt kell vonszolnia L-alakú uszonyait. Azok ilyenkor sokkal jobban fékeznek, mint egy hagyományos uszony. Tehát neki végig egyenletesen jó szél szükséges a sikerhez. De még akkor is végig kell bírni a szárnyalást jó hajóvezetéssel és kezeléssel, ami a légvonalban 155 kilóméteres pályán kemény próbatétel. Ezeket a hajókat nem hosszútávú versenyzésre tervezték. De látványban egész biztos hogy már most viszik a prímet!

A másik AC 45-öst a Sailing Team RSM Hungary vitorlázza Vándor Róbert vezetésével. Ők már tapasztaltak a szárnyalásban, hiszen az elmúlt években egy GC 32-es foilerrel vitorláztak. Talán éppen ezért, a fentiek ismeretében döntöttek úgy, hogy az AC45-ösre hagyományos uszonyokat szerelnek, és növelve a vitorlázatot magasabb árbócot. Utóbbi miatt azonban a szárnyvitorlát is sutba dobják, bízva egy jobb gyengeszeles teljesítményben és ennek megfelelő körülményekben. Abban viszont akadály a hajó ellenfelekhez képest feltehetően nagyobb összsúlya. (Mindenestre a Fehér Szalagon, a Kékszalaghoz képest rövid távon, kis szélben elsőként értek célba a két nagy esélyes előtt…)


BLACK JACK – ROLAND GÄBLERREL A KORMÁNYNÁL

50Kekszalag-Roland-Gaebler-BlackJackSL33-Katamaran-Eselyes-Tihany-HAJOZASHU

Black Jack SL33, fotó © HAJOZAS.HU

Gyenge szélben az egyik leggyorsabb hajó a maga 750 kilós összsúlyával, ráadásul tízszeres katamarán világbajnok kormányos irányítja.

2010- ben már meglepte a nála sokkal esélyesebbnek tartott nagyobb katamaránokat. Akkor a Natur Aqua 28 lábas Ventilóval lett Kékszalag győztes.

A Black Jacket tavaly a dobogóra hozta, és a napokban megnyerte a Volvo High Tech Regattát is. Ennek ellenére ő maga is a Litkey-csapatot várja az első helyre, vagy esetleg Józsa Mártonékat. Kiváló, sokoldalú vitorlázó, imádja a Balatont és a Kékszalagot, rendkívül pozitív egyéniség, aki már jól összeszokott csapatot is nevelt Nagy R. Attila, alias Rozsda segítségével. Mivel jól ismeri a hajó korlátait és reális célokkal készül, akár meglepetést is okozhat!


HUN3BOGI

50. Kékszalag esélyesek Katamarán HUN3Bogi Keszthely

HUN3Bogi, fotó © HAJOZAS.HU

Igazi balatoni öszvér fejlesztés a hajó.

Eredetileg a Pauger műhelyben épült jónéhány éve Vándor Robiék számára. Egy Ventilo M1 sablonban készült és a testét meghosszabbították, miközben magasabb, gyenge szélre szánt vitorlázattal versenyzett. Idén a keszthelyi csapat vásárolta meg a hajót, majd alakítatta át. Az első keresztmerevítőnél levágták a hajó elejét, és egy teljesen új formájú, nagyobb orrészt kapott. A Flaar Kft. által tervezett új orrész 300 literrel nagyobb térfogatú, mint az eredeti. A két lábbal – mintegy 60 cm-rel – megnövelt hossz miatt pedig ennek a térfogatnak a középpontja is előrébb került.

Az árbóc, a vitorlázat és a kötélrendszer már ismerős a csapatnak, hiszen egy Extreme 40 hajó részeit használták fel amellyel tavalyi évben versenyeztek, emellett a nagyvitorla-kezelést hidraulikával egészítették ki. Mindettől a hajó másképp viselkedik, mint korábban. A hajó hatalmas méretei ellenére tömege rendkívül alacsony, ezért a Balatonra jellemző kis és közepes szélviszonyok között nyújtja a legjobb teljesítményt. Büki Gábor kormányozza, és a felkészülésüket a kitűnő német katamarános Helge Sach segítette.


EXTREME 40-ESEK

50Kekszalag-Extreme40-Red-Czegai-Thunderbird-HAJOZASHU

Extreme 40-esek, fotó © HAJOZAS.HU

Három magyar Extreme 40-es egész biztos, hogy indul a versenyen.

Ott lesz a rajtvonalon Rauschenberger Miklós vezetésével a már jól ismert The Red – Team Quantum Hungary, valamint a Sportech Jedi Business a volt 470-es olimmapikon és számos nagyhajó osztályban (a tengeri bajnokságokat is beleértve) sokszoros magyar bajnok Czégai Péter kormányzásával. Ez utóbbi Extreme 40-essel tavaly még Kaiser Kristóf csapata hajtott.

A The Red csapata tapasztalt, összeszokott, a kormányos pedig számos Kékszalagon végzett dobogón még a Principessa Liberával. Ám az Extreme 40-esnek korlátai vannak a Balatonon. Bármennyire feltuningolták is gyenge szélre leginkább közepes és különösen erős szélben lehetnek igazán gyorsak. Az pedig ugyebár ritkán fúj a Balatonon egy teljes Kékszalag pályán mindvégig.

A másik magyar Extreme 40-esben Czégai Petiék pedig most tanulják a katamaránozást, így ők maguk sem számítanak győzelemre. Azért egy-egy szakaszon okozhatnak kellemetlen perceket az ellenfeleknek mindketten.

A harmadik Extreme 40-es a Thunderbird (ex Bogi). A fiatalokból álló pécsi vitorláscsapat 2015-ben alakult és egy 8MOD hajóval kezdtek versenyezni Behek István kormányzásával. Idén váltottak katamaránra, így ebben a műfajban teljesen kezdők, de Litkey Farkas edzi őket a kezdetektől fogva, nagyon motiváltak.


SAFRAM – VENTILO M1

50-Kekszalag-Safram-Ventilo-M1-Katamaran-HAJOZASHU

Safram, fotó © Török Brigi

Itt lesz a Kékszalagon a 2015-ös győztes svájci hajó, Rodolphe Gautier csapata.

A hajó egy gyenge szélre felspécizett Ventilo M2-es. Tavaly még gyorsabbak voltak, mint két évvel korábban, miután tovább optimalizálták gyenge szélre a Saframot. Sokak szerint megnyerhették volna a 2017-es versenyt, ha nem szakad el még a keleti medencében a legfontosabb vitorlájuk, egy hatalmas Code Zero.

Gyenge szélben a legnagyobb ellenfelei lehetnek a legjobb magyar hajóknak. A kormányos ezúttal is a 2015-be győztes Christophe Péclard lesz. A harmadik Kékszalagjuk, így a Balatonnak nehéz lesz trükkösen meglepni őket. Azért a siófoki lavórban, a badacsonyi trükkösben vagy a györöki susnyásban még talán bízhatunk…


FEKETE LOVAK KÜLFÖLDRŐL – Roman Hagara & Hans Peter Steinacher olimpiai bajnokok

50 Kékszalag Red Bull Eselylatolgatas Roman Hagara Hans Peter Steinacher GC32 Extreme 40

Roman Hagara & Hans Peter Steinacher olimpiai bajnokok, GC32 katamarán, fotó © Tristan Stedman

Nagymenők a vitorlázás világában!

Roman Hagara és Hans Peter Steinacher Sydney-ben majd Athénban is Tornado osztályban szenzációs olimpiai bajnoki címeket szereztek a kis Ausztriának. Azóta pedig a nemzetközi katamarán világ kétségtelen sztárjai. A HAJOZAS.HU magazinnak adott exkluzív interjúban elmondták, hogy két hajót hoznak. Egy Extreme 40-es és egy foileres GC 32-est. Kezdetben úgy tervezték a várható szélviszonyok alapján választanak, de tudomásunk szerint végül is mindkét hajóval elindulnak a versenyen, mert ehhez megfelelő financiális háttérrel bíró jelentkező feltehetően akad kéthajónyi is…

A csapatukban lesz magyar navigátor is, hiszen Roman megtapasztalhatta már a Balaton trükkös világát a 2010-es Kékszalagon.

Hajóikkal példát mutatnak majd arra, miként kell azokat kezelni és vinni, hiszen az Extreme Sailing Series, az America’s Cup World Series vagy a Red Bull Youth America’s Cup résztvevőiként éveken át a legmagasabb szinten versenyeztek és versenyeznek most is.


Mellettük itt van már a Balatonon is egy Marström 32 típusú katamarán is. 2012-ben is versenyzett ilyen hajó a Kékszalagon (4. lett). Különlegesség volt, mint egy óriásira hízlalt A-Cat, egy szál grósszal. Most lesz ezen az M32-esen jelentős méretű elővitorla is, vagyis fokozták a gyengeszeles teljesítményét.

50Kekszalag-Petranyi-Zoltan-Marstrom32-Katamaran-Pauger-Evergreen-HAJOZASHU

Az M32 katamarán és a zöld P47 Evergreen, fotó © HAJOZAS.HU

Petrányi Zoltánék vitorláznak majd ezzel a hajóval. Ők anno az akkor még német tulajdonban lévő Black Jackkel végeztek már dobogón Kékszalagon (2. helyen 2012-ben), és értek el még katamaránokkal 4. és 7. helyet is.


IRF VENTILO 28 – VÁRADI SZABÓ JÁNOSÉK

50Kekszalag-IRF-Ventilo-Varadi-Szabo-Janos-P47-Evergreen-Paulovits-Denes-HAJOZASHU

IRF Ventilo 28 és a Pauger Evergreen, jól látszik a méret különbség, fotó © HAJOZAS.HU

Igazi esélyesnek nem nevezhetők a hajó mérete miatt.

Semmilyen szélben sem számíthatnak arra, hogy akár rövidebb szakaszon is a leggyorsabbak legyenek. De Váradi Szabó János az egyik legtapasztaltabb magyar katamarános és tavaly is nagyszerűen szerepeltek (4.), lényegesen jobb sebességpotenciállal bíró hajókat előzve vitorláztak az élmezőnyben. Érdemes lesz figyelni őket, már csak azért is, ahogy a hajóval bánnak. Néha ugyan kockáztatnak, aminek esés is volt már az eredménye, de így szép a katamaránozás…(vagy csak a nézőknek?)


HUNGARIAN SILENCE – ÚJDONSÁG RENGETEG KÉRDŐJELLEL

50Kekszalag-Hungarian-Silence-Trimaran-Vitorlazas-Sailing-HAJOZASHU

Hungarian Silence trimarán, fotó © Török Brigi

A beharangozás alapján ide illik, ám az eddig látottak alapján jelenleg szigorúan a sor végére egy magyar újdonság.

A Hungarian Silence egy frissen fejlesztett kétárbócos szárnyas trimarán. A 11M OD osztályból vagy az adriai tengeri charterhajós versenyekről ismert Czap Zoltán megbízásából alkotta a hajót Fekete László, aki saját újításait igyekszik megvalósítani. Építés közben módosítások is történtek, amelyek eredményeképp a hajó nehezebb lett, mint eredetileg tervezték, így további módosítások várhatók rajta, amelyek a rudazatát, árbócainak hosszát is érinthetik.

Első megjelenésekor, első versenyén részben persze egy nagyon rossz formájú és rosszul elhelyezett, oda nem illő génua miatt is mélyen az elvárások alatt teljesített. De úgy hírlik, hogy bíznak a gyermekbetegségeik legyőzésében, és remélik, hogy majd elérik a céljukat s bejutnak a többtestűek élmezőnyébe. Ettől még nagyon messze járnak, de rajtolnak a Kékszalagon.

Az igyekvésük mindenképp tiszteletet érdemel, mert az ilyen innovatív szándék és áldozatvállalás, illetve az álmok megvalósítása viszi előre a Kékszalagot és a magyar vitorlázást.


A Kékszalag a fejlődés mozgató ereje.

Az újítók csodái mellett a Kékszalag versenyzésre csábítja azokat is, akiknek ez egyébként az eszükbe sem jutott volna. Vagyis miközben előre viszi a minőségi műszaki fejlődést, gyarapítja a vitorlázásért lelkesedők számát is, és ami a legfontosabb, örömet okozó kihívást állít mindenki elé, aki úgy dönt, hogy nekivág.

Vajon az alapítók 1934-ben sejtették-e, hogy amit kitaláltak, szinte automatikusan igazodik az egyénhez, minden egyes résztvevőhoz, annak motivációi szerint? Mindenkinek azt adja, amit keres. Kinek a nagy versenyt, kinek a kalandot. A társaságot, a teljes kikapcsolódást, a természet varázsát, az elmesélhető különlegességet.

A Kékszalag egy letehetetlen isteni kaleidoszkóp, minden fordulattal új, sosem látott kép, a valódi, reklámszándék nélküli őszinte csak nekem, csak itt, csak most.

Az egyéni élményt bőkezűen méri, olykor kedvesen, máskor kőkeményen. Nem úgy, mint egy utazási iroda, vagy bármilyen szolgáltató. Nem ígér kiszolgálást. Ott van, éppen aktuális önmagát adja, mindenki elveheti belőle, amihez hozzáfér, és ebben az öröm, a siker és a szépség mellett lehet bőven kudarc, nehézség és jó fájdalom is. Kisebb-nagyobb pofonokat is ad, többnyire olyat, hogy mire kiheverjük, már fel is piszkálta a büszkeségünket, amitől muszáj visszajönni és újra megküzdeni a kihívással.

Ruji

Ki fogja nyerni az 50. Kékszalagot??? IDE KATTINTVA megmondjuk 🙂


Kövessétek ÉLŐBEN a jubileumi 50. KÉKSZALAGOT a HAJOZAS.HU oldalon.

Kékszalag, fotó © MTI | Szántó Áron

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!