ARC 2021 – Transzatlanti öröm és tragédia

ARC – Biztonságos közös túra

Az Atlantic Rally for Cruisers a saját honlapján egyértelműen kijelenti, hogy ez a nagy közös transzatlanti út, bár versenyelemeket tartalmaz, mégsem igazán verseny. Biztonságos, közös átkelés, nem futam, hanem egy élvezetes menet versenyben. Hiszen a túrakategóriákban még 50 órányi motorozás is engedélyezett.

Az évente szokásos 200 hajós mezőny idén két része oszlott, mivel az ARC mellett meghirdették az ARC+ eseményt is. November 21-én elrajtolva 148 hajó vitorlázott a szokásos Gran Canaria – Santa Lucia útvonalon a Kanári-szigetektől és a karibi Kis-Antillákig. Két nappal korábban indulva pedig 72 hajó az ARC+ pályán egy zöldfoki-szigeteki megállóval Grenadáig. Ezen a télen ráadásul lesz egy ARC January esemény is január 9-i starttal.

Kedvező időjárásban az átkelés jórészt 12-15 csomós hátszélben zajlik

Az ARC-n 10 kategóriába sorolt hajók vitorláznak és persze versenyeznek egymással. A tíz kategóriából 5 a túrahajósoké. Mellettük még 2 versenyosztály 2 többtestű típusoknak szól és 1 nyílt osztály.

Magyar dobogós

A Cruising C kategóriában 3. helyen végzett Mohai Szabolcs csapata Wilson nevű Bavaria 49 típusú hajóval. Az öt túrakategóriában versenyzett 96 hajó, közülük 17 darab a C-csoportban.

Persze az ARC deklaráltan inkább amatőr, baráti vitorláscsapatok közös baráti átkelése, ám a nagy többség, amint elrajtolt, kiteszi a szívét a pályára. Az eredményt látva, összevetve az ellenfél hajótípusokkal, az biztos, hogy Mohai Szabolcsék remekül vitorlázhattak!

A Wilson december 8-án érkezett célba. 2856 tengeri mérföldet tettek meg 17 nap, 10 óra és 9 perc alatt, amivel 3. helyen végeztek a Cruiser C kategóriában.

Vitorláztam Bavaria 49-essel, tudom milyen, és ismerek több vitorlázót is, akik ezt szintén elmondhatják magukról, és a véleményünk egyezik. Kényelmes, biztonságos hajó, de még ebben a túra kategóriában sem tartozik a villámléptű tengeri paripák közé, így komolyan le a kalappal a Wilsonnal vitorlázók előtt, hogy mégis harmadikként célba értek, egy Béneteau First 44.7 és egy Discovery 56-os hajó mögött. A 17 hajós Cruiser C-mezőny hajótípusait áttekintve nem nagyon tudnék náluk alapjában lassabb hajót találni, mert még a rövidebb vízvonalúak is fürgébb típusok a nagyobb, 50 láb felettiekről nem is szólva.

Mohai Szabolcs hajója az összes túraosztályban induló 96 egységből 20. lett, és az összes célba érkezett 127 résztvevő közül 36.

A leggyorsabban célba ért hajó egy 69 lábas Guillaume Verdier tervezésű Vismara Nacira 69-es volt, természetesen a Racing A kategóriában. Ők nem egészen 13 nap alatt megtették az utat.

Tragédia az első napokban

Sajnos a versenyen szokatlan módon ezúttal történt egy halálos baleset is. A rajt után egy kisebb alacsonnyomású időjárási rendszer északi oldalán a mezőny nagy részéhez képest nyugatabbra tartó néhány hajó közül a francia Agecanonix fedélzetén történt a szomorú eset, a Kanári-szigetektől kevesebb, mint 500 mérföldnyire.

Az Agecanonix a rajt napján

A háromfős legénység egy tagja halt meg a fatális balesetben, amelyről, az eset minden nagyhajóval erős szélben vitorlázó, túrázó vagy versenyző hajós számára tanulságos körülményei miatt külön írásban számolunk be.

Ruji

 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!