Az emelőszárnyas hajózás különlegességei – Ecofoiler, újrahasznosítható anyagokból

Pályázat a Garda-tavi Foiling Week előtt

A június 30. és július 3. között a garda-tavi Malcesinében megrendezésre kerülő 5. Foiling Week alkalmából kiírt konstrukciós pályazaton az egyetlen feltétel, hogy az új hajó a méretétől és technikai kivitelétől függetlenül emelőszárnyakon való haladásra legyen képes. A pályázat számos kategóriában zajlik. A hajókra április 14-ig lehet szavazni. (A szavazáshoz a pályázókat az egyes díjak ikonjaira kattintva lehet elérni). Mi elsősorban a “Project Award” kategóriába benevezett darabokat mutatjuk be. A pályázat eredményhirdetése április 28-án lesz.

Sorozatunkban bemutatjuk a ETNZ Hydrogen hajtású kísérő hajóját, az Ecofoiler újrafeldolgozható anyagokból készülő vitorlását, az AC40 ETNZ CupCat hajót, a Floki 6.5 Manfray Mini Transatot és a hasonló kategóriájú Tomastison Minifoilert, a világ leggyorsabb foiler túrakatamaránját a 330 lábas / 101 méter hosszúra tervezett óriási Nemesis One-t, a szintén nem kicsi 70 lábas Persico F70-est és a Persico Fly40-et, a szintén Persico fejlesztői által tervezett Mw400F foiler nyílt tengeri túrahajót, a Flying Nikka Mills 60-ast, a különleges Seagoma Progetto Airone kabinos trimaránt és a jövő James Bond filmjeibe illő elektromos hajtású Spirit 35 Bar foiler motorost.

3. Ecofoiler, Ecoracer, EcoPrimus – csakis újrahasznosítható anyagokból

A címképen nem Ecofoiler látható, hanem a cég egy már vízen lévő típusa az Ecoracer. Az Ecofoiler szerepel a Foiling Weekre beadott pályázatok között, de még csak meglehetősen elnagyolt rajzokat tettek közzé róla.

Az ORC világbajnokságon győztes hajókkal ismertté vált Matteo Polli hajótervező nevével is fémjelzett, 2019 decemberében alakult olasz nlcomp (Northern Line Composites) Monfalconéban a természetes vagy újrafeldolgozható anyagokból való hajóépítés kifejlesztésére és életképességének bizonyítására jött létre. Már több díjat nyertek a címképünkön látható Ecoracer nevű hajójukkal, amely a világ első újrahasznosítható anyagokból készült vitorlása. Ehhez üveg, karbon vagy más mesterséges szálak helyet növényi rostokat használnak, amelyet hőre lágyuló gyantával és egy Atlas HPE nevű újrahasznosítható habanyag révén alakítanak kompozittá.

A hajó építősablonjait 3D nyomtatóval készítette a Breton cég.

Az építősablonok 3D nyomtatóval készültek újrahasznosított anyagokból

Legújabb projektjük az Ecofoiler. 3,8 méter hosszú foiler dingijükön az emelőszárny megoldás is egyedi, védett elgondolás. A hajó megépítésére valamikor még 2022-ben sor kerülhet, de egyelőre csak elnagyolt rajzok láttak róla napvilágot. Ám az eddig megépített hajóik is újrahasznosítható anyagokból épültek és az Ecofoiler is ezekhez hasonló technológiával készül majd.

Az rComposite olyan innovatív kompozit, amely hőre lágyuló mátrixon, természetes vagy ásványi szálakon és Atlas HPE újrahasznosítható magon alapul. Ez a kompozit, amikor a hajó az élettartama végére ér, megfelelő oldószerrel elemeire bontható, és a természetes szálakból alkotott laminát rétegek valamint a kompozit habanyag újra felhasználható.

Az Ecofoiler kicsi, 3,8 méter hossszú egyszemélyes szárnyaló dingi lesz

Arról még (reklámszövegeken kívül) nem sokat lehet tudni, hogy milyen a hajóik súlya, szilárdsága, tartóssága a hagyományos technológiával épültekhez képest. Vajon mennyire áll fenn a delaminálódás veszélye, ahogy a hajó teste használat közben mozog vagy ütéseket kap a hullámoktól? Csak az tudható, hogy amikor egy ecoracer hajó elöregedik, akkor majd a kompozit laminát megfelelő oldószerrel elemeire, rétegeire bontható lesz, szemben a mostani, például az üvegszálas laminát hajótestekhez képest.

Az nlcomp terméke az első újrahasznosítható anyagokból épített vitorlás, az EcoPrimus formailag olyan, mint egy modernizált Optimist

Az nlcomp Ecohajók eladási ára

A környezetbarát foiler várható ára természetesen még nem ismert. Az mindenesetre árulkodó, hogy a fő címképünkön látható könnyű, sportos, egyébként aluárbóccal és egyszerűen felszerelt, de az Ecofoilerhez hasonló anyagokból épülő 25 lábas Ecoracernek az nlcomp honlapon feltüntetett ára 500.000 Euró (teljes árban előre fizetve), vagyis jelen árfolyamon körülbelül 192 millió forint. Attól tartok, messze még az idő, amikor vinni fogják, mint a cukrot…

Ruji


Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!