Az emelőszárnyas hajózás különlegességei – A Team New Zealand hidrogénhajtású foiler kísérőhajója

Pályázat a Garda-tavi Foiling Week előtt

Mi az a verseny, amelyikre egyszerre nevezhet egy hat és félméteres Mini Transat hajó és egy százméteres óriás?

A június 30. és július 3. között a garda-tavi Malcesinében megrendezésre kerülő 5. Foiling Week alkalmából kiírt konstrukciós pályazaton az egyetlen feltétel, hogy az új hajó a méretétől és technikai kivitelétől függetlenül emelőszárnyakon való haladásra legyen képes. A pályázat számos kategóriában zajlik. A hajókra április 14-ig lehetett szavazni. (A szavazáshoz a pályázókat az egyes díjak ikonjaira kattintva lehet elérni). Mi elsősorban a “Project Award” kategóriába benevezett darabokat mutatjuk be. A pályázat eredményhirdetése április 28-án lesz.

Sorozatunkban bemutatjuk a ETNZ Hydrogen hajtású kísérő hajóját, az Ecofoiler újrafeldolgozható anyagokból készülő vitorlását, az AC40 ETNZ CupCat hajót, a Floki 6.5 Manfray Mini Transatot és a hasonló kategóriájú Tomastison Minifoilert, a világ leggyorsabb foiler túrakatamaránját a 330 lábas / 101 méter hosszúra tervezett óriási Nemesis One-t, a szintén nem kicsi 70 lábas Persico F70-est és a Persico Fly40-et, a szintén Persico fejlesztői által tervezett Mw400F foiler nyílt tengeri túrahajót, a Flying Nikka Mills 60-ast, a különleges Seagoma Progetto Airone kabinos trimaránt és a jövő James Bond filmjeibe illő elektromos hajtású Spirit 35 Bar foiler motorost.

1.  A Team New Zealand hidrogén hajtású AC kísérő hajója

A 2022. április 6-án vízre szállt eszköz kiváló példa, hogy az America’s Cup fejlesztések farvizén milyen hasznos hajózási újítások születhetnek.

„A “Hydrogen project” teljesen új kihívást jelentett az Emirates Team New Zealand tervezői, építői és mérnökei számára. Az ilyen fejlesztések rendkívül hasznosak ahhoz, hogy a srácok feszegessék a határokat, folyamatosan tanuljanak, és különböző perspektívákból közelítsék meg a problémákat. – mondja Dan Bernasconi az Emirates Team New Zealand tervezési részleg vezetője. – Ez mind-mind hozzájárul ahhoz, hogy a 37. America’s Cupra még magasabb szintre jussunk az AC75 versenyhajóinkkal, amelyek tervezése párhuzamosan halad.”

A pályázaton szereplők közül azon kevesek egyike, amelyik már létezik és a vízen bizonyít az ETNZ hidrogénhajtású foilere

A prototípus foiler hossza 10 méter, vízkiszorítása hozzávetőlegesen 5200 kg, utazósebessége 30-35 csomó, végsebessége 50 csomó körül lesz, és 6 fős legénységet szállít 150-180 km közötti hatótávolsággal, körülbelül 440 kW-os csúcsteljesítménnyel. A tápellátás egy 400 V DC rendszeren keresztül történik, amelyet hidrogén üzemanyagcellás rendszer táplál. Jelentős résztvevője a fejlesztésnek a Toyota a 2 x 80 kW-os hidrogén üzemanyagcellák szállításával. A Global Bus Ventures dolgozta ki a Hydrogen Powertrain rendszer terveit, a Gurit pedig a kompozit anyagok beszállítása mellett értékes partner volt a mérnökei tudásának hozzáadásával.

A fedélzeten lévő négy hidrogéntartály 33 kg hidrogéngázt tárol 350 bar nyomáson, miközben a meghajtás az emelőszárnyak aljába épített Mercury csavarokkal történik. Az emelőszárnyak tervezése az AC75 technológián alapult, a menetmagasság szabályozására használt elektronika pedig az ETNZ szabadalmaztatott technológiája, amelyet a gyártásban lévő új AC40-es hajókban is alkalmaznak.

Folytatjuk…



Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!