Golden Globe Race 2022 – A doldrums igazán megtapasztalható ezekkel a hajókkal
Doldrums
Mielőtt a déli féltekére vitorlázhatnának, a Golden Globe race versenyzőinek át kell küzdeniük magukat az intertrópikus konvergenciazónán, a doldrumson. A régi idők hajósai rettegtek erre vitorlázni. Kiismerhetetlen szelek, hatalmas szélcsendes zónák, azokon belül váratlanul érkező viharok. Főleg: lassú és küzdelmes előrejutás. A modern, gyors földkerülő vitorlások az egyre pontosabb időjárás-előrejelzések segítségével néhány napon belül letudják a doldrumsot. Ám a Golden Globe Race résztvevőinek sokkal lassabb és küzdelmesebb átjutni ezen a területen. Nem csak lassabbak, de őket még a szatelitnavigáció és az időjárás-előrejelzések sem segítik; bár az biztos, hogy a doldrumsban még gyakran azok sem érnek sokat.
Ráadásul mindenféle furcsasággal találkozhat arra az emberfia. Elliott Smith mesélte a verseny rendezőjének Don McIntyre-nek rádión: “Viharos éjszaka volt, villámokkal. Másnap felkelve a fedélzeten mindenfelé sárga por, szennyeződés, négy döglött madár, némelyikük lefejezve. Repülő halak mindenhol, szöcskék és tücskök, valamint nagy, fekete, csúf sáskák, akkorák, mint a hüvelykujjam. Ráadásul hirtelen ráébredtem, hogy nyitva hagytam a kabinfedelet…”
A vezető hajók lelassultak, ami az üldözők, különösen Damien Guillou malmára hajtják a vizet. Igaz, jó esetben majd az elsők, ha kiszabadulnak, elszáguldhatnak a délkeleti passzátszéllel és akkor majd az üldözők maradnak le. Mindenesetre a hajójának szerelése miatt késéssel újrainduló francia vitorlázó az utóbbi napokban kétszáz mérföldet letudott a hatszázas hátrányából.
Már csak 13-an vannak
A tizenhat indulóból a lengyel Walentynowicz korai kiállása, majd Guy DeBoer zátonyra futása után az előző, 2018-19-es Golden Globe Race pályáját, ha két részletben is és a Chichester-osztályban teljesítő Mark Sinclair szintén feladta versenyt és partra szállt a Kanári-szigeteken.
“Teljesíteni akartam ezt a versenyt – mondja az ausztrál vitorlázó -, de komoly erőfeszítéseket kellett tennem, hogy kész legyek a rajtra és azt hiszem belefáradtam. Azt terveztem, hogy megállok Fokvárosban, részt veszek a fiam esküvőjén, majd Chichester Classban folytatom, de lassan haladtam és két heti késésben vagyok a tervezett menetemhez képest. Nem érnék időben Dél-Afrikába és a hobarti kapuig sem jutnék el január végére.”
“ I wanted to start this edition but it was a big effort to get ready and I think I am just tired. I had planned to make landfall in Cape Town and attend my son’s wedding, continuing the voyage in Chichester class, but it’s been a slow start and I am now two weeks behind schedule. I won’t be in time in South Africa, and probably not at the Hobart gate before January 31.”
Többeknek vannak technikai nehézségeik. A török Ertan Beskardes az elektromos rendszerében keletkezett zárlat után akkumulátor és töltésproblémákkal küzd. Már felvetődött benne, hogy megáll a Zöldfoki-szigeteken javításra és Chichester-osztályban vitorlázik tovább, de egyelőre kitart és minimalizálva az energiafogyasztását még versenyben van.
Guy Waites hajóján az egyik elővitorla állítókocsija hibás, Arnaug Gaist az utolsó helyen fedélzeti vereteinek hibáival küszködik, illetve a köteleinek váratlanul gyors kopása miatt panaszkodik. Elliott Smith áthelyezte és megerősítette nagyvitorlájának hátsó szemét, ugyankkor törnek a grósz elsőélére varrt kocsik.
Ian Herbert Jones, aki Kopár István egykori hajójával a Puffinnal vitorlázik nagyon csalódott a hajója sebességét illetően és kezd megbékélni a gondolattal, hogy ez a Golden Globe Race a számára nem a versenyzésről, hanem egy jóízű földkerülésről szólhat csak.
A legboldogabb az egyetlen nő, Kirsten Neuschäfer, aki ugyan rengeteget kézzel kormányozva tör előre mezőnyben. Megelőzte Abhilash Tommyt és már negyedik a rangsorban. Mivel rendre teljesít 100 tengeri mérföld feletti napokat, közelít az éllovasokra is.
A dobogós helyeken Pat Lawless, Tapio Lehtinen és az élen a Finnisterre-fok óta vezető Simon Curwen vitorláznak.
A baj nem jár egyedül
Guy deBoer (USA) Tashiba 36 Spirit hajóját lementették a zátonyról és rendbe hozható. Egy mobil daru emelte fel az árbóc leszerelése után. A művelet meglehetős könnyen lezajlott és a hajó nem szenvedett újabb károkat. Legalábbis a kövektől nem!
Sajnos “jóemberek” időközben “megtalálták” és lerabolták róla a csörlőket, a Hydrovane szélkormányt, az értékes Watt & See generátort és egyéb értékeket. Guy deBoer nem-természet okozta kára 50 ezer dollár!
A verseny nyomkövető térképe ITT található