Golden Globe Race 2022 – A doldrums igazán megtapasztalható ezekkel a hajókkal

Doldrums

Mielőtt a déli féltekére vitorlázhatnának, a Golden Globe race versenyzőinek át kell küzdeniük magukat az intertrópikus konvergenciazónán, a doldrumson. A régi idők hajósai rettegtek erre vitorlázni. Kiismerhetetlen szelek, hatalmas szélcsendes zónák, azokon belül váratlanul érkező viharok. Főleg: lassú és küzdelmes előrejutás. A modern, gyors földkerülő vitorlások az egyre pontosabb időjárás-előrejelzések segítségével néhány napon belül letudják a doldrumsot. Ám a Golden Globe Race résztvevőinek sokkal lassabb és küzdelmesebb átjutni ezen a területen. Nem csak lassabbak, de őket még a szatelitnavigáció és az időjárás-előrejelzések sem segítik; bár az biztos, hogy a doldrumsban még gyakran azok sem érnek sokat.

Ráadásul mindenféle furcsasággal találkozhat arra az emberfia. Elliott Smith mesélte a verseny rendezőjének Don McIntyre-nek rádión: “Viharos éjszaka volt, villámokkal. Másnap felkelve a fedélzeten mindenfelé sárga por, szennyeződés, négy döglött madár, némelyikük lefejezve. Repülő halak mindenhol, szöcskék és tücskök, valamint nagy, fekete, csúf sáskák, akkorák, mint a hüvelykujjam. Ráadásul hirtelen ráébredtem, hogy nyitva hagytam a kabinfedelet…”

A vezető hajók lelassultak, ami az üldözők, különösen Damien Guillou malmára hajtják a vizet. Igaz, jó esetben majd az elsők, ha kiszabadulnak, elszáguldhatnak a délkeleti passzátszéllel és akkor majd az üldözők maradnak le. Mindenesetre a hajójának szerelése miatt késéssel újrainduló francia vitorlázó az utóbbi napokban kétszáz mérföldet letudott a hatszázas hátrányából.

Már csak 13-an vannak

A tizenhat indulóból a lengyel Walentynowicz korai kiállása, majd Guy DeBoer zátonyra futása után az előző, 2018-19-es Golden Globe Race pályáját, ha két részletben is és a Chichester-osztályban teljesítő Mark Sinclair szintén feladta versenyt és partra szállt a Kanári-szigeteken.

Mark Sinclair kiszállt a Kanári-szigeteken – Fotó: Nora Havel / GGR

“Teljesíteni akartam ezt a versenyt – mondja az ausztrál vitorlázó -, de komoly erőfeszítéseket kellett tennem, hogy kész legyek a rajtra és azt hiszem belefáradtam. Azt terveztem, hogy megállok Fokvárosban, részt veszek a fiam esküvőjén, majd Chichester Classban folytatom, de lassan haladtam és két heti késésben vagyok a tervezett menetemhez képest. Nem érnék időben Dél-Afrikába és a hobarti kapuig sem jutnék el január végére.”

“ I wanted to start this edition but it was a big effort to get ready and I think I am just tired. I had planned to make landfall in Cape Town and attend my son’s wedding, continuing the voyage in Chichester class, but it’s been a slow start and I am now two weeks behind schedule. I won’t be in time in South Africa, and probably not at the Hobart gate before January 31.”

Többeknek vannak technikai nehézségeik. A török Ertan Beskardes az elektromos rendszerében keletkezett zárlat után akkumulátor és töltésproblémákkal küzd. Már felvetődött benne, hogy megáll a Zöldfoki-szigeteken javításra és Chichester-osztályban vitorlázik tovább, de egyelőre kitart és minimalizálva az energiafogyasztását még versenyben van.

 

Ian Herbert-Jones (GBR) a Puffinnal vitorlázva mostanra szembesült azzal, hogy Kopár István milyen lassú hajóval teljesítette az előző földkerülő versenyt – Fotó: Credit: Paco Hispán Miranda

Guy Waites hajóján az egyik elővitorla állítókocsija hibás, Arnaug Gaist az utolsó helyen fedélzeti vereteinek hibáival küszködik, illetve a köteleinek váratlanul gyors kopása miatt panaszkodik. Elliott Smith áthelyezte és megerősítette nagyvitorlájának hátsó szemét, ugyankkor törnek a grósz elsőélére varrt kocsik.

Ian Herbert Jones, aki Kopár István egykori hajójával a Puffinnal vitorlázik nagyon csalódott a hajója sebességét illetően és kezd megbékélni a gondolattal, hogy ez a Golden Globe Race a számára nem a versenyzésről, hanem egy jóízű földkerülésről szólhat csak.

A legboldogabb az egyetlen nő, Kirsten Neuschäfer, aki ugyan rengeteget kézzel kormányozva tör előre mezőnyben. Megelőzte Abhilash Tommyt és már negyedik a rangsorban. Mivel rendre teljesít 100 tengeri mérföld feletti napokat, közelít az éllovasokra is.

Kirsten Neuschäfer sokat időt tölt a kormánynál, keményen hajt és jön is előre a mezőnyben – Fotó: Anna Moreau

A dobogós helyeken Pat Lawless, Tapio Lehtinen és az élen a Finnisterre-fok óta vezető Simon Curwen vitorláznak.

A baj nem jár egyedül

Guy deBoer (USA) Tashiba 36 Spirit hajóját lementették a zátonyról és rendbe hozható. Egy mobil daru emelte fel az árbóc leszerelése után. A művelet meglehetős könnyen lezajlott és a hajó nem szenvedett újabb károkat. Legalábbis a kövektől nem!

Sajnos “jóemberek” időközben “megtalálták” és lerabolták róla a csörlőket, a Hydrovane szélkormányt, az értékes Watt & See generátort és egyéb értékeket. Guy deBoer nem-természet okozta kára 50 ezer dollár!

Guy deBoer zátonyon heverő hajóját a kimentése előtt még ismeretlenek lerabolták – Fotó: Alex Craig / GGR

A verseny nyomkövető térképe ITT található








 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!