Gran Canariára érkezett a Mini Transat élmezőnye

Jó döntés volt a rajthalasztás

Az eredetileg szeptember 22-ére tervezett indulást két héten át halasztotta a rendezőség, hogy a versenyzőknek ne kelljen a kis 6 és fél méteres minikkel a viharos időjárás miatt az első napokon a Viszkája-öböl ilyen körülmények között hírhedt hullámaival megküzdeni. Így az október 5-i indulást követően napokon át teljes maradt a 87 szólóvitorlázó alkotta mezőny, senkinek sem kellett műszaki probléma vagy baleset miatt kiállnia. Később persze néhányuknak akadtak gondjaik és megállásra, szerelésre kényszerültek, ám a versenyt ezen az első La Rochelle-től a Kanári-szigetekig tartó 1350 tengeri mérföldes szakaszon végül csak négyen adták fel.

Maga a menet valamivel lassabb lett az előzetesen vártaknál, amit az igen változatos szélviszonyok magyaráznak. A végén, a Kanári-szigetek közelébe érve gyenge szélben az élmezőny teljesen betömörödött és izgalmas lett a befutó.

26 percen belül érkezett az első három

Bár ugyanaz a három versenyző kergette egymást a Mini Transat mezőnyének élén már napok óta, az egymáshoz viszonyított helyzetük folyamatosan változott. Végül az utolsó taktikai döntések Axel Tréhin sikerét hozták. A rajt után 8 nap, 17 óra és 58 perccel hajnali fél háromkor érkezett a célvonalra.

6 perc 22 másodperccel utána futott be Francois Jambou, majd kevesebb, mint 20 perccel mögötte Tanguy Bouroullec.

A győztesek nyilatkozatai partot érés után:

Mini Proto szakaszgyőztes: Axel Tréhin (Project Rescue Ocean)

“Ezen az első szakaszon volt minden. Sok szél, kevés, cirkálás és hátszelezés, meg egy kis raumos siklatás. Akadtak olyan pillanatok, amikor a jobb stratégia döntött, máskor meg a sebességen volt a hangsúly. Azt vártuk, hogy a Finnisterre-fok után már meglehetősen síma versenyünk lesz egyenes útvonalon. Ám éppen itt vált igazán változatossá a játék. Nagyon érdekes volt. 

Az utolsó napon kezdtem aggódni. Azt hittem, hogy Francois és Tanguy elszáguld mellettem miközbena szelem elhalt, de aztán a VHF rádión elcsípett beszélgetésfozlányokból megtudtam, hogy ők is megragadtak a lavórban egymás mellett. Én tőlük jobbra (nyugatabbra) voltam, ahonnan aztán az új szél érkezett. De a frissülés azonnal leterjed hozzájuk is. Lényegében vonalban vitorláztunk egymás mellett. Aztán, mint egy égi áldás, az utolsó pillanatban jött egy jobbos szélforduló és ez döntött! Győztem és nem is a kis időkölünbség a fontos, a minimális előny, amit a folytatásra szereztem. Sokkal inkább az érzés, a győzelem. Sokkal jobb, mint másodikként befutni, mint ahogy az két éve történt velem. Fene nagy csatnagyon könnyen ánk lesz a folytatásban!”

Mini Proto 2. helyezett: François Jambou (Team BFR Marée Haute Jaune)

Nagyon keménynek éreztem ezt a szakaszt. Portugália partjai mentén az erős szélben bérmi megtörténhetett volna. A hajó akkorákat ugrott a meredek hullámokon, mint még soha. Amikor lezuhantam egy-egy hullámról úgy éreztem rögtön kettétörik a hajó. Viszont előfordult, hogy már 40 mérfölddel is vezettem.

Amikor Gran Canaria közelébe értem 10 csomós szellő fújt és senkit nem láttam az AIS-en a közelemben. Azt hittem, hogy zsebben van a verseny, de ez csalfa remény volt. Axel és Tanguy önnyedén visszajött a játékba és ezt csak tehetetlenül nézhettem. A végén Axel 8 csomóva ment, miközben én szélcsendben álltam. Amikor mellém ért, megindultam, de nem a megfelelő vitorlám volt fenn. Nehéz elviselni, hogy öt napig az élen voltam, mégis csak másodikként érek célba. De éppen ez a fordulatrosság teszi nagyszerűvé offshore versenyzést. Mindenki győzi akar, és én csak második lettem, de nem fogok ezen búsulni. Remek vitorlázó vert meg. Versenyben vagyok, hármunk között az időkülönbség elenyésző, a küzdelem nyitott. A végső győzelem mindhármunk fő célja, de én elhatároztam, hogy a második szakaszon ez nekem sikerül majd.”

PROTOTYPE 969 / Tanguy BOUROULLEC

Mini Proto 3. helyezett: Tanguy Bouroullec (Cerfrance):

“Igazán boldog vagyok, hogy sikerült célba érnem és a dobogór kerülnöm. Fantasztikus befutónk volt Axellel és Francois-val, óriási feszültség. A vége nekem nem sikerült, de sebaj, az időkülönbség nem katasztrofális. Az utolsó 3-4 napon nagyon keményen küzdöttem, hogy utolérjem Francois-t, tudva azt is, hogy kicsit előnyben van. Portugáliánál ugyanis elszakítottam a közepes méretű spinnakeremet és akkor teret is vesztettem..

Együtt érkeztünk Las Palmashoz. Axelnek volt 7 mérföld hátránya néhány órával korábban, de aztán sikeresen megelőzött a végén. Francois-val párosversenyt vívtak a befutó előtt. 26 perces hátrányban vagyok, de ezzel is versenyben leszek a második szakaszon velük. 

A kijövetel a Viszkája-öbölből nem volt egyszerű feladat. Két front is átrohant rajtunk. Ezután a tenger nagyon haragos volt a portugál partok mentén. Akadtak műszaki gondjaim, melyeket nehezen, de megoldottam. Két és fél napon át igen embert próbálóak voltak a körülmények, fontos volt reffelni és vigyázni a felszerelésre. Ezután a szakasz már elég nyugodt körülmények közt telt. A portugál részen a kemény idő miatt nem használhattam túl sokat a foiljaimat, később pedig a gyenge szél miatt nem állt módomban szárnyalni.”

A széria Minik versenyét az olasz Ambrogio Beccaria nyerte

Némileg meglepő módon a legjobb széria hajóval vitorlázó versenyző nem maradt le túlságosan a protóktól, holott egy széria Mini nehezebb hajó (karbonszál-erősítésű műanyag alkalmazása náluk tiltott) és rövidebb az árbóca is. Mégis a Széria Mini győztes alig két órával a Protó első után megérkezett a célba.

Ambrogio Beccaria az első szakasz után 1 óra, 43 perccel vezet Félix de Navacelle előtt, aki után további 57 perccel érkezett meg Gran Canariába a harmadik helyen Matthieu Vincent.

Folytatás november elején, ha az előzetes terveken nem változtatnak, akkor november 1-én az óceánt átszelő második szakasszal.

Ruji




Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!