Guillaume Verdier – Még ennél is gyorsabb lehetne egy IMOCA 60-as
A 640 mérföldes napi rekordok fényében
Az Ocean Race 5. szakaszán az Atlanti-óceánon május 25-én a Holcim PRB, majd 26-án a Team Malizia is megdöntötte a 100 lábas Maxi, a Comache által 2015-ben futott 618,1 tengeri mérföldes 24 órás menetcsúcsot. Kevin Escoffer csapata 620,8 mérföldet száguldott, majd másnap a hátrébb vitorlázó – a kedvező körülmények közé később kerülő és ott többet lévő – Boris Hermann vezette Team Malizia még rátett egy lapáttal. Az új csúcs 641,13 tengeri mérföld (1187,4 km)
Az nagyjából annyi, mint elautózni Budapestről a németországi Kölnbe!
A Team Malizia 26, 7 csomós átlagsebességgel (49,5 km/óra) vitorlázott egy napon át. Csak viszonyításképp: ha 160 kilométeresnek számolom a Kékszalag távját, akkor ez közel ideális útvonalon vitorlázva 3 és 20 perc körüli menet lenne, vagyis több, mint hét és fél Kékszalag-kör egy nap alatt…
Ám az IMOCA 60-as ennél is többre lehet képes
Guillaume Verdier az óceáni vitorlázás és különösen az IMOCA-osztály egyik legsikeresebb tervezője. Ráadásul most az Ocean Race-en vitorlázó IMOCA 60-asokat mind ő tervezte, vagy legalább együtt a VPLP-irodával, amint ők alkották a korábbi rekordtartó 100 lábast, a Comanche-t is.
Érdekes lesz majd , amikor az óceáni meneeken most rekordokkal bizonyító Verdier-hajók majd a Vendée Gélobe-on a déli óceáon megmérkőznek a kissé más elvek alapján épült IMOCA 60-asokkal, amleyeket példál Sam Manuard, vagy Antoine Koch, a Finot-Conq, esetleg Bruce Farr (együttműködve Etienne Bertrand-nal, Guillaume Dupont-nal, Augustin Lefebvre-rel) tervezett.
Guillaume Verdie véleménye a rekordok kapcsán: “Örülök az eredményeknek, de sosem vagyok elégedett. Nem vagyok elégedett azzal, ahogy a hajók lelassulnak a hullámokon.”
Arra kérdésre, hogy melyek a további fejlődés lehetőségei, így válaszolt: “Ezeknek a hajóknak az aerodinamikája még nagyon alapszintű, azon fejleszthetünk. Vannak még más lehetőségeink is az adott szabályrendszerben, de még tovább léphetnénk a szabályok változtatásával. Ha például a kormányokra is kerülhetne emelőszárny, azzal megvalósítható lenne a jelenleg félig úszó állapotban szárnyaló IMOCA hajók testének teljes felemelése a vízszint fölé.”
Természetes, hogy a tervezők további lehetőségre vágynak, de ennek a Verdier által utolsóként említett módosításnak komoly biztonsági hatásai lennének, ezért sokan ellenzik. A kormányokra jelnleg azért nem építhető emelőlap, mert a kormánylapoknak a szabály szerint biztonsági okból adott erő, ütés hatására egy erre méretezett stift eltörése révén fel kell csapódniuk. Azért, hogy egy vízben úszó objektummal való ütközés ne tegye teljesen kormányképtelenné a hajót. Annak túl nagy a kockázata a távoli óceánokon, elhagyatott vizeken vitorlázva.
Ahhoz, hogy a kormányok emelőszárnyat is viselhessenek, a lapokat fixálni kéne, hiszen az emelőlapokon extrém erők jelentkeznek. Az is veszélyt jelentene, ha ettől felcsapódhatna a kormánylap. Vagyis szabálymódosítás kellene emelőszárnyas kormámányok beépítéséhez, ami viszont nagy kockázattal járna, hiszen egy fix kormány sérülése nem csak kormányozhatatlanná tehetné a hajót, de a hajótestben is okozhat súlyos kárt.
Időközben az Ocean Race mezőnye Skócia észai oldalára ért – leszámítva a 600-700 mérfölddel lemaradt Biothermet. Az első három célba futása hétfőn várható. A verseny nyílt, az első 11th Hour Racing és a harmadik Team Malizia közötti távolság – ilyen gyors hajókat tekintve – elenyészően kicsi.
Ruji
Nyomkövetős térkép a verseny honlapjáról