Ocean Race 2023 – Az őrjítő zaj 20 csomó felett

Sokkal hangosabbak, mint az óceáni foiler többtestűek

A legmodernebb IMOCA 60-sok, olyanok, mint amilyenek most az Ocean Race-en versenyeznek veszettül gyorsak – sokat mennek 20 csomós tempóval vagy még gyorsabban -, szárazak – a versenyzők teljesen zárt kokpitben vannak, csak vitorlacserekor kell a fedélzetre menniük – viszont őrjítően zajosak.

Amikor egy ilyen hajó lábra kap, vagyis az emelőszárnyain, a “Dali-bajszaira” támaszkodva a víz feletti repülésbe kezd, attól fogva iszonyatosan zajos. A hagyományos egyenes uszonyos IMOCA 60-asok is hangosak nagy tempónál, hiszen a kemény karbonszálerősítésű kompozit műanyag testekben a maximális súlymegtakarítás miatt nincs semmilyen szigetelés. Így a hajótest alatt áramló víz és a hullámok döngése folyamatosan nagy zajt kelt. Ám a foilerek még sokkal zajosabbak, ráadásul többet mennek húszcsomós tempóval vagy gyorsabban a szárnyaikra emelkedve. A foilok, az emelőszárnyak és a kormánylapok pedig még erősebb, visító hangot adnak, mint a hagyományos módon úszó-sikló hajótestek.

Az Ocean Race második szakaszának 14. napján az akkor éppen éllovas Team Malizián Boris Hermann távollétében skipperré előlépett brit Will Harris mondja (a lenti videóban): “Én élvezem. Imádom a zajt. Zene füleimnek, mert azt jelenti, hogy a hajónk gyorsan halad. Amúgy, 20 perc alatt tökéletesen megőrjít….”

A Team Malizián Antoine Auriol, Nico Lunwen és Yann Eliés – fotó: Team Malizia

Az IMOCA 60-asok sokkal hangosabbak, mint például az óceáni foiler többtestűek. Azok ugyanis teljes szárnyalással haladnak, a testek teljesen kiemelkednek a vízből az erre a célra szolgáló uszonyokra és a kormányaikon lévő emelőszárnyakra támaszkodva. Ezzel szemben az IMOCA 60-asok nem szárnyalnak teljesen a víz felett. Ugyanis a kormányaikon nem lehetnek emelőszárnyak!

Az osztályelőírás megköti, hogy a kormánylapoknak egy bizonyos erőhatás, ütés felett fel kell csapódniuk. Azért, hogy ha egy vízben úszó tárgynak vagy élőlénynek ütköznek, akkor ne törjenek el, hanem a hajó legyen újra kormányképessé tehető. Vagyis a kormánylap nem lehet olyan erősen rögzített, hogy emelőszárnyként is működjön. Ha egy az előírásoknak megfelelő IMOCA 60-as kormánylapra emelőszárny kerülne, akkor az egy bizonyos ponton felcsapódna…

Az IMOCA 60-as nem tökéletesen repülő hajó, a kormányokon nincsenek emelőszárnyak – Fotó: Antoine Auriol / Team Malizia

Tehát a nem tökéletesen repülő egytestűben a zaj csakis füldugókkal és zajfogó fülvédővel elviselhető. Ráadásul a teljesen repülő állapotban hajózó óriás trimaránok (Ultim), de a MOD70-esek menete is sokkal símább, tekintve, hogy egész testükkel a hullámok fölé emelkednek. A félig szárnyaló, részben úszó IMOCA 60-asok viszont folyamatosan rázkódnak, ütődnek, csapódnak.

A versenyzők nem zárhatják ki teljesen a zajokat, hiszen – amint ezt a videóban Rosalin Kuiper mondja – ők ebből tudják, ha valami változik, ha történik valami a hajóban, vagy akár egy-egy nagyobb hullám érkezését is meghallják, akkor pedig kapaszkodni kell. Vagyis az őrjítő zajokat teljes kizárása kockázatos lenne.

A zaj – Hangok és beszélgetés a zajról a Team Malizián

Rosalin Kuiper, Will Harris, majd Yann Eliés. (a videó angol nyelvű, angol felirat bekapcsolható a jobb alsó részen előhívható CC gombbal)

Megoldás?

Mit tehetnek ez ellen? Ez a szakasz még hagyján, hiszen rövidesen megérkeznek Fokvárosba, illetve akadt sok lassabb, kevésbé visítós menet. De ezután a leghosszabb és sokat süvítő szakasz következik végig a déli óceánokon a Horn-fokig, majd tovább északra a brazil Itajai kikötőjéig. Az pedig 36-40 nap lesz!

A fő zajforrások a foilok és a kormányok. A kormányok olykor még rosszabbak, mint az emelőszárnyakon keletkező süvöltés. Nyilván majd Cape Townban, ezeknek az elemeknek a csiszolásával, alakításával talán lehet javítani a helyzeten.

Hihető ez?

Lehet benne valami. Mondok egy példát: Emlékszem anno ifjú finnes koromban Vadnai Péternek (Benji és Joni apjának) az új Vanguard hajóján siklatáskor a kormány elkezdett zúgni, visítani. Egy magas frekvenciájú sípoló, zavaró hangot adott, egyértelműen a kormánylap. Csakis egy bizonyos sebesség felett. Néztük, mértük a szimmetriáját, az együttállását az uszonnyal, vizslattuk a hajótestet, hogy abban lehet-e valamilyen aszimmetria, de ha Péter változtatott is valamit, a siklatáskori sivítás csak megmaradt.

Egészen addig, amíg egy verseny előtt 600-as vizes polírpapírral át nem csiszolta a kormányt. Ennyi. Ettől elhalgatott.  Ha mindehhez hozzáveszem, hogy mennyivel lassabb a Finn dingi siklásban, mint egy foiler, és mégis ennyit számított a felület, illetve az ilyen zajt keltett, akkor az IMOCA 60-asokon is nagy változást okozhat akár egy kicsi, ám jól eltalált változtatás.

Na, de hogy lehet pont a megfelelő, szükséges változtatást megtalálni? Csinálnak valamit, és majd rajt után derül ki, hogy a helyzet javult-e vagy romlott. Az eredménnyel pedig együtt kell élniük egy hónapig… Persze, ők akarnak csúcstechnológiát! Öt Gagrin egy IMOCÁban. Ez van.

Ruji





Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!