Hat női résztvevő lesz a Vendée Globe szóló földkerülőn

Nyolc versenyen harminc év alatt összesen heten voltak, ezúttal viszont hat női vitorlázó is rajtol

Isabelle Autissier, Catherine Chabaud (kétszer), Ellen MacArthur, Anne Liardet, Karen Leibovici, Samantha Davies (háromszor), Dee Caffari. Ők azok a lányok, asszonyok, akik 1989, az első Vendée Globe óta részt vettek a világ legkeményebb vitorlás versenyén a férfiak között. Ellen MacArthur 2001-ben második helyen ért célba, az Atlanti-óceánon a cél előtt egy héttel még rövid ideig vezetett is!

Az első két Vendée Globe-on nem vett részt nő. A harmadikon 1996-97-ben a legendás Isabelle Autissier kormánytörés miatt kiesett, Catherine Chabaud viszont 140 nap alatt utolsóként, a 6. helyen célba ért, miközben tízen nem tudtak visszaérni Les Sables D’Olonne-ba. Közülük a kanadai Gerry Roufs eltűnt, a hajójának roncsai évekkel később vetődtek partra Chilében.

A következő alkalommal 2000-01-ben viszont tizenöten is célba értek. A két elrajtolt női versenyző közül pedig Ellen MacArthur lenyűgöző teljesítménnyel a 2. helyen. Ő később szólóvitorlás földkerülő sebességi rekordot is futott.

Dame Ellen MacArthur, mindezidáig a legsikeresebb női szólóvitorlázó a Kingfisher trimarán árbócán. Ezzel a hajóval szóló földkerülő sebességi rekordot ért el

Ezen a 4. Vendée Globe-on újra ott volt Catherine Chabaud és rendkvüli balszerencse akadályozta meg a célbafutását. Már a spanyol partok közelében járt, nagyon közel a célhoz, amikor kidőlt az árbóca.

2004-ben ketten voltak a mezőnyben, és mindketten célba is értek. Anne Liardet 11., Karen Leibovici 13., utolsó befutóként. Hét férfi versenyző adta fel ezen a földkerülőn.

A 2008-09-ben futott 6. Vendée Globe diadalmasnak bizonyult a női versenyzők számára. Sam Davies 4. helyen ért célba, Dee Caffari pedig 6. lett. Mögötte érkezett még öt hajó és tizenkilenc (!) kényszerült feladni a versenyt. Dee Caffari egyébként egyedül vitorlázva megkerülte a Földet keletről nyugat felé vitorlázva a nehezebb úton is.

A következő, a 7. Vendée Globe-on egyedül Samantha Davies képviselte a gyengébbik nemet (vajon szabad-e ma ilyet írni…), ám már az ötödik napon elvesztette az árbócát. A legutóbbi, a 2016-17-es földkerülőn pedig nem akadt női induló.

Most viszont jelentősen javítanak a lányok a nemek szerinti részvételi arányon!

Videó a most induló női versenyzőkről:

Sokan féltik őket, vajon fizikailag bírják-e az extrém terhelést. A fenti filmben erre a kérdésre is válaszol Isabelle Joschke és Clarisse Cremer.

Ők hatan

Samantha Davies, Isabelle Joschke, Clarisse Cremer, Miranda Merron, Alexia Barrier és Pip Hare

Egyikük sem tartozik a győzelemre esélyesek közé. Nem nő mivoltuk miatt, hanem egyszerűen egyikük sem hajózik új generációs foileren, vagyis a hajóik lassabbak.

Sam Davies

Initiatives Coeur – Samantha Davies

A legtapasztaltabb közülük és talán a leggyorsabb hajóval is indul a brit Samantha Davies az Initiatives Coeur nevű IMOCA 60-assal. Ez a 2010-ben épült VPLP-Verdier tervezésű hajó 2013-ban Armel Le Cléec’h-et a 2. helyre hozta. 2015-ben átépítették szárnyasra és Jeremie Beyou 3-ként ért célba vele. De ezúttal feltehetően legalább nyolc gyorsabb hajó is lesz nála a mezőnyben. Az új, 2018-2020-ban épült új generációs foilerek.

A többiek mind újoncok a földkerülésben. Isabelle Joschke és Clarisse Cremer a Mini Transat versenyeken tűntek fel, de Miranda Merron is nagyon tapasztalt óceáni vitorlázó.

Isabelle Joschke

MACSF – Isabelle Joschke

2007-ben megnyerte a Mini Transat első, Nagy-Britanniából a Kanári-szigetekre tartó első szakaszát. Ezután a francia Figaro versenysorozaton jeleskedett és gyűjtötte a tapasztalatokat, de versenyzett Class 40 hajóval is, illetve csapatban komoly offshore regattákon. Hajója a 2007-ben épült MACSF, annak a generációnak az egyik legjobb, legsikeresebb darabja. Ez a hajó Safran néven született és úgy lett 2009-ben harmadik a Vendée Globe-on (Marc Guillemot), hogy az út végén az Atlanti-óceánon leszakadt a tőkesúlya, és az utolsó napokon pusztán a vízballasztja segítségével vitorlázott.

Clarisse Cremer

Banque Populaire – Clarisse Cremer

Hasonló utat járt be – Mini Transat, Figaro -, mint Isabelle, csak rövidebb idő alatt. Szponzorként a Banque Populaire látta meg benne a tehetséget. A felkészülését a legutóbbi Vendée Globe-on győztes Armel Le Cléac’h segíti. Ám a hajónév azonossága miatt senki se gondolja, hogy Clarisse a győztes foilerrel vitorázik! (Az is itt van a mezőnyben, Louis Burton alatt Bureau Vallée 2 néven…). Cremer most éppen Banque Populaire névre hallgató IMOCA 60-asa négy évvel ezelőtt SMA volt és Paul Meilhat az út kétharmadáig a leggyorsabb nem-szárnyas hajó volt a mezőnyben, míg a tőkesúlya cserben nem hagyta a Csendes-óceánon.

A másik három vitorlázónő céljai mások és a mezőny hátsó harmadában, esetleg leghátul fognak vitorlázni

Miranda Merron

Campagne de France – MIranda Merron

A brit vitorlázó nagyon tapasztalt és elismert offshore versenyző. Ő a Class 40 osztályban jeleskedett sokat. 2012-ben még győzött is az RORC Transatlantic Race-en és rengeteg versenymérföld van a tarsolyában. De nyilván a fő célja a táv teljesítése, a helytállás. Ennél többre feltehetően a 2006-os Owen-Clark tervezésű hajójától a Campagne de France-tól sem várhat. A hajó négyszer kerülte meg a Földet versenyben. 2014-ben villámcsapás érte, ezután lett felújítva.

Pip Hare

Medailla – Pip Hare

Brit származású, de az Egyesült Államok polgára, csak egy tucat éve kezdett szólóvitorlázásba. Ám azelőtt is rengeteget vitorlázott és versenyzett. Nagy kockázatot vállalva önerőből vásárolta meg Bernard Stamm – alias Superbigou – egykori, 1999-ben épült hajóját, amelyet még Pierre Rolland tervezett. Most már van támogatója, de természetesen a célja, az álma a pálya teljesítése.

Alexia Barrier

4MyPlanet – Alexia Barrier

Jó eséllyel a mezőny legvégére várhatóan pedig ott van Alexia Barrier, aki ugyan gyerekkora óta vitorlázik és már tinédzserként vitorlás oktató majd skipper volt, de az egész mezőnyt tekintve is ő bír a legkevesebb tapasztalattal a szólóvitorlázás műfajában. Bár olyan nagy nevű vitorlázóktól is tanulhatott együtt hajózva, mint Florance Arthaud és Dennis Conner, az ő indulása egyelőre inkább csak nagyon bátor tett, mint megalapozott részvétel. A hajója is a legöregebb. A TSE – 4myPlanet ötször kerülte meg a Földet versenyben. Cathrine Chabaud egykori, 1999-ben épült IMOCA 60-asa, amelyikkel 2000-ben csaknem körbeért a versenyen.  Reméljük a Marc Lombard tervezte hajó Alexiát is biztonságban elviszi a rajttól a célig.

A 9. Vendée Globe szóló földkerülő verseny 33 indulóval vasárnap rajtol Les Sable D’Olonne-ból.

Ruji

Link a verseny honlapjához



Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!