Oscar – mesterséges intelligencia hajóbalesetek ellen

51 % ér célba

Az 1989 óta négyévente eddig megrendezett nyolc Vendée Globe egyszemélyes földkerülő vitorlás verseny résztvevőinek átlagban  alig több, mint a fele teljesítette sikeresen a pályát. A legtöbben 1996-97-ben és 2008-09-ben estek ki a küzdelemből. A harmadik és a hatodik Vendée Globe-on csak a mezőny 40 százaléka tudott a  nyugatról keleti irányba haladó, a Jóreménység-fok és a Horn-fok megkerülésével véghezvitt földkerülés végén sikeresen visszavitorlázni Les Sables D’Olonne-ba.

Néhányan persze azért adják fel, mert a hajójuk nem bírja a terhelést és valamilyen létfontosságú alkatrész meghibásodik, eltörik, de legalább ugyanennyien balszerencséjükre valamilyen a víz felszínén vagy közvetlen az alatt úszó tárgyba vagy élőlénybe ütköznek.

Nehezen észlelhető akadályok

A Vendée Globe-on használatos IMOCA 60-as vitorlások átlagsebessége már az út legnagyobb részén meghaladja a 20 csomót. Ilyen sebességgel vitorlázva a vizet folyamatosan figyelve sem lehetne időben észlelni minden veszélyt. Ráadásul a nagy sebesség miatt a versenyzők idejük nagy részében a már szinte teljesen zárt kokpitban vannak vagy a hajó belsejében tartózkodnak.

A nagy tempóval vitorlázó IMOCA 60-asok előtti vízterületet az árbóc tetejéről fürkészi Oscar

Ha egy IMOCA 60-as teste, a tőkesúlya, kormánya vagy bármelyik uszonya ütközik valamivel, annak végzetese következményei lehetnek a hajóra, a versenyzőre vagy éppen az akadályra nézve, amely nem csak tárgy lehet, de állat is vagy hajó a fedélzetén emberekkel.

A tengerek szennyezettek. Akad az óceánokban egyre több, és ütköztek is már az óceáni versenyeken vitorlázók szép számmal vízben úszó, elveszett konténerekkel, elsodródott műtárgyakkal, például hajózási bójákkal is. Ugyanakkora veszélyt jelenthet egy komolyabb farönk, összecsomósodva úszó halászháló vagy a déli jeges vizeken a jéghegyekről leszakadt jégtörmelék. Hasonlóan érdemes elkerülni a nagyobb, vízben alvó bálnákat és egyéb nagytestű élőlényeket, amelyek nem számítanak ilyen sebességgel érkező hajókra. A forgalmasabb hajózási útvonalakon és a partmenti vizeken pedig nagy számban akadnak AIS jelző (pozíciót és fő hajóadatokat, a elektronikus navigációs műszereken is megjelenő információkat sugárzó eszköz) és éjszaka olykor navigációs fények nélkül hajózó kisebb halászhajók.

A legtöbb ilyen akadály szabad szemmel, de radarral sem észlelhető időben. Ám ezúttal már a technika fejlődésének köszönhetően tizennyolc résztvevő hajóján lesz az ilyen veszélyek észlelését szolgáló eszköz.

Oscar

Az árbóccsúcsra szerelt, a BSB AI által fejlesztett optikai és hőkamerákkal dolgozó Oscar hajózásbiztonsági navigációs segédeszköz

Olyan optikai és hőkamerával az árbócra felszerelt eszköz, amely folyamatosan, éjjel-nappal figyeli a száguldó hajó előtti területet és időben riaszt, ha veszélyt lát. Oscar olyan mesterséges intelligencia, amely egy mind jobban bővülő központi adatbázisra támaszkodva elemzi a hajó előtti vízfelületet és folyamatos tanulással, az észlelteket egyre nagyobb tudással feldolgozva, napról-napra pontosabban azonosítja és jelzi ezeket a másképp szinte észlelhetetlen veszélyeket.

Az itt következő angol-francia feliratos videóban versenyzők – Maxime Sorel, Boris Hermann, Samantha Davies, Kevin Escoffier és Stéphane Le Diraison – értékelik az eszköz használatáról szerzett tapasztalataikat és elmondják azt is, hogy a tesztelések során Oscar milyen pontosan észlelte a veszélyeket. Maxime Sorel szerint Oscar nagyjából 60 százalékkal csökkenti az ütközésveszélyt.

 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!