Kereked Klasszikus Kupa 2019 és a Rabonbán históriája

Klasszikusok kánaánja a Balaton

Korábbi, a Kereked Klasszikus kupát a fenti címen felvezető cikkünkben írtunk arról, hogy a Balatonon milyen nagy számban vitorláznak klasszikus építésű, a múlt század harmincas-negyvenes éveiből származó verseny vitorlások és azok újabban elkészült replikái vagy a stílust a napjainkra adaptáló gyönyörű hajók.

A múlt hétvégén lezajlott Kereked Klasszikus Kupáról a szervező Toronyi András beszámolója:

A reggeli kormányos értekezleten a versenyrendezőséget vezető Dániel Gábor a 48 nevezés alapján kihirdette a rajtsorrendet. Reményeket ébresztő keleti szélben kihajózott a mezőny A rajt időpontjára annyira el gyengült a szél hogy parti halasztás következett. A várakozás kettő óráig tartott, amikor is megérkezett a versenyzésre alkalmas nyugati szél.

Két futam megrendezésre volt mód. A hajók partra érkezését követően kezdődtek az esti programok. először az Egykezes Tókerülő Túraverseny díjai kerültek átadásra. Majd ezt követően Herkó Dezső adta át a 2018 évi Klasszikus Vándor Kupa Sorozat nyerteseinek a vándor díjakat. Ugron Gáspár A Rabonbán történetéről mesélt el néhány érdekes momentumot (A Rabonbán története lejjebb). Az öt főételből és számtalan salátából és desszertből álló vacsorát Fülöp László készítette. A retró zenét Freak End négytagú zenekar tolmácsolta.

Vasárnap nyugati szélben hajóztak ki a versenyző egységek. A helyenként 2-3 Bf erősségű szélben zajlott az első futam. A második futam végére a délire forduló szél jelentősen legyengült.

Az eredményhirdetésen négy futam kiesővel számított végeredménye alapján az értékelt nyolc osztály I-III. helyezettjei megkapták az érmeket, plaketteket és a Rooster különdíjait.

Toronyi András

A verseny végeredménye pdf fájlban letölthető INNEN

***

A Rabonbán 30-as Cirkáló története

Az előadáson nem voltam jelen, nem tudom pontosan mi hangzott el, így ez az írás attól független és bizonyára nem tartalmaz néhány elhangzott érdekességet. Mindenesetre íme a Rabonbán I. és II. rövid története:

Két 30-as Cirkáló született a Balatonra ezen a néven

A Rabonbán az első 30-as Schaerenkreuzer volt a Balatonon. 1927-ben került vízre. Németországban építették dr. Ugron Gábor részére, aki tizenkét éven át volt a Magyar Vitorlás Yacht Szövetség elnöke. Vezetése idején rendkívüli módon felvirágzott a balatoni vitorlás élet, akkoriban talán a legdinamikusabban nálunk fejlődött egész Európában. Ugron Gábor aktívan versenyzett is a hajójával, maga kormányozta az első Kékszalagon győzelemre.

1937-ben, amikor a második Rabonbán készült, Ugron a hajóját eladta Dereskei Fodor Lajosnak, aki a hajó nevét jogosan Tatárra változtatta. Az új tulajdonos 1938-tól Kienaszt Ferenc, a hajó neve pedig Velence. A világháború után 1951-ben az elhagyott javak listájára került, majd a Postás üdülő kapta meg és újabb nevet is kapott. Partizán néven tartották számon 1972 körüli pusztulásáig. Érdekes, hogy a vitorlán elhelyezett típusjelzése X volt, vagyis a vitorlaszáma X-M1.
Az árbocát 1972-ben eladták a 4-es számú 30-as Cirkálóra, a Bohóra.

Az 1937-ben épült második Rabonbánnal

dr. Ugron Gábor rengeteg versenyen indult, és gyakran végzett a helyezettek között. 1941-ben megnyerte a bajnokságot is. Már akkoriban is a Balaton egyik legszebb hajója volt. Apósomnak – aki pedig nem vitorlázó – élénken élő, szép gyermekkori emlékei vannak a Rabonbánról. Keszthelyről gyakran kiúszott az ott célba futó hajók elé, és mindig ennek a gyönyörű mahagónivörösnek drukkolt. Többnyire örülhetett is az élen érkező kedvencének és ismerős kormányosának.

Rabonbán II., fotó © HAJOZAS.HU

Ugron Gábor a hajót 1944-ben eladta a BSE-nek, és miután 1945-ben kitelepítették, többé nem is látta

Az ötvenes években Szabadság névre keresztelt hajót az ismert vitorlázó, Dulácska György vezette, 1951-ben bajnokságot is nyert vele. Az ötvenes évek végén az MTK vitorlás szakosztályához került. A Kékszalag versenyeken mindig sikeresen szerepelt, 1969-ben Berta Lajos kormányzásával ez a Rabonbán is elért abszolút győzelmet a tókerülőn.

A hajó állapota egyre romlott, így 1995-ben az új tulajdonos, a Magyar Külkereskedelmi Bank vitorlás szakosztálya felújíttatta. Pálinkás Csaba (alias Picula), aki ma az öreg hajók egyik külföldön is elismert gyógyítója, gyönyörűen rendbe hozta.

A Rabonbán meghálálta a törődést

Rabonbán II, fotó © Kereked

Megfiatalodva, Bujtor István kormányzásával többször is volt magyar bajnok vagy dobogós a kilencvenes évekre új műanyag hajókkal újra megizmosodott 30-as Cirkáló-mezőnyben.

Időközben az MKB vitorlás szakosztálya megszűnt. A hajót ekkor dr. Ugron Gáspár, Ugron Gábor unokája vásárolta meg, mielőtt esetleg méltatlan kezekbe került volna. Tehát a Rabonbán hazatért, az eredeti építtetőjének és kormányosának leszármazottaihoz.

A Rabonbán értő kezekben örökifjú, romlatlanul szép 30-as Cirkáló. Látványa bizonyára ma is sokaknak ad évtizedekre szóló emléket.

Ruji

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!