Különleges vitorlások – Patin á Vela, a kormány és uszony nélküli katamarán
Se kormány, se uszony – csak a tiszta vitorlázás
2021 januárjában írtunk a Scooterről, egy múlt század eleji amerikai jégszán típusról, amelynek semmilyen kormányozható korcsolyája nem volt. A kormányzása csakis a vitorlák állításával történik. Most pedig íme a katalán katamarán, a Patín a Vela, a csak vitorlákkal és a hajón való helyezkedéssel vezetendő vitorlás.
A katalán katamarán – Patín a Vela
Ennél egyszerűbb, mégis hatékony vitorláshajó talán nincs is. Katalán katamaránnak is nevezik. A Patín a Vela színtiszta vitorlázás, abszolút egyedi élményt nyújt.
Ami egyszerű, az jó is. Nos, ennél egyszerűbb vitorlás nem létezik. A 18 láb (5,5 méter) hosszú és 5,2 láb (1,6 m) széles kis katamaránnak se kormánya, se uszonya. Nincs bumja, és a vitorlájában latni. A Patin a Velában ülve nem számít semmi, csak a szél van jelen, az ember és a pofonegyszerű hajó. Meglepő, hogy milyen erős szélben és nagy hullámokon is remekül lehet vele vitorlázni. Nem számít neki a vízmélység, egy homokos lankás partra megállás nélkül lehet kiszáguldani.
Mivel nincs rajta mit szerelgetni, pillanatok alatt összerakható és vitorlázásra kész.
Ráadásul a Patínnal hajózva egy óra alatt többet lehet tanulni a vitorlázásról, mint bármi mással. Az irányváltás és az iránytartás minden eszköze a vitorlaállítás mellett a hajós helyezkedése. A katalán katamarán hajósai kezükben a sottal előre-hátra és luvba-lébe mozognak, helyezkednek, amivel a hajót irányítják. Ha pedig sikerül mindent jól csinálni a Patín a Vela még a sebesség élményét is megadja a vele vitorlázónak.
Történet
A katalán Mongé-testvérek tervezték 1942-ben. Az alapok Barcelona homokos partján született még a század elején. Akkor még vitorla nélkül, evezővel haladtak a Patínok, ebből alakították ki a kis vitorlást a tervezőik. Már 1943-ban egységes típus lett.
A testek hagyományosan rétegelt lemezből és fából készülnek, bár ma már építenek műanyag testeket is. A testeket kereszttartók kötik össze. Nincs rajta háló, ezeken a kereszttartókon kell helyezkedni a hajósának.
Egyszálingos árbóca aluminium, és a görbülete összetett vantnirendszerrel és a testek orrára futó két forstággal sokoldalúan állítható. A vitorla felhúzóval kerül a helyére és van egy alsó szem állító kötele is.
A vitorlájának hátsó sarka egy a két test közé szerelt acél rúdon szabadon futó kocsival kezelhető sottal állítható, amely előre vezetve és az árbóc tövénél megfordítva jut el a vitorlázó kezébe, aki így szabadon tud mozogni a hajóban, bárhonnan jól kézben tarthatja a behúzó kötelet.
Manpság a Patín a Vela nem csak Katalóniában, de Andalúziában és Valencia környékén is elterjedt, illetve vannak flották francia, belga és holland vizeken is. Nem csak kedvtelési célra használják, de élénk a versenyélet is.
Patín a Vela verseny a 37. America’s Cup első felvezető eseményén
Szeptember 16-án és 17-én a katalán Vilanova i la Geltrúban az AC40-esek mellett összesen 27 spanyolországi (katalán és andalúz) klubok, illetve német, osztrák és belga vitorlázók versenyeznek majd, várhatóan 210 katalán katamaránon.
Az America’s Cup történetében nem ez az első alkalom, hogy valamilyen helyi, tradicionális hajótípus versenye színezi a képet. 2011-ben Dubaiban a nagy párviadalra a kihívók közötti selejtező Louis Vuitton Kupán a résztvevő csapatok kikapcsolódásképpen egy helyi tradicionális Dhau típusú hajókkal futott versenyen vitorláztak.