Különleges vitorlások – Patin á Vela, a kormány és uszony nélküli katamarán

Se kormány, se uszony – csak a tiszta vitorlázás

2021 januárjában írtunk a Scooterről, egy múlt század eleji amerikai jégszán típusról, amelynek semmilyen kormányozható korcsolyája nem volt. A kormányzása csakis a vitorlák állításával történik. Most pedig íme a katalán katamarán, a Patín a Vela, a csak vitorlákkal és a hajón való helyezkedéssel vezetendő vitorlás.

A katalán katamarán – Patín a Vela

Ennél egyszerűbb, mégis hatékony vitorláshajó talán nincs is. Katalán katamaránnak is nevezik. A Patín a Vela színtiszta vitorlázás, abszolút egyedi élményt nyújt.

Ami egyszerű, az jó is. Nos, ennél egyszerűbb vitorlás nem létezik. A 18 láb (5,5 méter) hosszú és 5,2 láb (1,6 m) széles kis katamaránnak se kormánya, se uszonya. Nincs bumja, és a vitorlájában latni. A Patin a Velában ülve nem számít semmi, csak a szél van jelen, az ember és a pofonegyszerű hajó. Meglepő, hogy milyen erős szélben és nagy hullámokon is remekül lehet vele vitorlázni. Nem számít neki a vízmélység, egy homokos lankás partra megállás nélkül lehet kiszáguldani.

Színtiszta vitorlázás kormány nélkül

Mivel nincs rajta mit szerelgetni, pillanatok alatt összerakható és vitorlázásra kész.

Ráadásul a Patínnal hajózva egy óra alatt többet lehet tanulni a vitorlázásról, mint bármi mással. Az irányváltás és az iránytartás minden eszköze a vitorlaállítás mellett a hajós helyezkedése. A katalán katamarán hajósai kezükben a sottal előre-hátra és luvba-lébe mozognak, helyezkednek, amivel a hajót irányítják. Ha pedig sikerül mindent jól csinálni a Patín a Vela még a sebesség élményét is megadja a vele vitorlázónak.

A Patín a Vela meglepően jól vitorlázik erős szélben is

Történet

A katalán Mongé-testvérek tervezték 1942-ben. Az alapok Barcelona homokos partján született még a század elején. Akkor még vitorla nélkül, evezővel haladtak a Patínok, ebből alakították ki a kis vitorlást a tervezőik. Már 1943-ban egységes típus lett.

A testek hagyományosan rétegelt lemezből és fából készülnek, bár ma már építenek műanyag testeket is. A testeket kereszttartók kötik össze. Nincs rajta háló, ezeken a kereszttartókon kell helyezkedni a hajósának.

A Patín a Vela fő építőanyaga hagyományosan rétegelt lemez és fa

Egyszálingos árbóca aluminium, és a görbülete összetett vantnirendszerrel és a testek orrára futó két forstággal sokoldalúan állítható. A vitorla felhúzóval kerül a helyére és van egy alsó szem állító kötele is.

A vitorlájának hátsó sarka egy a két test közé szerelt acél rúdon szabadon futó kocsival kezelhető sottal állítható, amely előre vezetve és az árbóc tövénél megfordítva jut el a vitorlázó kezébe, aki így szabadon tud mozogni a hajóban, bárhonnan jól kézben tarthatja a behúzó kötelet.

Se kormány, se uszony, viszont az árbóc görbülete sokoldalúan állítható

Manpság a Patín a Vela nem csak Katalóniában, de Andalúziában és Valencia környékén is elterjedt, illetve vannak flották francia, belga és holland vizeken is.  Nem csak kedvtelési célra használják, de élénk a versenyélet is.

Patín a Vela verseny a 37. America’s Cup első felvezető eseményén

Szeptember 16-án és 17-én a katalán Vilanova i la Geltrúban az AC40-esek mellett összesen 27 spanyolországi (katalán és andalúz) klubok, illetve német, osztrák és belga vitorlázók versenyeznek majd, várhatóan 210 katalán katamaránon.

Az AC40-esek mellett szeptember 16-17-én főszereplők lesznek a katalán katamaránok

Az America’s Cup történetében nem ez az első alkalom, hogy valamilyen helyi, tradicionális hajótípus versenye színezi a képet.  2011-ben Dubaiban a nagy párviadalra a kihívók közötti selejtező Louis Vuitton Kupán a résztvevő csapatok kikapcsolódásképpen egy helyi tradicionális Dhau típusú hajókkal futott versenyen vitorláztak.

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!