Színtiszta vitorlázás – még egyszer a fura, régi jégvitorlásról

Se támaszláb, se kormány – Scooter a pusztán vitorláival kormányzandó jégszán

Egy hete írtunk a fura, régi, bő százéves amerikai jégvitorlás típusról, a Scooterről, amelyről egy érdekes kis sztorit is mesélt ifjúkorából egy vitorlázó. Én az egyetlen látott öreg fotó alapján feltételeztem, hogy egy ilyen jégszánt csak gyenge szélben használhattak, hiszen nincsenek támaszlábai, illetve a régi fotón az sem látszott, hogy van-e kormánykorcsolyája. Időközben rábukkantam egy csak pár napja, 2022 január 16-án a connecticuti Bantam-tavon készült videóra (lásd lejjebb), amely élőben, használatban mutatja a kis kecses jégszánt az elegánsan arányos gaffos vitorlázatával. Nem gondoltam, hogy ilyen jól megy!

Egyik kézbe az orrvitorla, másikba a grósz sottja és mehet! Kormány sehol, nincs rá szükség

Ami a legjobban tetszik

Nincs kormánya, vagyis kormányozható korcsolyája! Az aljára négy sorban felszerelt hosszú, jól élezett acél korcsolyákon siklik és kizárólag a vitorláival, elsősorban az orrvitorlájával kormányozzák. Ehhez az is segít, hogy az orrsudárra húzott elővitorla alsóéle teljes hosszában bumra kötött, és ez a bum  valahol az első harmadánál egy forgócsappal kötődik az orrsudárhoz. Tehát a vitorla első sarka a hajó tengelyétől luvba is átér, ami a kormányzás fő eszközévé is teszi.

Ez aztán színtiszta vitorlázás!

Vitorlás hajókkal is bevett gyakorlat a kormány nélküli vitorlázás elsajátítása, ám a vízen úszva be lehet segíteni oldalra billentéssel, előre-hátra mozgással, a hajó egyensúlyának változtatásával, a hajótest formájának kihasználásával. Ám itt, ezen a jégszánon csak a vitorlák állítása számít, semmi más!

Ez nem pusztán valamiféle érdekesség!

Aki vitorlázik, különösen akinek nincs kishajós, dingis gyakorlata, érdemes elgondolkoznia azon, hogy miként működhet ez a vitorlákkal kormányzás. Az alapelvek megértése, sőt lehetőleg a gyakorlatban akármilyen vitorlással való kipróbálása, akár csak részelemek, mondjuk a grósz- vagy külön a génuaállítás irányváltoztató hatásának próbája és megfigyelése rendkívül hasznos lehet majd, például nehéz helyzetben, viharos szélben hajózva. Aki megérti és elsajátítja a vitorlák valódi használatát, túl az alapfokon, az talán egy erősebb szélben a nagyhajójával nem kezd reflexszerűen kizárólag gyorsan elcsomagolt vitorlákkal, csakis a motorjának erejére hagyatkozni, hanem megértve a vitorlák kormányhatását rájön, hogy egy kis vitorlafelület még viharos szelekben is kézben tarthatóvá és irányíthatóvá teszi a hajót. Aki ezt megérzi és tudja, az nem kezd pánikolni egy szélerősödésben, ami oly gyakran látszik egyes Balatonon hajózók vízi reakcióiból. A vitorlákkal kormányzás tanulása és tudása a hajó reagálásának megértését, a szeles időben váratlannak tűnő történések okainak gyors felismerését eredményezi. Vagyis a vízi biztonságot szolgálja! Időigényes tanulás, odafigyelést igényel.

De, ezt a tudást megszerezni nagyon megéri

Egyszer ez a tudás majd nagyon sok pénz megspórolását eredményezheti, vagy akár életet is menthet! A hajózást magát pedig a “vitorlával (és motorral) az egyik helyről valahogy jussunk el a másikba” alapszintről a vitorlázás valódi élvezeti szintjére emelheti. Amikor a cél már nem csak az út minél gyorsabb (vitorlák fenn, hogy elrejtsék a vízirendőrök elől a még jó szélben is keményen dolgozó motort…) megtétele, hanem a vitorlázás tevékenységének, játékának élvezete, amitől aztán fokozatosan a világ további számtalan csodájára nyílik meg az enélkül amúgy nehezen, vagy egyáltalán nem elérhető kilátás!

Ruji

Videó az Antique Great South Bay Scooterről

A videó végén megjelenő képekből az is kiderül, hogy a 14 lábas Great South Bay Scooter terveit Herbert L. Stone rajzolta és 1913-ban megjelent az Iceboating című könyvben. Stone neves, elismert vitorlázó, sikeres versenyző volt és 44 éven át a hírneves Yachting Magazine főszerkesztője.

Még egy újabb drónfelvétel a Scooterről menetben

Jól megfigyelhető a manőverezés. Például az ejtés: az ember előrenyúl és meghúzza a génua bumjának hátsó sarkát luvba, és a jégszán a széltől fordul, vagyis ejt.
Forduláskor pedig nyilván a vitorlázó ráenged a génuára, miközben a grószra pedig húz és a szán luvolni kezd. Fordul és az új csapáson, ha kell a génuával a fenti módon ejt és megindul.

 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!