Lesz-e Vendée Globe földkerülő rajthalasztás?

Zárva a kikötők Franciaországban

Armel Tripon és csapata sem vitorlázhat, a L’Occitane a kikötőbe szorult. Az IMOCA 60-as, amelynek karbon kompozit teste Kápolnásnyéken a Pauger Carbon műhelyben épült, kényszerű karanténban várja a helyzet jobbra fordulását. A várakozással a legnagyobb hátrányt az új hajókkal indulók szenvedik el.

A sokáig nyitott Franciaországban nagy lendülettel terjedt el a koronavírus. Hamar felütötte a fejét az óceáni kikötőkben is, többek között La Trinité sur Merben, ahol sok versenycsapat bázisa található, és innen gyorsan eljutott a járvány a legtöbb kikötőbe és üzembe amikor a szakemberek még tünetmentesen, intenzíven dolgoztak egymással.

A képen Michel de Franssú, Armel Tripon és Arthur Pénet a L’Occitane IMOCA 60-assal

A hajó a vízi tesztelés időszakában lenne – ha vitorlázhatnának vele. Ilyenkor nagyon intenzív edzésekkel dolgozna egy sokfős profi csapat azon, hogy a hajó sebességpotenciálját pontosan kiismerve megteremtsék azt az adathalmazt, amelyre támaszkodva Armel majd minden időben pontosan tudhatja, hogy milyen vitorlakombinációval érheti el a hajó maximális teljesítményét, beleértve azt is, hogy az adott szélerőben mit kockáztathat meg. A polárdiagram és az erre alapozott “target” táblázat, a “sail chart” adatai ezeken a hatvanlábas óceáni foilereken elengedhetetlenek a sikerhez, de a biztonsághoz is. Ezeken a hajókon az egyszerű vitorlásérzék, legyen a versenyző bármennyire gyakorlott is, becsapós. A nagyon erős szelekben ezek a könnyű és szárnyaló hajók gyakran biztonságosabbak több vitorlával száguldva, mint csökkentett felületekkel lassan úszva.

Fa Nándor mondta erről egy téli, az IMOCA 60-asokról folytatott beszélgetésünkkor:

  • … ezek a hajók, ha polárra vitorlázod megfelelő módon, mondjuk 95 százalékra, akkor álommódon mennek. Robog, mint az ökör, önjáró és relatív biztonságos! Iránystabil és mindenféle módon stabil. Amíg persze nem történik valami! De, ha te nem mered megvitorlázni erre a szintre valamilyen oknál fogva, mondjuk nem bízol a polárban… Azt gondolod, hát ezek hülyék! Kint ordít minden, már halálfélelmed van, de a sail chart azt mondja neked, hogy reffelj ki! Mondod, hogy az anyád… ezek hülyék vagy elromlott. Pedig tényleg ki kell reffelni! Mert ha elkezded ilyenkor a vitorlákat levenni… mindig csak jobban veri magát a hajó. Mind jobban kiszolgáltatja magát a hullámoknak, a lökéseknek, mert nincs meg a szökési sebessége, ezért elkezd érzetre rosszabbá válni a helyzet. És akkor a pali beleesik egy ördögi körbe és inkább még csökkent a felületeken! Már rég nem hisz el semmit senkinek és érzékből vitorlázza a hajót, eldobva mindazt, amit kapott hozzá. Ilyenkor egy hajó, amivel nyerni lehetne, hatezer mérföld hátránnyal becsorog a célba és az illető marha büszke magára.

Hátrányban az új hajósok

Elkapta a fertőzést többek között Michel de Franssú a Black Pepper cég tulajdonosa és vezetője. A Black Pepper a fővállalkozója annak a projektnek, amely a Sam Manuard tervezte L’Occitane IMOCA 60-ast létrehozta és Armel Tripon Vendée Globe versenyzését támogatja.

Michel de Franssú és Paulovits Dénes a Pauger műhelyben az IMOCA 60-as építésekor – fotó: Gémesi Jóka

  • Hogy vagy Michel és mi  újság nálatok?
  • Köszönöm, már jól vagyok. Úgy tíz nappal ezelőtt estem át a betegségen. Kórházba nem mentem, de volt két kemény éjszakám, amikor benne volt a pakliban, hogy hívni kell a mentőket. De már elég jól vagyok és folyik a  munka. A hajóépítő műhelyben két műszakban dolgozunk, hogy valamelyest elválasszuk egymástól a dolgozókat.
  • Mi a helyzet Armellel és hajóval?
  • Armel rendben van, de nem lehet vitorlázni, és ez nagy hátrányt jelent a számunkra. Minden nap fontos a novemberi rajtig. Azok, akik már sokat edzettek a hajóikkal, most nagy előnyben  vannak.
  •  Mi lesz a májusi New Yorkból rajtoló transzatlanti versennyel, ami kvalifikáció az őszi rajthoz az új versenyzőknek?
  •  Az a verseny elmarad, ezt már mindenki tudja, csak hivatalosan még nem jelentették be. Gondolom a rendezők valami olyan kormányzati döntésre várnak, amelyre vis maiorként hivatkozva törölhetik a futamot, mert akkor a biztosítónak kell visszafizetnie a nevezési díjakat. De nem lesz transzatlanti menet.
  •  Mit tudsz az utolsó, még vízre nem szállt új IMOCA 60-asról, Nicolas Troussel hajójáról?
  •  A Corum d’Épargne-nak március végén kellett volna kikerülnie a műhelyből, de nem hallottam, hogy ez megtörtént volna.
  •  Szerinted lesz Vendée Globe rajt novemberben?
  •  Nem tudom. Mi persze úgy készülnénk, hogy lesz, ám egyelőre nem mozdulhatunk. Pedig most folyamatosan menni kéne a hajóval, de hiába. Ez nekünk nagy hátrányt jelent a legtöbb ellenfélhez képest.

Armel Tripon nagyon készülne már a versenyre

Idén a helyzetre tekintettel elmaradtak vagy a szokásoshoz képest nagyon visszafogottak az április elseji tréfák. Az amerikai Scuttlebutt Sailing News vitorlás magazin aznap megjelentetett egy hírt az America’ Cup elhalasztásáról, de ennél sokkal ötletesebb és akár komoly hírportálokat is lépre csaló álhíreket szoktak ilyenkor közzé tenni. Bár a Tokiói Olimpia elhalasztásának fényében persze ez is hihető hír lett volna, amint a lassan a Vendée Globe halasztásáról beszélni sem lenne üres vicc. Hiszen az ilyen események kapcsán nem az  számít, hogy lesz-e még járványveszély a rajt tervezett idején. A korlátozások a nagyon fontos, a fő alapokat jelentő felkészülési időszakba tenyerelnek bele, ami nélkül nincs értelme elengedni a mezőnyt. A Vendée Globe, a világ legkeményebb vitorlás versenye esetében, ha a csapatok még sokáig korlátozva leszek, akkor a novemberi rajt igazságtalan lenne és egyeseknek kifejezetten kockázatos.

Ha esteleg lesz halasztás, a rajt csakis egy teljes évvel kerülhetne távolabb, mivel egy ilyen földkerülő csak úgy bonyolítható le, ha a hajósok a déli féltekén, a déli óceánokon az ottani nyáron vitorláznak, amely ugyebár arra december-januárban van.

Ruji



Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!