Melges 32 VB: A rutintalanság napja

Újoncfal

Más sportágakban, csapatsportokban ismert fogalom, amikor egy váratlanul, kiugróan jól teljesítő újonc teljesítménye általában egy rosszul sikerült meccs hatására egyszer csak visszaesik, és ezután nehezen talál vissza a nyerő stílusba. Akkor, az első jó sorozat megszakadásakor szokták mondani, hogy “nekiment az újoncfalnak”. Csütörtökön az első versenynapon parádésan futamot nyerő, majd második helyet elérő, a Melges 32 osztályban újonc magyar csapattal történt valami hasonló.

Bár a rutintalanságból fakadó hibák még az első napon, a harmadik futamban a célvonalon elkövetett apró hibával kezdődtek, másnap aztán tényleg gödörbe lépett Schatz Árpád csapata. A csütörtöki első futamon kiállni kényszerültek, a másodikon tizedikek lettek, így öt futam után a 8. helyre csúsztak vissza az összetett eredménylistán.

Mentségükre szóljon, hogy a második napi húszcsomós szelekben még fokozottabban szükséges a hajókezelési rutin egy olyan hajótípusban, ahol a szokásos nagyhajós tempóhoz képest kishajós módra gyorsan történnek a dolgok. Nagy sebességgel mozognak a hajók, viszont egymáshoz gyakran kerülnek olyan közelségbe, hogy a helyzetek megoldása az olimpiai kishajós mezőnyökben hosszú évek alatt megszerezhető rutin nélkül sokkolóan nehéz. A magyar hajóban számos ilyen tapasztalattal bíró csapattag dolgozik, de a Melges 32 tulajdonosi osztály, a kormányt a hajó tulajdonosának kell kezelnie, akik ezen a téren – és ilyen a NAU370 osztályban háromszoros Kékszalag-győztes Schatz Árpád is – általában kevéssé gyakorlottak. Azért is választanak ilyen osztályt, hogy ezeket a vitorlás finomságokat megtanulják.
És hát, az iskolában is van olyan, hogy a diák tolla a margón kívülre csusszan…

Ezúttal is Czégai Péter a csapat taktikusa számolt be a történtekről

Mi történt, miért kellett kiállnotok a negyedik futamból?

Hú, ki kellett állnunk… Az első futamban 20-22 csomós szél fújt. Nem mentünk rosszul, sőt, jobban, mint korábban ilyen szélben, de az első hátszélszakaszon volt egy szituációnk, amiben mi lettünk a hibásak. A hetedik helyen hátszelezve a lengyel hajóval lett egy találkozásunk. Jobbcsapás-balcsapáson száguldottunk egymás felé (ahogy gennakerrel ilyenkor hátszélben cikk-cakkban megy a Melges-mezőny), körülbelül 17 csomós tempóban siklottunk. Mi voltunk jobbcsapáson és kiabáltunk is nekik, de hát ilyen szélben nem lehet egy pillanat alatt halzolni és nem tértek ki. Elég komoly hullámok is voltak.

Ennél magasabbra is kiemelkedik a hajó orra húszcsomós szélben, pláne nagy hullámokon

Mi mögöttük elszáguldva próbáltuk némi luvolással megoldani a helyzetet és ott hiányzott egy centi ahhoz, hogy ez sikerüljön. A sikló hajók orra kinn a vízből magasan, ahogy a gennaker felfelé is emeli és az orrsudarunk vége úgy két méter magasan, tehát jóval a deck és a korlát fölött éppen eltalálta az ahterjüket (az árbócot hátramerevítő kötelet). Mi tagadás letéptük az árbócuk felső részét.

Egészen eddig a pillanatig ti voltatok az útjogosak, lévén a jobbcsapáson vitorlázó hajó!

Igen, de az ütközésnek súlyos következménye lett, a lengyelek árbóca eltört. Vagyis a mi irányváltoztatásunk nem volt elég az ütközés elkerülésére, és ahogy mögéjük döftünk, a centizésben már nem luvolt a hajó, hanem Árpi ejtett, hogy minél kevesbbet veszítsünk és ott hiányzott az az egy-két centi. Mivel nem kerültük el az ütközést és annak súlyos következménye lett, így már mi lettünk a hunyók.

Fotó: Max Ranchi

Akkor ezért kapott a lengyel hajó mindkét futamára átlagpontot?

Igen. A versenyen vízi bíráskodás van, de ebben az esetben, mivel anyagi kár is keletkezett, meg biztosítózniuk is kell a lengyeleknek, volt még egy tárgyalás a kikötőben is. Először persze rendkívül dühösek voltak, de aztán a parton lehiggadva már ők is belátták, hogy van ilyen, ez bárkivel előfordulhat. Szent a béke.

Tudnak indulni a lengyelek a további napokon?

A Melges 32 árbóca kétrészes, és nekik a felső törött el, az alsó sértetlen maradt. Azt hiszem az egyik német csapattól tudtak kapni egy felső tagot, és este már át is szerelték és menetkészek.

A napi második futamon 10. helyen értetek célba.

Hát, igen rajtunk volt ennek az esetnek a lelki sara, az kétségtelen. Én már túl vagyok rajta és a legtöbb csapattag is. Árpit természetesen nagyon megviselte a dolog, de remélem reggelre valahogy maga mögött hagyja majd és pénteken megint a szebbik arcunkat mutatjuk.

A kormánynál Schatz Árpád, előtte Czégai Péter, Ian Ainslie és a többiek

Az éles versenyzés bizony ilyesmivel jár néha… Milyen szél várható a harmadik napon?

Az előrejelzés péntekre gyenge szelet ígér. Az nekünk amúgy is talán kedvezőbb.

Ruji

A Melges 32 világbajnokság öt futam alapján számolt eredménylistája ITT látható



Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!