52. Kékszalag – kaleidoszkóp – 4. rész: Egy csapat két győzelme

Így jár(hat), aki két hajót is hajt!

Schatz Árpád évek óta oszlopos tagja a NAU 370 osztálynak, például az elmúlt két Kékszalagon ők győztek, így címvédőként kötelessége volt rajthoz állni, lehetőséget adni az ellenfeleknek a visszavágásra. Ám időközben belecsaptak a nemzetközi versengésbe is, amihez beszereztek egy Magyarországon ismeretlen Melges 32-es hajót. Ezzel kezdték meg részvételüket a Melges 32 European Sailing Series sorozatban, vagyis a hajótípus Európa Kupa sorozatában.

A NAU 370-es viszont úgynevezett tulajdonosi osztály, ami azt jelenti, hogy a versenyeken csak a tulajdonos lehet a kormányos, nincs lehetőség helyettesítésre.

Az elmúlt években, évtizedekben elterjedt szokássá vált jómódú, ám a vitorlás versenyzésben kezdő hajósok körében, hogy beszereznek egy versenyképes vitorlást, majd arra profi vitorlázókat, fizetett legénységet gyűjtve indulnak a futamokon. Mivel a céljuk a győzelem, a tulajdonos általában abszolút mellékszerepben – mondjuk a szendvicskészítő őstengeri pozíciójába szorulva – tagja a saját csapatának. Magyarul szinte tétlenül nézi, ahogy a tulajdonán versenyző, tehát többnyire jól szórakozó fizetett alkalmazottak begyűjtik neki a dicsőséget (amiről a kikötőben mindenki pontosan tudja mennyire az ő érdeme…).

„Owners Class”

Ennek a helyzetnek az elkerülésére születtek világszerte „Owners Class” típusok, hogy a tulajdonos a maximális élvezetben részesüljön. A hajójára szerződtetett profik pedig, ha győzni is akarnak – ami persze minden igazi versenyzőbe kódolt vágy –, nem tehetenek mást, mint a lehető legjobb versenyzőt faragják a kormánynál tevékenykedő tulajból. Talán a legismertebb ilyen hajóosztály a Russell Coutts 44. Legalábbis az RC44 másfél évtizede indult versenysorozatában jelent meg ez az ötlet. Ott annyi finomítással, hogy a match race futamokon, a kemény test-test elleni harcokat hozó párosversenyeken még vezethette a hajót bárki, ám a teljes mezőnyös futamokon csak a tulajdonos.

Mivel a NAU 370 is ilyen tulajdonosi osztály a Schatz-csapat két félre oszlott. Az Európa Kupa részvételre kialakított társaságból Schatz Árpáddal maradt Litkey Balmaz és Gecse Balázs, míg a Farfallina nevű Melges 32-est Czégai Péter kormányzásával a csapat másik fele próbálta ki, hogy mire képes a típus a színes Kékszalag mezőnyben.

Nos, Czégai Péterék a két Libera után célba futva a leggyorsabb hagyományos egytestű hajónak bizonyultak, míg Schatz Árpiék az osztályukban diadalmaskodtak hosszú és kemény küzdelem után.

Árpi, milyen volt ez a Kékszalag?

Brutális. Huszonnyolc órát vitorláztunk, ezt az ellenségeimnek sem kívánom. Úgy, hogy két órával a befutó előtt megelőzött minket a Fantom és onnan küzdöttük vissza magunkat az élre. A csőtől a befutóig ment a verseny köztünk.

De hát nagy küzdelemben győztetek, tehát meglett a katarzis a végére!

Igen, de hogy a huszonhetedik órában ezt a csapat megcsinálta, hát le a kalappal előttük!

Hogy zajlott a verseny?

Kenesén harmadiknak vettük a bóját, Siófoknál vezettünk. A Cső előtt megelőzött minket három hajó, aztán nagyjából Zánka magasságában már újra mi voltunk elől. Györökig megelőzött minket három NAU 370-es, Keszthelyt negyediknek vettük, de mire kijutottunk a Keszthelyi-öbölből, már megint vezettünk. Többet voltunk elől, mint nem. Aztán Lellétől egy pici szélcsíkon tartottuk a Fantomot, de aztán Földvárhoz közeledve meg tudtak lépni és csináltak maguknak két kilométer előnyt. Akkor elkezdett fújni, felépülni a nyugati szél és gennakert húztunk. Ők Szántódnak mentek, mi viszont az északi oldalon húztunk be a csőbe. Ott már csak kis előnyük maradt, a halcsapdáknál kicsit beszorítottuk őket a sarokba, kihalzoltunk és aztán már vezettünk. A befutóig aztán folyamatosan tudtuk növelni az előnyünket.

A Fantomon kívül kikkel, melyik NAU 370-esekkel voltatok versenyben?

A Carbonadoval és a Sleepwalkerrel. Utóbbiak, Temesfői Zénóék nagyon jól mentek, végig pariban küzdöttünk egymással, de aztán Fonyód után valahol a déli maráson felültek. Nem tudtak lejönni, de szél nélkül nem volt esélyük leevickélni. Motort indítottak és kiálltak.

Mi volt a legkeményebb?

A Keszthelyi-öböl! Egyértelműen. Arrafelé rengeteg hajó volt velünk, sokan álltunk együtt a flautéban. Ott sokan feladták. Az egy bő háromórás mutatvány volt onnan szabadulni. Utána már jött egy kis finom szél.

Petiéket láttátok egy darabig?

Láttuk, de aztán nagyon elmentek. Ők 10 órakor futottak be reggel, mi pedig délután 1-kor. Más kávéház az a hajó!

De azért jó lehetett látni, hogy vezetnek!

Igen, bár ők nem kaptak valamiért jeladót – nem ismert potenciál ez a hajó itt a Balatonon, nem is fogunk itt versenyezni vele – így hát csak addig tudtuk, hogy hol vannak, amíg láttuk őket szabad szemmel. Áldoztunk is a győzelemért, csináltattunk a Kékszalagra egy reachert, hogy nyerni tudjon, bár azt a vitorlát nem használhatjuk a nemzetközi versenyeken, mert a Melges 32 one design osztály.

Melges 32 one design

Czégai Péter

A magyar vitorlázásban az egyik legelismertebb profi, számos projektet vitt sikerre, ha szerződtették. A volt 470-es olimpikon nyert így például Kékszalagot osztályban és számtalan tengeri nagyhajós bajnoki címet. Idei fő célja, hogy sikerre segítse a Melges 32 hajóban a Schatz-csapatot. Ennek az útnak a legelején járnak.

Hogy néz ki a Melges 32 csapata?

A Melges 32 versenyeken Árpi a kormányos, azt tervezzük, hogy végig csináljuk a sorozatot. Már voltunk a Garda-tavon. Kilenc hajó indult és nyolcadikak lettünk. Egyrész ismerkedtünk a mezőnnyel, dolgozunk a csapatmunkánkon és Árpit is tanítjuk, fejlesztjük, mert ebben a műfajban neki sok az újdonság. Ezekre a célokra szánjuk ezt az évet. Most a Kékszalag után 20-án utazunk Szardíniára, ahol két verseny lesz, amelyek közül a második a világbajnokság.

Gondolom a Melges 32 egy trélerezhető sportos hajó.

Igen, utánfutón visszük, mindenki benn ül a kocsiban. Pontosan úgy, mint a kis Melges 24-est. Puritán hajó, nincs benne semmilyen berendezés, se ágy, se budi, se semmi. Nem a Balatonra szántuk, csak megvillantottuk a Kékszalagon.

Csütörtök este naplemente közeledtével nagyon gyenge szélben Balatonlelle előtt a Farfallina

Amikor a Kékszalagon csütörtök este naplementekor találkoztunk, akkor a déli partnál Lelle közelében küzdöttetek az RC44-essel és a Trentasettével, vagyis Szépfy Zsomborékkal és Rauschenberger Miklósékkal. Ti végig a déli oldalon jötettetek a csőtől? Már láttátok, hogy a katamaránoknak még fizető északi oldal bedöglik?

Tihany után az északira indultunk, de mi mindig a pozitívakra mentünk és adta magát, hogy át kell jönni délre, ott több szél volt. Mikor odaértünk szépen fel is csavart a partközelben a szél. Az RC-vel kicsit fordulócsatáztunk, de hál’Istennek nem csíptek el. Mindíg, amikor kicsit megálltunk, akkor ránk csúsztak, de aztán jött a szél és visszaloptuk a távolságot. Gyorsabb hajó az RC44, úgy éreztem, hogy van némi sebességfölényük, de az érkező szelekkel mindig csak el-ellépegettünk. Aztán az éjszaka leple alatt meg elhúztunk nagyon. (A Farfallinára nem került GPS jeladó – szerk.)

Nagy parkolásotok volt valahol?

Nagy megállásuk nem volt, mindig haladtak, de ehhez rengeteg türelemre volt szükségük

Nem, mi folyamatosan haladtunk. A legrosszabb a Tihanyi-csőben és a célig volt, reggel fél hattól ötórás menetünk volt a célig. Az kemény volt.

Sikerült, abszolútban a 14. helyen futottatok be. Előttetek csak katamaránok és a két Libera. De az előnyszámításos versenyben megelőzött titeket egy Dehler 38-as. A Yardstick I/1 osztályt a 21. helyen célba érő Koan nyerte meg előttetek Feith Zoltán vezetésével.

Igen, Szabcsi barátom, Weöres Szabolcs is ott volt azon a hajón. Őket egy kicsit megfújta az érkező nyugati, az utolsó szakaszuk sokkal gyorsabb lett, mint a miénk, így simán előttünk végeztek az előnyszámítással.

Ruji

Az 52. Kékszalag abszolút befutás szerinti eredménylistája, benne kiemelve a kategóriagyőztesek







Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!