Ocean Race Europe – egy hajóhosszon múlt

Halasztás után, gyenge szélben

A rajt tervezett idejében még “olaj” vízen várakozott a 7 VO65-ös és az 5 darab IMOCA60-as az utolsó partmenti futamra, amelyet háromszög alakú pályán kellett futniuk.

Délután 1 órára aztán gyenge, de határozott irányból fújó szél érkezett és elrajtolhattak a mezőnyök. A rendezőség a háromszög pályát nem a szél iránya szerint tűzte ki, vagyis a hajók félszélben rajtoltak.

VO65

A félszeles rajtból jól szinte kizárólag az összetettben vezető Maripuri, Yoan Richomme csapata jött el jól, mert a hét hajóból öten elhibázták az indulást. Ketten nem fértek be a rajthajónál az alulról luvolva oda törekedők miatt, de azok is rajtaveszteettek, akik a Sailing Poland és a Team Austria egységeket a vonalról luvba kiszorítóük is, mert hárman közülük korai rajtosok lettek és a lövés után még vissza kellett ejteniük a vonal alá, hogy szabályosan teljesíthessék a pályát.

 

VO65 rajt előtti pillanatok- két hajó már a rajthajó fölé tart, de még hárman korán érnek a vonalra – Fotó: SailingEnergy

A közvetítés szpíkerei általános visszahívást vártak, de a rendezőség – helyesen – ezt nem tette. A hét hajóból ugyanis csak hárman voltak korai rajtosok (ketten a szél felőli oldalon nem rajtoltak a rajthajó fölé luvolással), és az a három jól azonosítható volt. A kényelmesen, óvatosan rajtoló Maripuri így rögtön a rajtnál magabiztos előnyre tehetett szert és azt nem is engedte ki a kezéből.

A Bouwe Bekking vezette Sailing Poland a rajtnál bemutatott kényszerű manőver után remekül jött fel a második helyre és ezzel összetett listán is előre lépett a dobogón a második helyre.

Meglepően jól ment és harmadikként ért célba az eddig többnyire utolsó Viva Mexico, akikhez erre az utolsó futamra beszállt Juan Villa, akit a világ legjobb navigátorai között tartanak számon.

Yoan Richomme jogos pezsgőfürdője – Fotó: Sailing Energy

IMOCA60

A rajt itt jól sikerült, csak a Bureau Vallée-nak kellett extra tánclépéseket tenni, hogy ne kelljen a rajthajó fölé vitorlázniuk. Végül sikerült, ha kis lemaradással is, de befűzniük magukat a luv pozícióba. Eközben Louis Burton a hajója szélfelőli Dali-bajszának végével csaknem igazított a vesenyrendező választékán, de csak majdnem. Ezzel a Bureau Vallée 2  le is tudta az erre a napra rendeltetett sikerélmény mennyiségét.

IMOCA rajt – A Bureau Vallée kis fékezés után még éppen befért felső hajónak. A LinkedOut jól zárta előle a vonalat

A Robert Stanjek vezette Offshore Team Germany kihasználva gyengeszeles előnyét (az egyetlen emelőuszony, foil nélküli hagyományos hajó a mezőnyben) egyre magabiztosabban vezetett, és úgy tűnt nyugodt vitorlázással biztosítja Ocean RaceEurope győzelmét.

Ám az utolsó bójkerülésnél, ahová cirkálva érkeztek és egy bőszeles szakasz volt hátra a célig, egy rosszul sikerülő fordulóban megálltak. A nagy elővitorlát forduláskor be kell tekerni, majd a másik csapáson újra kitekerni ezeken a hajókon, és ez a betekerés nem ment.

A fehér IMOCA 60-as megtorpant és mire rendezték a sorokat az 11th Hour Racing elvágtatott mellettük.

Ez még nem lett volna nagy baj és maradt is előnyük Thomas Ruyant és a LinkedOut előtt, ám a francia csapat nagyszerűen közelített rájuk. A bőszeles, halzolásos párviadal izgalmasan alakult. Ha Linked Out megelőzi őket és beér a második helyre, akkor hármas pontazonossággal zárul az Ocean Race Europe, hiszen ez esetben mindannyiuknak 15 pontja lett volna.

Az 11th Hour Racing befutott a célba és Charlie Enrighték ettől fogva azt leshették, hogy vajon hanyadik helyen végeznek a teljes versenyen, a mögöttük érkezők küzdelmének eredményeképp.

A LinkedOut utolsó halzolása előtt a németek fölé – még jóval a cél előtt

Az utolsó jobbcsapásra halzolásnál a Linked Out a németek mögé ment volna, ezért még előbb, vonalban fölöttük és a célvonalhoz közelebb meghalzolva próbáltak az utolsó fél mérföldön  mélyebbre vitorlázva becsúszni az első helyre. Robert Stanjekék szél alatt élesebb szögben jobb tempóban közeledhettek a célvonalhoz de fennállt a veszélye annak, hogy amint a két hajó egymás felé közelít a franciák takarhatják és lelassíthatják ellenfelüket.

De egy ilyen helyzet megoldására az olimpiai kishajósoknak van a legtöbb gyakorlatuk és az Offshore Team Germany nagyszerűen érvényesítette szélalatti pozícióját. Mivel jól választották meg az utolsó halzoláskor a célvonalra vezető vonalukat, illetve idegekkel jól bírva sokáig kitartottak szintén mélységre vitorlázva szél alatt, az utolsó száz-kétszáz méteren élesedve és felgyorsulva volt akkora sebességfölényük, hogy a célvonal előtt szél alatt lendületből áttörve a LinkedOut előtt ejtsenek be a célvonalra.

Címlapképünkön a befutó, itt pedig egy másik, csalókább szögből. Szél alatt a német hajó és gyorsabb. A bal oldalon a célhajó látszik – fotó: Sailing Energy

A futam teljes közvetítésének linkje előző cikkünkben található. Ott 1 óra 46-47 percnél látható a két IMOCA 60-as idegtépően lassú, de izgalmas, mindent eldöntő befutója ba 2-3. helyen.

Ruji

Ötperces összefoglaló a genovai Ocean Race Europe futamról

HonlapNyomkövető visszajátszható futamokkal– Eredmények – Facebook

Videók: https://www.youtube.com/theoceanrace

Az utolsó genovai coastal race első három helyezettje kapott 3 – 2 – 1 pontot

Összetett Ocean Race Europe végeredmény:

IMOCA 60
1. Offshore Team Germany (GER) – 16 pont
2. 11th Hour Racing Team (USA) – 15 pont
3. LinkedOut (FRA) – 14  pont
4. CORUM L’ Épargne (FRA) – 7 pont
5. Bureau Vallée (FRA) – 5 pont

VO65
1. Mirpuri Foundation Racing Team (POR) – 21 pont
2. Sailing Team Poland (POL) – 17 pont
3. AkzoNobel Ocean Racing (NED) – 17 pont
4. Team Childhood I (POL) – 12 pont
5. The Austrian Ocean Race Project (AUS) – 10 pont
6. Ambersail-2 (LTU) – 9 pont
7. Viva México (MEX) – 8 pont










Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!