Prada Cup – Harmadik nap – “A” borulás

Változatos nap egy nagy borulással

A Prada Cup első fele a britek teljes diadalát hozta, hiszen az INEOS Team UK négy futamából négyszer győzött. Két győzelmével és két vereségével két pontja van a Luna Rossának és így természetesen nulla pontos a nyeretlen American Magic Dean Barker kormányzásával.

De a futamok részletezése előtt lássuk a Patriot borulását, mert úgyis mindenkit az érdekel igazán!

Videó a borulásról, magyarázatokkal:

 

 

Ezen a napon fújt a Prada Cupon az eddigi legerősebb szél. Az erősödések olykor 20 csomó feletti löketeket hoztak.

A három vereséggel álló American Magic az erősszeles futamon javításra készült a Luna Rossa ellen. Ám még a borulás előtt is meglátszott, hogy a csapattal valami nincs rendben.

A rajthoz ezúttal elkésve érkeztek és balcsapásról az olaszok elé halzolva alig kerülték el a büntetést. Ráadásul a rajt előtti taktikát is a Luna Rossát kormányzó Spithill csinálta jobban és az olasz hajó a rajtlövés után az élre állhatott.

Később, amikor a második hátszél végén, már vezető pozícióban vették a szélalatti kapu bal oldali bójáját, a hajó egyszer csaknem kiesett a repülésből. De ez csak egy kellemetlen rezdülés volt, az ott 42 másodperces előnyük nem csökkent lényegesen. A nagy hiba a harmadik krajc végén következett.

Magabiztos előnnyel érkeztek a felső kapuhoz és már csak egy hátszélszakasz volt a célig. Dean Barker mégis bonyolult manővert választott a bal oldali bóját kerülve. Feltehetően ő döntött, mert a skipper és navigátor Terry Hutchinson a közvetítés tanúsága szerint is éppen csörlősként dolgozott…

A pálya (a szél felé nézve) bal oldalának védelme érdekében, ahonnan a frissülések jöttek és a szél is ellengett arra, a bójánál fordulás utáni azonnali gyors leesést határoztak el, ami a foilok, a “csirkelábak” kezelésével összekötött manővert, ilyen erős szélben, harminccsomós sebesség mellett igencsak bonyolulttá teszi a legénység számára. Különösen megnehezítette a dolgukat, hogy a bójához közeledve egy szélerősödésbe értek és a pöffben az addig 10-15 csomós szél hirtelen 23 csomósra erősödött.

A közvetítésben Paul Goodison hangja hallatszik a hajóból felvett hangok között, aki még a bójához közeledve figyelmezteti feltehetően Barkert, hogy ez egy nagyon nehéz manőver lesz, fordulni és azonnal leejteni. De kitartanak az elhatározás mellett.

Aztán a kellő pillanatban valaki nem engedi el a szélalatti beksztéget (leeward runner), amit  forduló után a szélalatti kormánynál lévő Barker nyilván nem vesz és nem is vehet észre, hiszen hallatszik a manőver, a leejtés diktálása: 3 – 2 – 1…

De a szélalatti beksztég – amely a hajó hátsó sarkától az árbóccsúcsra futó tartó és állítókötél – feszes marad. Így viszont a nagyvitorla felső része rátámaszkodik, a grószt nem lehet  kiengedni, viszont a hajót fordítják szél alá, amely így természetesen feborul.

Szerencsére a tizenegy fős legénység egyetlen tagja sem sérült meg, legfeljebb az önbecsülésük. És nem szívesen lennék most a beksztég kezeléséért felelős vitorlázó helyében sem…

A Patriot ezután egyébként majdnem elsüllyedt, mert a bal oldalán a foil billentőkarja melletti részen a hajótesten egy nagy lyuk keletkezett. Ez a sérülés feltehetően a felágaskodás után magasról lezuhanó test becsapódásakor keletkezett és a hajó belső szerkezetében (keresztborda) történt töréssel is járt.

Lyuk a Patriot testén

Új hír!

Rohammunkára lesz szükség a folytatáshoz

Terry Hutchinson hétfői sajtóbeszélgetésének felvétele ITT LÁTHATÓ, amelyen minden kérdésre válaszolt a borulással, a károkkal és a Patriot javításával kapcsolatban. A beszélgetésből az is kiderül, hogy az American Magic csapata biztosan nem versenyezhet a Prada Cup selejtezőfutamok pénteki folytatásán. Igyekeznek a hajót rendbehozni és újra versenyképessé válni, amire tizenegy napjuk van, hogy rajthoz állhassanak a Prada Cup elődöntőn, amelynek futamai január 29-én kezdődnek. A legnagyobb munka nem a hajótest befoltozása, hanem az elektormos rendszer teljes újjáépítése és tesztelése.

Terry Hutchinson többször és kiemelten megköszönte a vitorlázó közösség tagjainak elképesztő segítőkészségét és a hajó megmentésében való részvételét. A mentésben az ellenfél csapatok tagjai is aktívan részt vettek. Mindezeken túl az olasz és brit kihívók, illetve az új-zélandi kupavédők egyaránt minden segítséget megadnak az American Magic csapatának a hajójuk újra versenyképessé tételéhez.

A Britannia negyedik győzelme

Volt még egy futam a nevezetes borulással végződött párvidal előtt is. Sőt, közel kettő. Ugyanis az addig veretlen INEOS Team UK és a Luna Rossa első összecsapását a szél túl nagy elfordulása miatt a rendezőség megszakította. Egyébként azon a futamon az olasz hajó szépen vezetett, a britek viszont a futam megszakítását okozó óriási szélfordulóval éppen megelőzték őket, amikor Ian Murray főrendező lefújta a menetet.

Az újra indított futamon Jimmy Spithill hajszálnyival jobban rajtolt, mint a Ben Ainslie vezette brit hajó. Az előnyük azonban soha nem nőtt meg annyira, hogy Francesco Bruniék elkezdhessék a britekre forogva védeni a pozíciójukat. Tehát a két hajó rendre külön vált és így a britek diktálhattak. A taktikus, Giles Scott pedig nagyszerűen használta ki a szélfordulókat, frissüléseket. A második krajc végén a Luna Rossának már be kellett fordulni a jobbcsapáson érkező Britannia elé-alá. Így a két hajó teljes holtversenyben ért a felső kapuba, ahonnan az ellentétes oldalakra indultak hátszelezni.

Sir Ben Ainslie és csapata eddig hibátlan a kihívók versenyén

Kettejük közül a pálya jobb oldala felé indulva ismét a britek csíptek el egy jó szélfordulót. Az alsó kapun 26 másodperces előnnyel már ők fordultak elsőként. Ezután az olaszok még tudtak zárózni, de Giles Scottnak volt elég helye, hogy a Britanniát a Luna Rossa előtt és szél felett tartva védje a pozíciójukat. Bőszélben pedig gyorsabbak voltak.

Az INEOS Team UK 27 perc 35 másodperc alatt teljesítette a pályát, 26 másodperccel előzve a Luna Rossa Prada Pirelli csapatot. A pályán a Britannia csúcssebessége ezen a futamon 46,48 csomó (86 km/óra) volt. 29 814 métert vitorláztak a pályán  (450 méterrel többet, mint az olaszok), tizenháromszor fordultak és kilencszer halzoltak.

A Prada Cup selejtezői jövő hét pénteken, január 22-én folytatódnak.

Ruji

A teljes versenynap közvetítésének felvétele:




.



Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!