Máris itt a támadás a Laser olimpiai státusza ellen

Lépéselőnyben az RS Aero

Március 11. és 15. között – még a Laser körüli kutyakomédia kirobbantása előtt – Valenciában rendezték meg a World Sailing (leánykori nevén Nemzetközi Vitorlás Szövetség) teszt hetét, tengeri válogatóját a 2024-es Olimpia férfi és női egyszemélyes kategória hajóosztályának kiválasztására. Négy típust teszteltek. Az olimpiai Laser Standard mellett (amely a minap ILCA dingivé vált) az RS Aero, a Melges 14 és a D-Zero versengett. A World Sailing értékelő testülete a napokban hozta nyilvánosságra a döntését.

A 2024-es olimpiai egyszemélyes osztálynak az RS Aero-t javasolják

Ez az első lépés a világon legelterjedtebb versenyhajó típus a Laser kigolyózására. A testület javaslatát is megfontolva a World Sailing Világtanácsa (World Council) dönt május 19-én Londonban a szervezet évközi konferenciáján, hogy megtartsa az eddigi olimpiai egyszemélyes hajótípust vagy a testület javaslatára az RS Aero kerüljön lépéselőnybe a 2024-es olimpiai hajóosztály státuszért folyó versenyben.

Az RS Aero egy 2014 óta létező brit hajótípus. Jóval könnyebb a Lasernél, a teste 30 kg súlyú. Ugyanúgy háromféle méretű rudazattal kínálják, így a legnagyobb lehet a férfiak, a középső a nők egyszemélyes osztálya. Egy kicsit nehezebb testsúlyú versenyzők típusa (lásd a testület értékelő táblázatát), mint a Laser, de ettől persze a nehézsúlyú férfiak, a mai finnesek még továbbra is olimpiai részvételi lehetőség nélkül maradnak.

2024 Equipment Selection – Men’s and Women’s One Person Dinghy Report

A könnyű súlyú hajótest várható versenyképes élettartamát a véleményezés során nem vizsgálták. Az ára szerencsére kicsit magasabb a Laserénél, ami a World Sailing szavazásoknál nagyban segíti egy-egy új ötlet elfogadását, hiszen akkor a világ vitorlázásának irányítására hivatott testület és a hivatalosan vagy látszólag nem kapcsolódó vállalkozásai több pénzt tudnak keresni a váltáson. Ez pedig igazán elsődleges sportérdek…

Ettől még az RS Aero egy remek hajótípus lehet

Sőt, bizonyára az! Nem a hajót kritizálom, maga a dingi semmiről sem tehet. A hiba mindig az emberekben van.

Egy bölcs testület 5 nap alatt tökéletes áttekintéssel eldönti, hogy egy bevált és elterjedt típussal szemben három kipécézett újabb közül melyik az az egy, amelyiknek majd el kell terjednie az egész világon. A cseréhez szükséges milliókat majd a vitorlázók állják, amelynek az alapja néhány természetesen teljesen elfogulatlan nagytudású pár nap alatt meghozott értékítélete lesz…

Ha olimpiai osztállyá válik világszerte megindul a bevásárlás és a Laser típusok fokozatos lecserélése a teljes olimpiai és utánpótlás spektrumban.

Lássuk be kérem a Laser kifulladt, már ellepte a világot, nagyot újítani, harapni vele nem lehet! Itt van hát egy hajó, amely indokolhatóan bevezethető, hiszen könnyebb, gyorsabb, így aztán milyen jót is teszünk vele a világnak! Az érvelés megnyugtató, hiszen a World Sailing döntéshozóinak is bele kell nézni reggelente hittel és nyugodt önszeretettel a tükörbe mosakodás közben, kimosakodás előtt.

Szarkasztikus fogalmazásomnak az oka – remélem – nem valamilyen öreguras zakkantság vagy zsigeri finnes elégedetlenkedés. Azt hiszem inkább az a rossz érzés táplálja, hogy a szervezet nevéből a szövetség szót elhagyó World Sailing vezetői döntéseikkel már jó ideje nem a világ vitorlás sportjában természetesen alakuló tendenciákat követik. Ehelyett szerepüket tévesztve döntéseiket valamiféle “jó útra” terelő, a sportot és az egész világot bölcsen vezérelve alakító nemes eszköznek tekintik. Például az erőltetett vegyespáros osztályokkal, a női egyenjogúság matematikai egyenlőséggé butításával és annak dogmatikus alkalmazásával, illetve természetesen a valós sportszempontok erős (finom vagyok, mert a helyes szó a teljes) mellőzésével. Miközben a háttérből egyre erősebben átüt a felületen a szervezet anyagi érdekekre épülő ronda váza.

Nem drukkolok nekik, de ettől ők sajnos remekül alszanak

Ruji

Fotók: World Sailing és RS Sailing

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!