Újrahasznosító rekordkísérlet
Január 4. óta úton
Romain Pilliard elkötelezett profi vitorlázó, aki 2016-ban gondolt egy merészet, megszabta magának a célt és most már több, mint három napja úton van az álmai megvalósítása felé. Alex Pellával csapatot alkotva a kelet-nyugati irányú vitorlás földkerülés rekordjának megdöntéséért vitorláznak.
A túlszárnyalandó csúcs – ha épségben körbeérnek – szinte bizonyosan megdönthető, hiszen Jean Luc Van den Heede 2004-ben elért 122 nap, 14 óra, 3 perc és 49 másodperces idejét az erre a célra aluminiumból épített Adrien nevű különleges egytestű hajójával és egyedül vitorlázva érte el. A sokkal gyorsabb trimaránnak ennél jóval hamarabb célba kell érnie és ha az sikerül elhódítják csapattal vitorlázott rekordot, míg persze Van den Heede marad továbbra is a leggyorsabb az egytestűek és a szólóvitorlázók között. De jelenleg minden kategóriában ő vitorlázta körül leggyorsabban a Földet a nehezebb irányban.
Miért nehezebb irány?
A Föld forgása következtében az időjárási rendszerek, a magasnyomású anticiklonok és az alacsonnyomású ciklonok nyugat felől görögnek keleti irányba az északi és a déli földtekén egyaránt és a tengeráramlatok fő iránya is nyugat-keleti. Így aki nyugat felől halad keletre az Indiai-, és a Csendes-óceánon, az együtt halad ezekkel az időjárási rendszerekkel. Ha jól választja meg az útvonalát, akkor leggyakrabban bőszélben, irányba száguldva.
Ám, aki ezzel szemben kelet felől, a Horn-fok felől vitorlázik a Jóreménység-fok felé nyugatra, a déli óceánokon végig az időjárási rendszerekkel ellenkező irányba törekedve küszködhet, gyakran szembe a tengeráramlatokkal, a hullámokkal és a széllel. Miközben a nyugat-keleti vitorlás földkerülés rekordja csapatban vitorlázva már kevesebb, mint 41 nap (Francis Joyon csapata érte el az IDEC Sporttal 2017-ben) és szólóban is csak 17 órával több (Francois Gabart, Macif, szintén 2017-ben), addig Van den Heede kelet-nyugati 122 napos menete kiugróan jó teljesítmény.
Use it Again
Romain bő öt évvel ezelőtt Brestben látta meg egy udvaron az elhagyottan árválkodó trimaránt, amely egykor földkerülő rekorder volt. A 75 lábas háromtestű hajót 2004-ben Ellen MacArthur számára tervezték és építették. A B&B Castorama néven vitorlázó trimaránnal MacArthur 2005. február 5-én célba érkezve 71 és fél napos szólóvitorlás földkerülő csúcsot ért el.
Romain Pilliard minden ízében takarékos és környezetkímélő módon újította és készítette fel a hajót az újabb földkerülésre. Nyilván már azzal is óvja a környezetet, hogy nem új hajót használ, hanem egy régit hasznosít újra. De egyébként is minimalizált a programja. A hajó energiaellátást napelemek, kis szélturbina és hidrogenerátorok biztosítják. A mai versenyhajókon szokásoshoz képest puritán a Use it Again műszerezettsége is, csak autopilot, szatelit telefon és PC segíti a haladást.
Részben használt vitorlákkal indultak útnak. A Code Zérója eredetileg Francis Joyon számára készült, aki azt az Eure et Loire nevű hajón használta 2000-ben. De hasonlóan öreg vitorla a génua valamint a belső fokkok, a staysailek.
2018-ban Romain Pilliard a felújított hajóval az Ultime kategóriában részt vett a Route du Rhum transzatlanti versenyen és negyedikként célba is ért. A hajó csúcssebessége azon a versenyen 39 csomó volt.
A Use It Again útját bemutató nyomkövetés ITT érhető el a csapat honlapján.
Ruji