Újrahasznosító rekordkísérlet

Január 4. óta úton

Romain Pilliard elkötelezett profi vitorlázó, aki 2016-ban gondolt egy merészet, megszabta magának a célt és most már több, mint három napja úton van az álmai megvalósítása felé. Alex Pellával csapatot alkotva a kelet-nyugati irányú vitorlás földkerülés rekordjának megdöntéséért vitorláznak.

A túlszárnyalandó csúcs – ha épségben körbeérnek – szinte bizonyosan megdönthető, hiszen Jean Luc Van den Heede 2004-ben elért 122 nap, 14 óra, 3 perc és 49 másodperces idejét az erre a célra aluminiumból épített Adrien nevű különleges egytestű hajójával és egyedül vitorlázva érte el. A sokkal gyorsabb trimaránnak ennél jóval hamarabb célba kell érnie és ha az sikerül elhódítják  csapattal vitorlázott rekordot, míg persze Van den Heede marad továbbra is a leggyorsabb az egytestűek és a szólóvitorlázók között. De jelenleg minden kategóriában ő vitorlázta körül leggyorsabban a Földet a nehezebb irányban.

Jean Luc Van den Heede az Adrien nevű hajójával futotta a földkerülő rekordot

Miért nehezebb irány?

A Föld forgása következtében az időjárási rendszerek, a magasnyomású anticiklonok és az alacsonnyomású ciklonok nyugat felől görögnek keleti irányba az északi és a déli földtekén egyaránt és a tengeráramlatok fő iránya is nyugat-keleti. Így aki nyugat felől halad keletre az Indiai-, és a Csendes-óceánon, az együtt halad ezekkel az időjárási rendszerekkel. Ha jól választja meg az útvonalát, akkor leggyakrabban bőszélben, irányba száguldva.

Ám, aki ezzel szemben kelet felől, a Horn-fok felől vitorlázik a Jóreménység-fok felé nyugatra, a déli óceánokon végig az időjárási rendszerekkel ellenkező irányba törekedve küszködhet, gyakran szembe a tengeráramlatokkal, a hullámokkal és a széllel. Miközben a nyugat-keleti vitorlás földkerülés rekordja csapatban vitorlázva már kevesebb, mint 41 nap (Francis Joyon csapata érte el az IDEC Sporttal 2017-ben) és szólóban is csak 17 órával több (Francois Gabart, Macif, szintén 2017-ben), addig Van den Heede kelet-nyugati 122 napos menete kiugróan jó teljesítmény.

Use it Again

Use it Again

Romain bő öt évvel ezelőtt Brestben látta meg egy udvaron az elhagyottan árválkodó trimaránt, amely egykor földkerülő rekorder volt. A 75 lábas háromtestű hajót 2004-ben Ellen MacArthur számára tervezték és építették. A B&B Castorama néven vitorlázó trimaránnal MacArthur 2005. február 5-én célba érkezve 71 és fél napos szólóvitorlás földkerülő csúcsot ért el.

A trimarán elhagyatva egy bresti udvaron és megmentője Romain Pilliard

Romain Pilliard minden ízében takarékos és környezetkímélő módon újította és készítette fel a hajót az újabb földkerülésre. Nyilván már azzal is óvja a környezetet, hogy nem új hajót használ, hanem egy régit hasznosít újra. De egyébként is minimalizált a programja. A hajó energiaellátást napelemek, kis szélturbina és hidrogenerátorok biztosítják. A mai versenyhajókon szokásoshoz képest puritán a Use it Again műszerezettsége is, csak autopilot, szatelit telefon és PC segíti a haladást.

Alex Pella és Romain Pilliard január 4-én kezdték meg földkerülő menetüket – Fotó: Jean-Marie Liot

Részben használt vitorlákkal indultak útnak. A Code Zérója eredetileg Francis Joyon számára készült, aki azt az Eure et Loire nevű hajón használta 2000-ben. De hasonlóan öreg vitorla a génua valamint a belső fokkok, a staysailek.

2018-ban Romain Pilliard a felújított hajóval az Ultime kategóriában részt vett a Route du Rhum transzatlanti versenyen és negyedikként célba is ért. A hajó csúcssebessége azon a versenyen 39 csomó volt.

A Use It Again útját bemutató nyomkövetés ITT érhető el a csapat honlapján.

Ruji

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!