Vendée Globe: Sérülés a vezető Apivia uszonyán

Dalin lassítani kényszerült

A szóló földkerülő versenyen november 23. óta az élen vitorlázik az Apiviva, a földkerülő újonc Charlie Dalin hajója. A mai napon az Indiai-óceánon, Tazmániától 900 tengeri mérföldnyire délnyugatra UTC 18 óra tájt, 65 mérfölddel Thomas Ruyant (LinkedOut) előtt vitorlázva Dalin hangos csattanást hallott. Azonnal lelassította a hajóját és megállapította, hogy megsérült a bal oldali uszonya. Vízbetörést nem észlelt. Rögtön felhívta a csapatát, hogy a kár súlyosságát a szakértőkkel pontosan megítéljék és tisztázzák a javítási lehetőségeket.

ÚJ kiegészítés a hírhez

December 15-én délelőtt újabb közleményt adott ki a csapat. A hajó emelőuszonya sértetlen, nem valószínű, hogy a sérüést valamilyen tárggyal való ütközés okozta volna. Az uszonyház támasztéka reccsent meg, vízbetöré nincs, de Dalin lelassított, hogy a sérült részt megerősíthesse. a szél gyengül, az időjárás egyre inkább lehetőséget ad a javításra. A csapata a concerneau-i bázison válságstábot állított fel, hogy Dalinnal folyamatos kapcsolatban léve a lehető legjobb megoldáshoz segítsék a versenyzőt (… lásd cikkünk) . Charlie Dalin ma reggel balcssapásra halzolt, így a sérült részt a víz felett tartva vitorlázik. Igyekszik a hibát kijavítani, hogy mielőbb folytathassa versenyzést.

Ugyanakkor nem hangzik jól, ha az uszonyház a terhelést nem bírta. Egy ilyen szerkezetileg fontos részt a helyszíen megfelelően megerősíteni nem biztos, hogy lehetséges.

FRISSÍTÉS

Charlie Dalinnek sikerült megerősítenie a foil tartószerkezetét és újra felgyorsított. Körülbelül 120-130 mérföldet vesztett, de folytatja a versenyt

A hiba és a javítás

Dalin elmondása szerint az uszonyházban lévő, a foilt alulról támasztó csapágy-elem törött el. Ennek hiányában veszlyesen mozoghat a házában az uszony. Az uszonyház megtelt vízzell és abből egy kisebb léken a hajótestbe is jutott. Charlie a csapatátó kapott pontos tervek alapján készített egy új csapágy-elemet, de a legnehezebb feladat annak beépítése volt, hoszen azt kívülről, egy felhúzó kötélen lógva kellett végrehajtania.

“Nem tudnám megmondani hányszor kellett előre-hátra mennem a kokpit és az uszonyszerény nyílása között, hogy elérjem azt a pontot, ahol rögzítenem kellett az új betétet. Legalább harminc-negyvenszer. Végül éppen sötétedés előtt sikerült beillesztenem a helyére. Nagyon keményen dolgoztam, de végül sikerült időben megbütykölni a hajót.

Tudom, hogy a Vendée Globe erről szól. Túlélésről, a problémák megoldásáról a hajón. A hajók ezen a z úton több százaléknyit vesztenek a képességeikből, sebességpotenciáljukból és a cél az, hogy te kevesebbet veszíts, mint az ellenfeleid. Szóval bízom abban, hogy most már nem veszítek további százalékokat a teljesítményemből. Most át kell szelnem a világ legnagyobb óceánját. A Csendes ott áll előttem a végén a Horn-fokkal, amely nagyon-nagyon messzinek tűnik most, oly sok mérföldnyire tőlem. De higgyék el, boldog vagyok, hogy rövidesen magam mögött hagyhatom az Indiai-óceánt.”

Charlie Dalin az uszonyházának sérüléséig, vagyis december 14-én éjfélig 13 900 tengeri mérföldet vitorlázott, vagyis nagyjából 1 200 mérfölddel van túl a földkerülő út felén. A hajójának sérülése előtti napokban az eddigi leggyorsabb ezer mérföldjét futotta az Apiviával, 24 csomó feletti átlaggal!

Az élen újra Ruyant, illetve tulajdonképpen Bestaven

A sokáig második, a napokban olykor harmadik helyen vitorlázó Thomas Ruyant uszonya november 26-án sérült meg (szintén.  vezető helyen és szintén a bal oldali szárny) és két méternyit le kellett vágni belőle a hajó biztonsága érdekében. Azóta a LinkedOut jobbcsapáson nem képes maximális teljesítményre, ám továbbra is az élcsoportban maradt és most, Dalin lelassulása után újra átvette a vezetést. Igaz, a pár mérföldel hátrébb második helyre feljövő, régebbi foilerrel vitorlázó Yannick Bestaven (Maitre Coq) még időkompenzációt fog kapni a versenyrendezőségtől, amiért a kérésükre a versenyzést felfüggesztve részt vett Kevin Escoffier (PRB) mentésében. Így valójában ő a versenyben az első helyezett.

Charlie Dalin

Az Apivia egy 2019-ben Guillaume Verdier tervek alapján a CDK Technologies műhelyben épült újgenerációs foiler IMOCA 60-as

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!