Weöres Szabolcs rajtolhat a Vendée Arctique versenyen

Könnyített kvalifikáció

A Fa Nándor nyomdokaiba lépő Weöres Szabolcs mindent megtesz azért, hogy a 2024 novemberében rajtoló Vendée Globe kikötés nélküli szóló földkerülő versenyen ott lehessen a rajtvonalon a 40 fősre korlátozott mezőnyben. Ehhez, a negyvenbe kerüléshez szorgosan kell gyűjtögetnie a versenyben töltött mérföldeket, mert láthatóan ennél több szólóvitorlázó hajt a rajtjogért (fix indulása van az új építésű hajókkal  érkezőknek, ám a többiek között a gyűjtött mérföldek száma dönt majd.)

A májusi Guyader Bermudes 1000 futamból Szabi a hajója navgációs és kommunikációs rendszerének elromlása miatt ki kellett állnia. Így pedig nem volt érvényes kvalifikációja a június 12-én Les Sables d’Olonne-ból rajtoló és Izland megkerülésével ugyanoda visszatérő Vendée Arctique versenyre sem.

Ám az IMOCA, a nemzetközi hajóosztály vezetősége hozzájárult ahhoz, hogy Weöres Szabolcs egy 500  tengeri mérföldes menettel – két virtuális bóját kerülve a Viszkája-öböl vízein – kvalifikálja a Szabi Racinget a Vedée Arctique-ra. Ez megtörtént így Szabi ott lehet a rajtolók között.

A határok feszegetése – minden téren

Weöres Szabolcs körülbelül két hónapja ismerkedik az IMOCA 60-assal és általában a szólóvitorlázással, ami egy ilyen óriási tengeri vadló fedélzetén – bármilyen sokoldalúan képzett, tapasztalt és tehetséges vitorlás versenyző is – abszolút fejesugrás az ismeretlenbe. Erre viszont rákényszerítik őt a körülmények, a Vendée Globe rajtjog megszerzéséért zajló versengés sürgetése.

Weöres Szabolcs sz idő szorításában folyamatosan pengeélen táncol

Feszegeti a saját határait, hiszen villámgyorsan kell megismernie saját képességeit a sosem próbált extrém helyzetben, és eközben megismernie a hajót. A típust és a 2007-ben épült IMOCA 60-asának sajátosságait.

A határok feszegetése, mert a már két szóló földkerülőt, plusz két darab négykezes Barcelona World Race-t teljesített hajóval a legutóbbi Vendée Globe célbafutása óta senki sem foglalkozott. Rengeteg a lecserélni való rajta, amelyek között biztonsági szempontból elhanyagolhatatlan, ám rendkívül költséges és munkaigényes feladatok is vannak. Amelyekhez Szabinak nincs olyan népes és főleg jólfizetett csapata, mint az ellenfelek nagy többségének.

Mindemellett a határok feszegetése a kvalifikáció is, amiben viszont nyilvánvaló, hogy az IMOCA vezetősége kifejezetten segítőkész a magyar versenyzővel. A Guyader Bermudes 1000 után is hozzájárultak ahhoz, hogy újraindulva teljesítse a pályát, holott a mezőny addigra már célba ért. Szabi ezt végül a felsorolt nehézségek és kockázatok miatt nem tette, nem tehette meg. Most pedig könnyített kvalifikációs lehetőséget kapott a Vendée Arctique részvételhez.

Szabi Racing

Az eredeti versenykiírás szerint ugyanis a Guyader Bermudes részvétel mellé is 800 mérföldes menetet kellett volna teljesíteni úgy, hogy abban legalább 100 mérföldön át Beaufort 5-ösnél erősebb szél fújjon. Vagy a versenyen nem indulónak két darab összesen 1000 mérföldes menetet produkálni hasonló szélerő kitétellel.

Ám, ehhez képest Weöres Szabolcsnak a rendezőség most a versenyben töltött rövid szakasza mellett elfogadta az egyetlen 500 mérföldes kvalifikációs vitorlázását. Annak ellenére is, hogy mindvégig enyhe, barátságos időjárásban volt része, tehát a kívánt erősszeles menetet sem kérték számon.

Végül pedig a fent felsoroltak miatt Szabi a saját határait a Vendée Arctique-on összetetten fogja feszegetni, hiszen a verseny Izland fölé, az északi Atlanti-óceán vizeire vezet, ahol kőkemény szelekkel és hullámzással is szembesülhet, ha úgy adódik. Ha jön, akkor kikerülhetetlenül.

A lényeg nyilvánvalóan nem a verseny eredménye lesz. Hanem elsősorban a mérföld és tapasztalatszerzés, ám mindezt higgadtan és bátran végrehajtva, a hajó és saját biztonságának alárendelten. Ha ezt sikerül higgadtan teljesítenie, neki most az a nagy győzelem.

Mindent a maga helyén, a maga idejében, határozottan, de okosan, ahogy azt az univerzum erői  megengedik. Végül is ez  a hajózás.

Ruji




Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!