Weöres Szabolcs mégsem hajózza le a Guyader Bermudes 1000 távját

A reggeli hír igaz volt, de Weörös Szabolcs most Les Sables d’Olonne-ba tart

Az IMOCA osztály vezetősége valóban hozzájárult, hogy a magyar vitorlázó egyedül, a versenyen kívül vitorlázva megtegye az 1300 tengeri mérföldes távot, így kvalifikálva az idei, június 12-én rajtoló Vendée Arctique versenyre, és még a Vendée Globe rajtjog szempontjából fontos mérföldeket is elkönyvelték volna neki.

Reggel, még úgy volt, hogy újra nekivág a távnak, ám délutánra másképp döntött. Feltehetően helyesen.

Az Ari Huuselától vásárolt 2007-es építésű, a legutóbbi Vendée Globe-on Stark néven vitorlázó hajóval a célba érkezése óta, eladásáig természetesen senki sem foglalkozott. Szabi és kislétszámú csapata az elmúlt közel három hónapban rengeteget dolgozott a hajón, ám még rengeteg a hiányossága. Weöres Szabolcsot a szíve így is a versenyre vitte, hiszen nagyon nehéz út áll előtte a 2024 novemberében rajtoló szóló földkerülőig. Belekezdett volna már a kvalifikációkba és a mérföldgyűjtésbe. Ám egy remek rajt és rövid, küzdős versenyzés után vissza kellett fordulnia Brest felé.

Egyéb hibák mellett a számítógépe és így a teljes navigációs rendszere mondta fel a szolgálatot, márpedig ennek a versenynek a pályája ugyan aránylag rövid, ám annál veszélyesebb. Nem pusztán az Európa partjainál fokozott viharveszély miatt, de a mezőnynek például a világ egyik legforgalmasabb kereskedelmi hajózási útvonalát is át kellett szelnie (kétszer is). Ezt úgy megtenni, hogy a rendszer meghibásodása után az ember csakis a telefonján még működő navigációra hagyatkozzon, felelőtlenség.

A küzdeni akarás miatt készült az újabb nekirugaszkodásnak, miután a hajóosztály vezetősége lehetőséget adott arra, hogy az útja ne csak edzőmenet legyen. De végül Szabi, maroknyi csapatával egyetértésben, köztük a hajót kiválóan ismerő svéd vitorlázóval, aki Huuselát is segítette, úgy döntött, hogy mégse vágjon neki ennek az útnak.

A Szabi Racingen eddig elvégzett sok felkészítő munka ellenére rengeteg még a hiányosság, a potenciális sérülésveszély

Nem csak a meghibásodott, most valamennyire megjavított kommunikációs és navigációs rendszere gyenge, de millió apróság mellett akad még tennivaló például a vízballasztjával. Arról nem is szólva, hogy cserére szorul a teljes állókötélzete, amely a földkerülést is beleértve már hosszú évek óta szolgálja a hajót. Azzal sem ajánlatos viccelni, halasztgatni.

Mindehhez az is hozzáadódik, hogy Szabolcs még nagyon kevéssé ismerheti a hajót és önmaga szólóvitorlás képességeit a hatvanlábassal. Nem csak olyan értelemben, hogy miként hozza ki a maximális teljesítményt az öreg hajóból, de neki magának is ajánlatos még sok edzésórát beletennie a felkészülésbe, hogy biztosan jól döntsön, amikor a szél mondjuk 40-45 csomósra erősödik. Az elszántság a vízre vinné, a józan ész viszont megálljt parancsol.

Ne feledjük, egy IMOCA 60-as olyan erőtől duzzadó hajó, amely kellő felkészülés nélkül még a legjobb magyar vitorlázókra is – akik egyike Weöres Szabolcs – finoman szólva a frászt hozná. Nagyon finoman szólva! Például már Beaufort 7-es szélben is, de pláne afölötti óceáni száguldáskor!

Az IMOCA 60 veszélyes üzem. Erről a legtöbbet Kevin Escoffier mesélhetne, miután a hajója kettétörve pár perc alatt süllyedt el az Indiai-óceánon

Nincs mit tenni hajtani kell

Weöres Szabolcs ott tart, amikor bizony “betett fejjel kell úszni”. Kik is mondják így? A vizilabdázók? Nem tudom. De az biztos, hogy ezen a szinten végképp nem lehet, nem szabad megspórolni a sziszifuszi munkát, az alapozást.

Hajózni csak felelősségteljes hozzáállással szabad és csakis belülről, minden apró tényező alapos ismeretében ítélhető meg a szükséges óvatosság mértéke.

Ruji







Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!