A legnagyobb vitorlás lesz – de milyen kategóriában legnagyobb?

A négyárbócos Dream Symphony 141 méter hosszú

A Boat International oldal szerint már tizenkét éve készül, és állítólag 2023-ban vagy 2024-ben valóban vízre is száll a négyárbócos Dream Symphony, amelyet gyakran egyszerűen a legnagyobb valaha épült vitorláshajóként emlegetik a sajtóban mostanában megjelenő cikkekben. Manapság könnyen sütik rá valamire, hogy valamiben a legnagyobb. De mennyire igaz ez, például a Dream Symphony esetében?

A Dream Symphony fából épülő teste mérnöki bravúr

Ha pontosak akarunk lenni, akkor a világ legnagyobb fából épített vitorláshajója lehet a megfelelő minősítés.

A hajó megépítésének tervét még 2010-ben jelentették be. A hajó teste fából, pontosabban epoxi laminát iroko fa rétegekből készül, ami hozzáértők szerint mérnöki bravúrnak tekinthető. A tervező a Dykstra Naval Architects és a vitorlás jelenleg a Dream Yachts törökországi üzemében, Bozburunban épül.

A terve tudományos kutatási projektet indított el

Amikor hitelesítési igénnyel a hajó terveit benyújtották a RINA-hoz ( Royal Institution of Naval Architects), akkor kiderült, hogy a szervezet még soha nem adott ki tanúsítványt 30 méternél hosszabb fa szerkezetre. Márpedig a Dream Symphony 141 méter hosszú. Ezért a tervező Dykstra Naval Architects vezetésével olyan tudományos projekt kezdődött, amelyben számos külső szakértő vett részt, valamint olasz egyetemek és holland laboratóriumok végezték a tesztek javát. A folyamat végére a RINA elégedetten tett pontot és megkezdődhetett ennek a valóban egyedülálló hajónak az építése. A gerincét 2011-ben fektették le.

A száz méter feletti vitorlások átlagsebességénél bő 3 csomóval többet tud majd

A 140 méter hosszú vitorlás 18,1 méter széles. A tervezett csúcssebessége 19,5 csomó. 18 vendéget fogadhat majd, akiket 32 fős személyzet szolgál ki. A belső tereit Ken Freivokh rajzolta, aki 135 más szuperyacht belső tervezője volt már.

Milyen hajó, és miben a legnagyobb?

A vitorlás yacht és vitorlás hajó nem pontosan meghatározott kategóriák és a megkülönböztetés azért is nehéz, mert ma már a legtöbb nagy, akár klasszikus mintára épült vitorlás is utasszállító, és különböző luxus szinten, de elsősorban kedvtelési célokat szolgálnak. Ha minden vitorlást veszünk, akkor a Dream Symphony nem lehet a legnagyobb, mert az jelenleg az 1992-ben épült 194 méter hosszú Club Med 2. Ha pedig a valaha megépített legnagyobb vitorlást is vesszük, akkor az az 1858-as SS Great Eastern, hiszen hat árbóca is volt.

A Great Eastern viszont sosem vitorlázott, legfeljebb egy-egy vásznat felhúztak a gőzgépeinek segítésére. A fotókat elnézve a Club Med 2 sem hajózhat sokat vitorlák és kizárólag vitorlák alatt.

Így a legnagyobb vitorlás hajó inkább a 162 méteres ötárbócos, a Golden Horizon, amelyen már tényleg a vitorlák adják a fő meghajtó erőt.

Amennyiben a hajókat például az amerikai felosztás szerint szétválasztjuk vitorlás yachtokra (SY) és vitorlás hajókra (SV), akkor sem a Dream Symphony a legnagyobb, lévén a jelenleg Triesztben szárazdokkban javítás alatt álló, ott a tulajdonosától az orosz oligarchákra kivetett EU és USA szankció alapján lefoglalt Sailing Yacht A nevű egység a legnagyobb, lévén egy méterrel hosszabb a most épülő négyárbócosnál. Ez a hajó 2018-ban a World Superyacht Awards gálán különdíjat kapott. Azt pedig, hogy térfogatban is nagyobb, mint a Dream Symphony, azt hiszen ránézés alapján is eldönthető.

A Golden Horizon a legnagyobb vitorlás hajó és a különdíjas Sailing Yacht A jelenleg a legnagyobb vitorlás yacht

A címképünkön a 88 méteres Maltese Falcon mellett ábrázolt Dream Symphonyt schooner típusúnak titulálják, de az sem stimmel tökéletesen (hogy én mikor lettem ilyen kötözködő?…). A vitorlázata ugyan hosszvitorlázat, még ha nem is klasszikus formájú. De a schoonerek ismérve a lexikonokban meghatározottak szerint az, hogy az elől lévő árbócuk alacsonyabb, mint a hátrébb lévő(k). Ez sem stimmel a Dream Symphony esetében.

Schooner, de nem szabályos, mert az árbócai egyforma magasak

Ám akármekkora és akárhogy kategorizálják, a lényeg az, hogy várhatóan egy szép hajó lesz – ami ugyebár a Sailing Yacht A-ról, sokkal nehezebben mondható ki…

A formájából és felépítéséből adódóan, valamint a tervezett csúcssebességét figyelembe véve pedig bizonyosan a leggyorsabb 100 méter feletti vitorlás lesz az akkor majd létező három közül.

Vagyis a Dream Symphony a leghosszabb fatestű vitorlás yacht lesz és a leggyorsabb 100 méternél hosszabb vitorlás. Végül is a legekből ennyi is elég a büszkeséghez!

Ruji


 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!