Vízre tették Siófokon a 470 tonnás Baross Gábor kompot
A néhai közlekedési miniszter Baross Gábor nevét viselő komp 1976-ban épült, és a napokban tették vízre a 2019-es szezonra felkészítve.
Tervezésekor az előző három, már meglévő komp terveit módosították, tökéletesítették. Így ez a hajó már építésekor 40 méter hosszú, korszerű, féloldalas felépítményű komp volt, oldalt található híddal, Voith Schneider propellerrel.
Fridrich-Kovács Barbara a Balatoni Hajózási Zrt. marketing vezetője válaszolt kérdéseinkre:
Milyen felújítási munkálatokat végeztek a kompon?
– Hajtómű karbantartás, hajótest javítási karbantartási feladatok, korrózióvédelmi feladatok, főmotor karbantartás, ütköző görgők cseréje történt a hajón.
Mikor áll munkába a hajó?
– A hajó terveink szerint 2019. március végével áll forgalomba.
Mennyi előkészületet, és hány ember munkáját igényli a komp vízre bocsátása?
– A sólyatéri munkálatok befejezését követően 3 – 5 munkanap előkészületet igényel a vízre bocsátás. 10 ember összehangolt munkájára van szükség.
Mik a vízretétel lépései?
– Sólyapályák visszahelyezése, beállítása és felemelése a hajó alá, a lebocsátást kontroláló kötélzetek elhelyezése, karbantartáskori alátámasztások elbontása, vízre tétel.
Stadler István fotói a komp vízrebocsátásról:
Mi is az a Voith Schneider propeller (VSP) ?
Ez a hajókon használt egyedülálló hajtómű rendszer, lehetővé teszi a meghajtás vezérlését, és a fokozatmentes, pontos és gyors irányítást.
Leegyszerüsítve: a hajó alján, két ellentétes sarkon kap helyet egy-egy függőleges, vízbe nyúló lapátokból álló propeller. A lapátok folyamatosan forognak, amelyek dőlésszögének állításával lehet gyorsítani, lassítani, fordítani a hajót. A rendszer bonyolult, de rendkívül hatékony az ilyen típusú hajók esetén, ugyanis a legkisebb karmozdításra is nagyon érzékenyen reagál a hajó, amely akár egy helyben is meg tud fordulni. Magyarországon csak a Balaton négy motoros kompján alkalmazzák őket.
Baross Gábor komp adatai:
- Gyártási év: 1976
- Épült: MHD Balatonfüredi Gyáregységében
- Teljes tömeg: 470 t
- Teherbírás: 91,7 t
- Befogadó képesség: 24 személygépkocsi vagy 500 fő
- Főgép: 2 db 224 kW/db teljesítményű Caterpillar motor
- Hajtómű típusa: Voith Schneider propeller
- Hossz: 41 m
- Szélesség: 10,7 m
- Legnagyobb merülés: 1,25m
- Szabadoldal magasság: 1,55 m