Vízre tették Siófokon a 470 tonnás Baross Gábor kompot

A néhai közlekedési miniszter Baross Gábor nevét viselő komp 1976-ban épült, és a napokban tették vízre a 2019-es szezonra felkészítve.

Tervezésekor az előző három, már meglévő komp terveit módosították, tökéletesítették. Így ez a hajó már építésekor 40 méter hosszú, korszerű, féloldalas felépítményű komp volt, oldalt található híddal, Voith Schneider propellerrel.


Fridrich-Kovács Barbara a Balatoni Hajózási Zrt. marketing vezetője válaszolt kérdéseinkre:

Milyen felújítási munkálatokat végeztek a kompon?
– Hajtómű karbantartás, hajótest javítási karbantartási feladatok, korrózióvédelmi feladatok, főmotor karbantartás, ütköző görgők cseréje történt a hajón.

Mikor áll munkába a hajó?
– A hajó terveink szerint 2019. március végével áll forgalomba.

Mennyi előkészületet, és hány ember munkáját igényli a komp vízre bocsátása?
– A sólyatéri munkálatok befejezését követően 3 – 5 munkanap előkészületet igényel a vízre bocsátás. 10 ember összehangolt munkájára van szükség.

Mik a vízretétel lépései?
– Sólyapályák visszahelyezése, beállítása és felemelése a hajó alá, a lebocsátást kontroláló kötélzetek elhelyezése, karbantartáskori alátámasztások elbontása, vízre tétel.

Stadler István fotói a komp vízrebocsátásról:

Baross Gábor komp, fotó © Stöci photo

Baross Gábor komp, fotó © Stöci photo

Mi is az a Voith Schneider propeller (VSP) ?

Ez a hajókon használt egyedülálló hajtómű rendszer, lehetővé teszi a meghajtás vezérlését, és a fokozatmentes, pontos és gyors irányítást.

Leegyszerüsítve: a hajó alján, két ellentétes sarkon kap helyet egy-egy függőleges, vízbe nyúló lapátokból álló propeller. A lapátok folyamatosan forognak, amelyek dőlésszögének állításával lehet gyorsítani, lassítani, fordítani a hajót. A rendszer bonyolult, de rendkívül hatékony az ilyen típusú hajók esetén, ugyanis a legkisebb karmozdításra is nagyon érzékenyen reagál a hajó, amely akár egy helyben is meg tud fordulni.  Magyarországon csak a Balaton négy motoros kompján alkalmazzák őket.

Baross Gábor komp, fotó © Stöci photo

Baross Gábor komp, fotó © Stöci photo

Baross Gábor komp adatai:

  • Gyártási év: 1976
  • Épült: MHD Balatonfüredi Gyáregységében
  • Teljes tömeg: 470 t
  • Teherbírás: 91,7 t
  • Befogadó képesség: 24 személygépkocsi vagy 500 fő
  • Főgép: 2 db 224 kW/db teljesítményű Caterpillar motor
  • Hajtómű típusa: Voith Schneider propeller
  • Hossz: 41 m
  • Szélesség: 10,7 m
  • Legnagyobb merülés: 1,25m
  • Szabadoldal magasság: 1,55 m

Baross Gábor komp, fotó © Stöci photo

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!