Concours-Delegance-Karsai-Yacht-Motocsonak-Cannes-Yachting-Festival-2017-HAJOZASHU-Magazin

Magyar motorcsónak világsiker a Cannes Yachting Festivalon

A 2017-es Cannes Yachting Festival Concours d’Élégance versenyét egy 1954-ben, Karsai Béla gyártotta magyar motorcsónak nyerte, megelőzve ezzel több Riva hajót is, amelyeket a hajók Ferrarijának tartanak!

A Cannes Yachting Festival Európa legnagyobb vízi hajókiállítása és az egyik legkiemelkedőbb hajós esemény a világon! Ilyenkor a legjobb hajógyárak mutatják be legújabb termékeiket.

A magyar hajó dupla győzelmet aratott.

Megnyerte az 1980 előtt gyártott hajók kategóriáját, és a Zsűri különdíjja (kedvence) címet is!

Exkluzív interjút adott a hajó tulajdonosa Bálint András a HAJOZAS.HU magazinnak!

A győztes Karsai hajó tulajdonosa

Mikor és hogyan kerültél kapcsolatba a hajózással?

Immár 8. éve és sajnos csak 8 éve, mivel addig nem volt lehetőségem a hajózáshoz, és úgy általában ilyen kaliberű hobby-hoz. Valahol mélyen, már kiskorom óta szerettem és vágytam rá.

Az elmúlt években azonban annyira belefolytam mindenbe ami a fahajózással kapcsolatos, hogy a szenvedélyemmé vált. Meglátogattam mondhatni az összes nagyobb mai fahajó gyártót Európában. Épp tavaly voltunk Carlo Riva gyárában is Sarnico-ban. Nagyon bánom, hogy nem tudtam legalább egy fotót készíteni Carlo Rivával. (idén tavasszal hunyt el a motorcsónakok királya Carlo Riva. szerk.)

Mi a története a hajódnak?

Bálint András: 2010-ben vásároltam meg a hajót Surányból, majd ezt követte egy hosszabb, közel 3 éves sajátkezű felújítás. Ezalatt új, egyedi műszerezést, kábelezést, ujraöntött és krómozott bronz kikötőbikákat kapott a hajó. Szerkezeti megerősítés után terveztem bele egy beépített alumínium tankot, átgondoltam a teljes belső térkihasználást, külső megjelenését, a használt szineket és szerintem egy igencsak ütős kombináció született.

Ezt követően egy új 20LE önindítós motorral lett ismét lajstromba helyezve.

Külön köszönet ezúton is Keliger Jánosnak és csapatának, akivel együtt vért izzadva lakkoztuk közel egy évig 2011-2012 között, újra és újra, majd ismét újra 🙂

A hajót Karsai Béla építette 1954-ben,  mahagóni és okumé fából. A szerkezete, bordázata borovi fenyő és kőris. Hossza 4,25 méter, három személyes. Kizárólag fából épült! Menetkész súlya: 220kg.

Ki nevezhet a versenyre, hogy történik a hajók beválogatása a döntőbe?

Bálint András: Bárki benevezhetett a versenyre július-augusztus folyamán, majd a jelentkezések lezárása után a szervezők kiválasztottak 16 db hajót, majd ezeket emailben értesítették. Én 10 nappal az esemény előtt kaptam meg a visszaigazoló emailt, hogy beválogatták a hajót és “nagyon várják ezt a Karsai-kuriózumot”!

Az e-mail után a Karsai megérkezett a 2017-es Cannes Yachting Festivalra

Hogyan zajlott a helyszínen a végső megmérettetés?

Bálint András: A helyszíni szemlekor nagyban befolyásolta a zsűrit a hajók aspektusa, kidolgozottsága, ill. a megfelelő kategóriába történt benevezés feltételeinek a megléte.

Eredetileg szeptember 14.-én csütörtökön 17 órára volt meghirdetve a Concourse d’Elegance, viszont aznap igen erős tengeri szél fújt. Az 50-70 cm magas hullámok miatt dél körül önszántunkból már le is mondtunk a szereplésről, mivel totál őrűltségnek tűnt olyan időben letenni a fahajót. 14 óra körül felhívtak a rendezők, hogy kérünk-e kikötői segítséget és közölték velünk, hogy a rossz idő miatt sajnos elmarad az esemény.

Ezt követően 16 órakkor váratlanul ismét felhívtak, hogy másnap délelőtt fogják megtartani.

Karsai és a Riva Super Florida

Szeptember 15 a verseny napja

  • Enyhén borús idő volt, 4-5 csomós széllel. Reggel 9-kor már kint voltunk és első alkalommal sós vizen.
  • 10 óra: behajóztunk a nyílt vízre egy, a sólyapályától 3-4km-re levő ponton-stéghez ahol megtörtént az egyeztetés, sorszám, kitűzőosztogatás, és a menetrend ismertetése. Ezt követte egy rövid vízirendészeti oktatás franciául-angolul a kijelölt hajózási szakaszra, felvonulási sorrendre, módra, sebességre.
  • Közben megtelt a La Terasse is, ahol a zsűritagok, meghívottak, közönség, a fotósok már tapsolva vártak.
  • 11 óra: kezdetét vette, immár a 3. Concourse d’Elegance, 11 résztvevővel: svájciak (Riva), svédek (HocYacht), angolok (Aston Martin) olaszok (Commiti) magyarok (Karsai). A legtöbb hajó francia lobogó alatt vonult fel (Frauscher, Aurea, Riva, de Antonio…)
  • Az egyetlen magyar lobogós hajó indította a showt! 
  • Két kört írtunk le a kis öbölben, majd ezt követően egy jelölő-bólyánál kellett várakoznunk kicsit beljebb a tengeren. Miután mind a 11 hajó leírta saját felvonuló körét, jött egy utolsó közös kör melyen egymást szorosan követve ismét elhaladtunk a közönség előtt. Ez volt a Defilé, amivel zárult a verseny.
  • Ezt követően a rendezők bevezettek mindenkit a Cannes Yachting Festival lezárt kikötőjébe.

Zsűri értékelése, Díjkiosztó

Bálint András: 12 óra volt amikor kezdetét vette angolul a szárazföldi díjkiosztó ünnepség a Palais de Festival-ban. A zsűri egyetlen kifogása az volt, hogy nem korhű motorral van felszerelve a hajó, de megértették érveinket a motorra vonatkozólag, hogy ez egy használatban levő hajó, nem pedig kiállítási darab és az üzembiztonság is fontos.

Érdekes zsűri megjegyzések:

“Nagyon érdekessé vált a hajótok miután megtudtam, hogy még vannak számomra ismeretlen hajógyártók Európában”

“…és hajóznak a Dunán?”

3+1 kategóriában osztottak díjakat:

  • 1980 előtti: 1. Karsai, 2. Riva, 3. Riva
  • 1980 utáni: 1. Frauscher, 2. Aurea, 3. Aston Martin
  • Női elegancia: 1. Riva, 2. Frauscher, 3. Hoc Yachts
  • + Zsűri különdíjja (kedvence): Karsai

A VIP-szektorban a falon kint voltak a versenyző hajók fotói, ami számomra az egyik legmeghatározóbb élmény volt!

A Riva hajók amelyeket maga mögé utasított a magyar Karsai

1973-as Riva Rudy

1968-as Riva Super Florida

Ha valaki megkérdezné, hogy eladó e a hajó, mit mondanál?

A hajó nem eladó. Ez hozzám tartozik.

Jó érzés …

  • hétvégente vagy mikor időm engedi lesólyázni,
  • befordulni vele bármelyik pesti vagy az esztergomi kikötőbe,
  • megállni vele csak úgy egy limonádéra a Rómain,
  • csapatni vele zuhogó esőben,
  • éjjel, tiszavirág rajba belefutni,

Kell az a kis vesződés, amikor nincs hol kikötni, amikor magas a stég, amikor repülnek mellettem a nagyhajók és hirtelen hullámvasútban érzem magam.

Mikor végre kikötöttél, és pihennél, de 15 percenként fel kell kelni mert 1-1 utasszállító akkora hullámveréssel halad el, hogy nincs az a horgony, ami ilyenkor helyben tartaná a Karsait. Kell az ilyen. Hozzá tartozik.

Örömmel törölgetem át, mert ilyen Karsai, ilyen állapotban csak egy van Magyarországon és lehet, hogy a világon is.

Ezzel a fotóval történt a nevezés a Cannes Yachting Festival Concours d’Elegance versenyre

Valahol a Dunán …

A csodálatos Budapest és a csodálatos Karsai

Lakkozás után …

A hajó belső szerkezete

Az ott az egyedi 23 literes tank

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!