Golden Globe Race: Árbóctöréssel újabb kieső a földkerülőn

A verseny 59. napján egy nagy hullámon felborult, eszkimózott és árbócát törte a norvég Are Wiig.

Kemény viharos időn jutott éppen túl és már “csak” 35 csomós szélben Cape Towntól 400 tengeri mérfölddel dél-délnyugatra  a versenyben a negyedik helyen vitorlázott, amikor egy nagy hullám felborította. Eszkimózott, azaz körbefordult a hajója, mielőtt a tőkesúly talpra állította, és eközben eltört az árbóca. A baleset hétfőn, augusztus 28-án történt.

Az 58 éves Are Wiig éppen a kabinlejáróban szerelte a szélkormány egy alkatrészét, amikor a baj bekövetkezett. Ő a spriccponyvában landolva úszta meg a borulást, kisebb vérző sebekkel. A törött rudazatot levágta, csak a forstágot hagyta egyben. Így a víz alá merülő orrvitorla és egyéb roncsok viharhorgonyként tartják a hajója orrát szélirányba.

Kiszakadt egy ablaka, sok víz is jutott a kabinba. Mindenfelé olaj és ételmaradékok úszkálnak. Rengeteg víz ömlött a navigációs asztalra is, de az elektronikus rendszere úgy tűnik épen maradt. Amint lehet segédrudazatot készít és Fokvárosba vitorlázik. Ehhez megvan minden szükséges alkatrésze. A versenyzőknek a rajt előtt be kellett mutatniuk, hogy ha teljesen elvesztik a vitorlázatukat, akkor is vannak elemeik segédrudazat készítéséhez.

Are Wiigről a következő fotó is ekkor készült:


A következőket mondta rádión:

“Rossz időben vitorláztam az elmúlt napokban, és többször feldőlt a hajó, ami ezzel jár. A szélkormány széllapátja eltört és azt javítottam. A kabinlejáróban álltam és a szétszedett darabokon dolgoztam. Akkor jött az a nagy hullám és felborultam. Amikor a hajó felállt, káosz volt mindenhol. Az árbóc eltörött, vagyis vége a versenyemnek. Sajnálom, hogy nem folytathatom, mert igazán élveztem, amíg tartott. Szeretnék mindenkinek köszönetet mondani bármiben is támogatott. Nagyon, nagyon sajnálom. Sajnálom… bár nem vagyok biztos benne, hogy a sorry a megfelelő kifejezés. De hát ilyen a természet, amit nem győzhetsz le. A tenger ma borzalmasan kemény volt, és ez az eredménye. Máskor újra belevágok. Talán. Köszönöm.”

Így már csak tizenegyen maradtak versenyben, de ez a létszám is tovább csökken majd, mert a francia Loïc Lepage Fokváros felé tart, hogy kikössön. Nincs elég ivóvize és a rádiója is elromlott, csak szatelit telefonon tud a rendezőséggel kommunikálni. Vagyis a kikötéssel kiszáll a Golden Globe Race-ből és a Chichester osztályban folytathatja majd a földkerülő versenyt.

Kopár István

Az összetett listán még nem került előrébb, de a napi teljesítményei és a pozíciója alapján rövidesen megelózi az orosz Zaretszkijt és a finn Lehtinent. A 35 szélességi fok táján, tehát már Fokváros magasságától kicsit délebbre vitorlázik az Atlanti-óceán déli részén. Bár a következő napokban bonyolult időjárási helyzettel szembesül – juthat neki gyengeszeles és viharos idő egyaránt – mégis ő van kedvezőbb pozícióban a közvetlen ellenfeleihez képest.

Ruji

A nyomkövető és összetett eredménylista a verseny honlapján: http://goldengloberace.com/livetracker/
Fotó: PPL Agency / GGR

A sorrend augusztus 28-án:

  1. Jean- Luc Van Der Heede (FRA)Rustler 36 Matmut
  2. Mark Slats (NED)Rustler 36 Ohpen Maverick
  3. Gregor McGuckin (IRE) Biscay 36 Hanley Energy Endurance
  4. Uku Randmaa (EST) Rustler 36 One and All
  5. Abhilash Tomy (IND) Suhaili replica Thuriya
  6. Susie Goodall (GBR) Rustler 36 DHL Starlight
  7. Loïc Lepage (FRA) Nicholson 32 Laaland
  8. Igor Zaretskiy (RUS) Endurance 35 Esmeralda
  9. Tapio Lehtinen (FIN) Gaia 36 Asteria
  10. Istvan Kopar (USA) Tradewind 35 Puffin
  11. Mark Sinclair (Aus) Lello 34 Coconut

CAROZZO osztály (versenyen kívül)

  1. Francesco Cappelletti (ITA) Endurance

KIÁLLTAK

  1. Ertan Beskardes (GBR) Rustler 36 Lazy Otter
  2. Kevin Farebrother (AUS) Tradewind 35 Sagarmatha
  3. Nabil Amra (PAL) Biscay 36 Liberty II
  4. Antoine Cousot (FRA) Biscay 36 Métier Intérim
  5. Philippe Péché (FRA) Rustler 36 PRB
  6. Are Wiig (NOR) OE 32 Olleanna

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!