Golden Globe Race: Árbóctöréssel újabb kieső a földkerülőn
A verseny 59. napján egy nagy hullámon felborult, eszkimózott és árbócát törte a norvég Are Wiig.
Kemény viharos időn jutott éppen túl és már “csak” 35 csomós szélben Cape Towntól 400 tengeri mérfölddel dél-délnyugatra a versenyben a negyedik helyen vitorlázott, amikor egy nagy hullám felborította. Eszkimózott, azaz körbefordult a hajója, mielőtt a tőkesúly talpra állította, és eközben eltört az árbóca. A baleset hétfőn, augusztus 28-án történt.
Az 58 éves Are Wiig éppen a kabinlejáróban szerelte a szélkormány egy alkatrészét, amikor a baj bekövetkezett. Ő a spriccponyvában landolva úszta meg a borulást, kisebb vérző sebekkel. A törött rudazatot levágta, csak a forstágot hagyta egyben. Így a víz alá merülő orrvitorla és egyéb roncsok viharhorgonyként tartják a hajója orrát szélirányba.
Kiszakadt egy ablaka, sok víz is jutott a kabinba. Mindenfelé olaj és ételmaradékok úszkálnak. Rengeteg víz ömlött a navigációs asztalra is, de az elektronikus rendszere úgy tűnik épen maradt. Amint lehet segédrudazatot készít és Fokvárosba vitorlázik. Ehhez megvan minden szükséges alkatrésze. A versenyzőknek a rajt előtt be kellett mutatniuk, hogy ha teljesen elvesztik a vitorlázatukat, akkor is vannak elemeik segédrudazat készítéséhez.
Are Wiigről a következő fotó is ekkor készült:
A következőket mondta rádión:
“Rossz időben vitorláztam az elmúlt napokban, és többször feldőlt a hajó, ami ezzel jár. A szélkormány széllapátja eltört és azt javítottam. A kabinlejáróban álltam és a szétszedett darabokon dolgoztam. Akkor jött az a nagy hullám és felborultam. Amikor a hajó felállt, káosz volt mindenhol. Az árbóc eltörött, vagyis vége a versenyemnek. Sajnálom, hogy nem folytathatom, mert igazán élveztem, amíg tartott. Szeretnék mindenkinek köszönetet mondani bármiben is támogatott. Nagyon, nagyon sajnálom. Sajnálom… bár nem vagyok biztos benne, hogy a sorry a megfelelő kifejezés. De hát ilyen a természet, amit nem győzhetsz le. A tenger ma borzalmasan kemény volt, és ez az eredménye. Máskor újra belevágok. Talán. Köszönöm.”
Így már csak tizenegyen maradtak versenyben, de ez a létszám is tovább csökken majd, mert a francia Loïc Lepage Fokváros felé tart, hogy kikössön. Nincs elég ivóvize és a rádiója is elromlott, csak szatelit telefonon tud a rendezőséggel kommunikálni. Vagyis a kikötéssel kiszáll a Golden Globe Race-ből és a Chichester osztályban folytathatja majd a földkerülő versenyt.
Kopár István
Az összetett listán még nem került előrébb, de a napi teljesítményei és a pozíciója alapján rövidesen megelózi az orosz Zaretszkijt és a finn Lehtinent. A 35 szélességi fok táján, tehát már Fokváros magasságától kicsit délebbre vitorlázik az Atlanti-óceán déli részén. Bár a következő napokban bonyolult időjárási helyzettel szembesül – juthat neki gyengeszeles és viharos idő egyaránt – mégis ő van kedvezőbb pozícióban a közvetlen ellenfeleihez képest.
Ruji
A nyomkövető és összetett eredménylista a verseny honlapján: http://goldengloberace.com/livetracker/
Fotó: PPL Agency / GGR
A sorrend augusztus 28-án:
- Jean- Luc Van Der Heede (FRA)Rustler 36 Matmut
- Mark Slats (NED)Rustler 36 Ohpen Maverick
- Gregor McGuckin (IRE) Biscay 36 Hanley Energy Endurance
- Uku Randmaa (EST) Rustler 36 One and All
- Abhilash Tomy (IND) Suhaili replica Thuriya
- Susie Goodall (GBR) Rustler 36 DHL Starlight
- Loïc Lepage (FRA) Nicholson 32 Laaland
- Igor Zaretskiy (RUS) Endurance 35 Esmeralda
- Tapio Lehtinen (FIN) Gaia 36 Asteria
- Istvan Kopar (USA) Tradewind 35 Puffin
- Mark Sinclair (Aus) Lello 34 Coconut
CAROZZO osztály (versenyen kívül)
- Francesco Cappelletti (ITA) Endurance
KIÁLLTAK
- Ertan Beskardes (GBR) Rustler 36 Lazy Otter
- Kevin Farebrother (AUS) Tradewind 35 Sagarmatha
- Nabil Amra (PAL) Biscay 36 Liberty II
- Antoine Cousot (FRA) Biscay 36 Métier Intérim
- Philippe Péché (FRA) Rustler 36 PRB
- Are Wiig (NOR) OE 32 Olleanna