19 milliárdból építik át és korszerüsítik a siófoki leeresztő- és hajózsilipet

Korszerűbbé válik a Balaton levezető rendszere, a 2022 végére megvalósuló beruházás javítja a fenntartható vízkészlet-gazdálkodás és a tó vízszintszabályozásának feltételeit – közölte az Országos Vízügyi Főigazgatóság vezetője szerdán Siófokon

Láng István a főigazgatóság és a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság európai uniós, valamint hazai forrásból finanszírozott fejlesztésének nyitórendezvényén azt mondta, hogy a kivitelezés eredményeként a Sió-zsilip kapacitása a duplája lesz a mostani másodpercenkénti 60 köbméternek, ezzel biztosítható a vízterhelés hatékonyabb csökkentése nagy vizek esetén.

Az eseményen kiosztott sajtóanyag ismerteti, hogy korábban szükségessé vált a Balaton felső szabályozási szintjének emelése az éghajlatváltozás káros hatásainak mérséklése, a vízgazdálkodás helyzetének javítása, a vízigények kielégítése, a természetes vízkészletek használhatóságának növelése miatt. Ugyanakkor azért, hogy a szintemelés ne okozzon károkat a part menti településeken, rugalmassá kell tenni a szabályozást.

látványterv: OVF

A kivitelezés keretében átépítik a siófoki leeresztő- és a hajózsilipet, valamint a balatonkiliti mederduzzasztót, kotrással javítják a Sió-csatorna vízelvezető képességét, magasítják és egy szakaszon áthelyezik a csatorna árvízvédelmi töltésrendszerét.

A munkálatoknak része vizes élőhelyek kialakítása, hajózási jelek helyreállítása, aktualizálása, és egyebek mellett a vízügyi hajózási adatbázis fejlesztése is.

Benedek András, a létesítmények főtervezője arról szólt, hogy az új műtárgyak a korábbiaknál jobban illeszkednek a tájba.

“Attraktív dolog lesz, reméljük, hogy a nagyközönség szeretni fogja” – mondta. Hozzátette, elképzelések szerint egyes részei a látogatók előtt is nyitva állnak majd.

Az eseményen elhangzott, hogy a Balaton szabályozására először a 3. században, egy római hadiút védelme miatt volt szükség, a kérdés a 19. században a vasúthálózat bővítése, majd a turizmus fejlődése okán került előtérbe.

látványterv: OVF

A hajózás feltételeit is fejlesztik

A hosszabb ideig tartó vízeresztés esetén a Sió-csatorna mentén az ún. fakadóvizes területeken az altalajon keresztül fellépő, nagy kiterjedésű, tartós vízborítottság okozta problémák megszüntetése érdekében vizes élőhelyek kerülnek kialakításra.

A projekt keretében – a nagyműtárgyak átépítése mellett – sor kerül többek közt a vízügyi hajózási adatbázis fejlesztésére és a hajózási jelek aktualizálására is. Ezen kívül megtörténik a balatonkiliti kikötőhelynek a Sió-csatorna megváltozó körülményeihez igazodó átalakítása és megújítása.

A Strabag Építőipari Zrt. és a Colas Alterra Zrt. közös munkájával megkezdődtek a korszerűsítési munkálatok a Balaton nagyműtárgyain és a Sió-csatornán.

látványterv: OVF

látványterv: OVF

látványterv: OVF

látványterv: OVF

látványterv: OVF

látványterv: OVF

látványterv: OVF

látványterv: OVF

látványterv: OVF

látványterv: OVF

látványterv: OVF

Építész tervező: Térhálózat Design Kft. (Korompay Attila, Hatvani Ádám)
Generáltervező: SBS-Komir Kft. (Benedek András)
Szerkezettervezés: SBS-Komir Kft. (Korompay Balázs, Pataki Gergő)
Épüketgépészet: GeoConcept Kft., Kristályklíma Plusz Kft.
Elektromos tervező: Hidrokomplex Kft. (Göllner László)
Tájépítészet: VK Stúdió (Varga Tibor, Kiss Blanka)
Látványtervező: Homologue Kft.

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!