Vízre bocsátották a 600 millió forintos Luppa kitűző nagyhajót

Új kitűzőhajót bocsátottak vízre az Országos Vízügyi Igazgatóság munkatársai április 23-án Nyergesújfalun.

A vízügyi ágazat számára mindig ünnepinek számító eseményen a hagyományoknak megfelelően pezsgővel keresztelték meg a járművet. A Luppa nevet kapott hajó a biztonságos dunai közlekedési útvonal kitűzése mellett fontos szerepet tölt majd be jégzajlás idején, vagy nagy mennyiségű uszadék érkezésekor is.

Egy új hajó vízre bocsátása különleges esemény a hajós és vízügyi szakemberek számára, hiszen utoljára a ’80-as évek végén volt arra példa, hogy akár új kitűzőhajót, akár jégtörőt kereszteltek, illetve tettek vízre Magyarországon: a Széchenyi jégtörőt 1988-ban, míg az Atlasz II kitűzőhajót 1989-ben építették az újpesti Hajógyárban.

Fotó: OVF

A kitűzőhajók alapfeladata az, hogy bóják kihelyezésével – kitűzésével – kijelöljék a vízmélység szempontjából biztonságos vízi útvonalat a hajóközlekedés számára.

Emellett jeges ár, vagy nagyobb mennyiségű uszadék érkezésekor is fontos szerephez jutnak – mondta Láng István, az Országos Vízügyi Főigazgatóság főigazgatója -, ezért az új hajó orr-részét is úgy alakították ki, hogy a legkomolyabb jégzajlásnak is ellenálljon: a dupla bordázatú, 10mm-es acéllemezekkel megerősített hajóorr a jármű teljes hosszának mintegy ötödét teszi ki! Az úgynevezett kisvizes időszakokban pedig a lapos kialakítású fenékrésznek és a kis merülésnek köszönhetően bevethetőek ott is, ahol a nagyobb hajók már megfeneklenének.”

Fotó: OVF

„Megkeresztellek Téged, Luppa! Isten kísérjen utadon és mindig legyen hat láb víz a gerinced alatt!”

– a hagyományoknak megfelelően ezekkel a szavakkal és pezsgősüveggel avatta fel a hajót a keresztanya, Siklós Gabriella, az OVF szóvivője. Hozzátette: „A ma vízre bocsátott hajónak a CEF (Connecting Europe Facility), vagyis az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz támogatásával még két testvére épül, mindhárom egy-egy dunai mellékágról kapja majd a nevét: Luppa, Erebe, Rezét. Ezeken a nagy víziút-fenntartó hajókon kívül pedig még 3 kicsi, gyorsjáratú társuk átadása is várható a közeljövőben, amelyeket kifejezetten a kismértékű és azonnali beavatkozásokra tervezték.” A Luppa ugyanis méretes jármű: 24,86 m hosszú, 2×232 kW teljesítményű. Holtvízi sebessége a tervek szerint 20km/h, de a gyakorlatban dől majd el, milyen gyorsan tud menni a jármű a vízen.

Mivel a Duna hazai szakaszán működő Vízügyi Igazgatóságok munkatársainak esetenként több napon át folyamatosan szolgálatban kell állniuk a hajókon, a Luppát is úgy alakították ki, hogy megfelelő mennyiségű ivóvizet, üzemanyagot és eszközt is tárolni tudjanak rajta. Ezen kívül a kormányállása előtt egy nagyméretű, 32 m2-es munkatér is helyet kapott, kiegészítve egy 2 tonna teherbírású daruval, hogy árvíz vagy jégzajlás esetén gyorsan ki- és be tudják ide szedni a hajóút szélét jelölő úszójeleket, illetve kisebb javításokat is el lehessen itt végezni.

Az új hajók összköltsége 5.273.000 EUR, míg a kisebb társaié 1.557.000 EUR lesz.

A szakemberek bíznak abban, hogy a hajózással együtt járó összezártság kellemetlenségeit a korszerű kialakítás ellensúlyozza majd a leendő személyzet számára a Luppán.

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!