150 éves a Chris Craft

“Az amerikaiak Rivája” – ??

150 éves lett az amerikai Chris Craft hajógyár. A név legendás a motorcsónak kedvelők világában.

A jubileum alkalmával megjelenő méltató cikkek szövegében előfordul az “amerikaiak Rivája” kifejezés, a szintén gyönyörű fahajói révén híres olasz motorosokra utalva. Ez Fábry Sándor állandó poénját juttatja az eszembe, miszerint “Beethoven a zene Mozartja”. Tekintve, hogy előbb lett híressé és piacvezetővé a Chris Craft motorosmárka, mint a Riva. Vagyis akkor a Riva a motorcsónakok Chris Craftja?  (Hát, Fábryé jobb… Nem baj, éljenek a csajok!)

1884-ben, az időzónák első bevezetésének évében egy úttörő hajós, Christopher Columbus Smith – nem vicc, így hívták – úgy döntött, vízre bocsátja első motorcsónakját. A névben rejlő különbség jelentős: nem ő fedezte fel Amerikát, hanem őt fedezte fel Amerika, amikor megjelent a motorosaival.

Christopher Smith gyerekként kezdett hajót, csónakot építeni, és egész életében sikerek övezték a pályáját

Christopher 1874-ben 13 évesen építette az első csónakját, Tíz évvel azelőtt, hogy a testvérével hajóépítő vállalkozásba kezdett volna. A Chris Smith & Sons Boat Co. 1884-ben alakult.

A Chris Craft története

A Chris Craft, a világ legrégebbi szabadidős hajózással foglalkozó hajóépítő cége. Eleinte kezdetleges módon dolgoztak, szinte az amatőr tevékenység szintjén, és időbe telt, mire elindult a szervezett, hatékony sorozatgyártás, illetve a később mérvadóvá váló minőségi famunka.

Sokatmondó, hogy abban az időben, a tizenkilencedik század nyolcvanas éveiben a belső égésű motorok fejlesztése még gyerekcipőben járt, mégis Mr. Smith, két évvel azelőtt, hogy a német Carl Benz megépítette volna az első autót, már a mai értelemben vett belső égésű motorral mozgatta motorcsónakjait.

Chris idejében még nem találták fel a tengelykapcsolót. Emiatt a korai kísérletezőknek a lehető legtöbbet kellett kihozniuk az új meghajtási rendszerben rejlő lehetőségekből, mivel a vízbe merített propeller nem szenved a az autó tehetetlenségi nyomatékából adódó problémáktól.

1884-ben Christopher Smith első jellegzetes hajójának vízre bocsátásának színtere a St. Clair-tó lett. Történetesen ez a medence Detroit, Amerika leghíresebb motorsport-negyede közelében található.

1910

A fent említett első motorcsónak nem volt más, mint egy „kacsacsónak”, egy kacsavadászathoz használt darab, amely népszerű sport a Michigan-tó kanadai határa közelében.

Az első Chris Craft kacsavadászatra szolgáló típust körülbelül tizenöt évig gyártották. Annyira megbecsülték őket, hogy akkoriban magasnak számító gyártási sorozatot értek el. Erre alapozva elkezdhették bővíteni a típuskínálatot.

Az 1900-as évek elején a Smith fivérek már inkább a tehetős vásárlók, például Henry Ford vagy William Randolph Hearst számára kialakított luxuskivitelű motorosokra tették hangsúlyt.

A szabadidőhajózás felé

Az 1920-as években alkotásaik ismét átalakultak. A középosztály (az ún. ingázók) gyors és olcsó kiszolgálóivá változtak, és Christopher Smith lett a vezető világmárka. Akkoriban a Chris Craft volt a legnagyobb mahagóni motorcsónak építő a világon.

1935 – Motorcsónakok a középosztálynak

Egy 2011-ben forgatott népszerű amerikai romantikus vígjátékban a főhősök a new yorki dugót egy motorcsónakba pattanva kerülik ki. A vízen elhangzó kérdésre, hogy “Jól vagy Apa?” a válasz: “Hülyéskedsz? Ez egy ’37-es Chris Craft! Maga a pazar élvezet!”

Chris Craft Commander 19 Supersport (XK19)

1940-41-től, a második világháború viharos éveihez igazodva, Chris fia, Jay vezetésével a cég masszív katonai hajók gyártásába kezdett.

1941 – Gyors motoros hajók a partraszálló egységek számára

Chris Craft szerződéseket írt alá az Egyesült Államok haditengerészetével, és elkezdett tömegesen készíteni különféle katonai csónakokat, köztük járőrhajókat, gyorsmotorosokat és mentőhajókat. 1945-re a gyártás több mint 12 000 darabot tett ki.

A második világháborút így nyereségesen átvészelve a gazdasági fellendülés idején Chris Craft lett a szabadidős hajózás mércéje. Megszületett az újabb fahajó sorozat, amely típusokat a gyűjtők ma is nagyra értékelik.

1950 – újabb fénykor a luxuspiacon

A Chris Craft története a második világháború után fonódott össze az olasz Riva termékeivel.

Riva vs. Chris Craft

A két márka mindenekelőtt az Atlanti-óceán két oldalán a hajózás, a motorosgyártás szimbóluma, és régmúltban gyökerező hagyományokkal büszkélkedhet. Mindkét hajógyár egy tó partján bukkant fel, és ami a legfontosabb, Carlo Riva – aki a szintén nagy múltra visszatekintő, még a tizenkilencedik század közepén alapított családi műhely termékeit híressé tévő modelleket alkotta – mindig azt mondta, hogy számára a Chris Craft márka erős inspirációt jelent. Sőt! Árusította, kínálta az európai piacon a Chris Craft hajókat. Amikor az 1950-es években a Riva megjelent azóta legendássá vált fahajóival,  kezdetben gyakran kerültek ezekbe a hajókba Chrysler és Chris Craft motorok.

A két cég típusainak vonalvezetésében is sok hasonlóság fedezhető fel, hatottak egymásra. Stílust teremtettek, és sok műhely követte azt az irányzatot, amelyet ez a két cég vezetett. A Chris Craft Amerikában, a Riva Európában.

Az aranyévektől a jelenig

Fénykorukban a csúcskategóriás Chris Craft hajók híres embereket ragadtak meg, köztük például Katharine Hepburnt, Frank Sinatrát és Elvist, akiket követve persze még inkább sikk lett Chris Craft motorossal járni.

Hírneve csúcsán, az 1950-es évek végén a Smith család eladta a céget, amely azóta számos alkalommal gazdát cserélt. Ma a Chris Craft cég székhelye a floridai Sarasotában található, és továbbra is különféle luxusmotoros hajókat épít. Típusaik a Smith-család hagyományait idéző vonalvezetésű, nagy sorozatban készülő műanyaghajók lettek.

Chris Craft Catalina 34

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!