Híd alá szorult a háromárbócos

Leállhatott a motor vagy valaki nagyon rosszul ítélhette meg a helyzetet

A hírekből és az internetre feltöltött videókból annyit lehet tudni és látni, hogy a brazil haditengerészet háromárbócos vitorlása a Cisne Branco (Fehér Hattyú) az ecuadori Guayaquil városát a Santay-szigettel összekötő nyitható gyalogos hídnak sodródik. A hajó északról délre, tehát a tenger irányába vitorlák nélkül feltehetően motorral át akart haladni a már felnyitott hídszakaszon, de az erős áramlat nekisodorja a hídnak. A baleset október 18-án helyi idő szerint 13.30-kor történt. Másfél óra alatt kiszabadították az elakadt vitorlást és Guayaquil kikötőjébe vontatták kárfelmérésre. Az eset során senki sem sérült meg.

A Cisne Branco a hajóforgalom számára nyitható gyalogoshíd alá szorult a nyitott résztől két pillérnyire

Mi történhetett?

Megfigyelhető a videókon és fotókon, hogy a vitorlás motorja nem megy – a tatnál ennek nem látszik semmilyen nyoma –, a bal oldali horgonykötele viszont benn van a vízben, és csak egy kisméretű vontató (az, amelyik később elsüllyed) próbálja megfékezni a sodródását, kevés hatással. Feltételezhető, hogy ez a kis hajó már a motor nélkül sodródó vitorlást kezdte segíteni. Nyilván kicsi ahhoz, hogy a láthatóan nagyon erős áramlással szembe kötéllel elvontassa az 1000 tonnás hajót, ezért a híd felőli oldalról próbálja visszafelé tolva fékezni a sodródást. Egy nagyobb piros testű vontató a híd túloldaláról, a sodrással szembe sietve érkezik, de mire odaér és vontatókötelet adna át, már késő, mert a Cisne Brancót az áramló víz a híd alá tolja. A hajót az árbócai és az egyik hídpillér fogta meg.

A fotókon látszik, hogy a rudazata komoly terhelést kapott, majd a kiszabadítása után az előárbóc felső része le is dőlt. A hajót ekkor a nagyobb vontató a tatjánál fogva elhúzta a híd alól. Nyilván azért oda kötöttek, mert a hajó első felét, orrát támasztotta a hídpillér. Ha az orrot mozdítják el elsőnek, akkor a hátsó és a középső árbócon nagyot nőtt volna a terhelés, hiszen a hajó tatját az áramlás még erősebben forgatta volna a híd alá. Ez esetben feltehetően a hátsó és a középső árbóc is odaveszett volna, a lehulló részek okozta kárról nem is szólva. Így is odalett az előárbóc, amely feltehetően a Cisne Branco kiforgatása közben kapta azt a plusz terhelést, amitől eltört.

A következő videó második felének szaggatott, zavaros képei a kis vontató borulása után a 3. perctől korábbi időpontra visszaugorva a Cisne Branco hídra sodródása közben érkező nagyobb vontatóról készültek

A első baleseti helyzet kialakulásában is közrejátszhatott emberi tévedés, ám a Cisne Branco kiszabadítása után, már hídtól jelentősen eltávolodva a kis vontató elsüllyedése ezután már feltehetően – a részleteket persze nem ismerve, csak a videókra hagyatkozva – az emberi ügyetlenség kategóriájába sorolható.

A kis hajó ekkor a Cisne Branco orrára kötve járó motorral látható. Feltehetően a híd alóli kiforgatás közben az volt a dolga, hogy legalább valamelyest tehermentesítse a vitorlás orrát. Ám ezután is ott maradt a Branco orrára kötve.

A videón az látható, hogy a nagy vontató  húzta a nagy vontató a Cisne Brancót. A híd alól kiszabadított és a nagy vontató által a tatjánál fogva hátrafele a hídtól már meglehetős távolságba húzott vitorlás az orrára kötött vontatókábellel a kis vontatót is húzza maga után. Eközben az a kábel végén keresztbe fordul, a kötelet nem sikerül elengedni, és az utolsó utáni pillanatban már hiába szabadul el a vonókábel, a vízfolyással szembe húzott, addigra már a teljesen keresztbe fordult hajó megbillent oldalán bezúduló víztől a vontató úgy felfordul, mint játékhajó a kádban.

Fontos infó, hogy a balesetekben senki nem sérült meg. Az első balesetre, a helyzet kialakulására sokféle magyarázat lehetséges, arról egyelőre nincs hír, nyilván kiderítik az okokat. A második, a kis vontató kötélvégi elsüllyedése (szerintem persze) már inkább az emberi hülyeség illusztrációja.

Cisne Branco

A teljes vitorlázatú háromárbócos Amszterdamban a Damen hajógyárban épült Gerard Dijkstra tervei alapján és 1999-ben bocsátották vízre. A 975 tonnás hajó 76 méter hosszú, 10 méter széles és 4 méter a merülése. A legmagasabb, a középső árbóca 46 méterrel nyúlik a víz szintje fölé. Motorjával 11 csomós sebességre képes, vitorlázva a Wikipedia szerint 17,5 csomóra.

A brazil haditengerészet kötelékébe tartozó teljes vitorlázatú háromárbócost – a klipperekhez hasonlóan a hátsó árbócán is vannak keresztvitorlák, nem csak egy gaffos hosszvitorla, mint a barkokon – csak ritkán használják oktatásra. Elsősorban reprezentál, Braizíliát és a brazil haditengerészetet népszerűsíti útjain és a tradicionális nagy vitorlások találkozóin. Testvérhajója a holland Stad Amsterdam.

Ruji

A Cisne Branco testvérhajója az egy évvel fiatalabb holland Stad Amsterdam

 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!