Részletek és feltételezések a baltimore-i híd összeomlását okozó balesetről – 2. rész

Az 1. rész ITT olvasható

Még egyszer az eset felvétele

A videó (hossza 7.20) idővonala:  1.23 áramszünet – 2.22 ismét égnek a fények – 2.34 kéményfüst, a hajó fordulni kezd jobbra – 3.27 a második áramszünet – 4.00 újra kigyúlnak a fények – 4.30 még autók mennek át a hídon – 5.00 az utolsó autó is átér a hídon – a hajó enyhén balra fordul, 5.36 az ütközés – 5.58 a híd teljesen összeomlik

A kitérés lehetősége, próbálkozások

Miközben a hajó újra, másodszor is sötétbe borult, akkor már a lehető legveszélyesebb irányba haladt, a fedélzetről vészjelzést adtak le, ami lehetővé tette a híd forgalom előli lezárását, és ezzel sok emberélet megmentését.

A hajón lévőknek kitérésre vagy lassításra nem volt lehetőségük, és azután sem sok, amikor a második, bő félperces áramkimaradás véget ért. Ekkor már csak másfél percnyire voltak az ütközéstől. Azt még nem tudni – majd a vizsgálat kideríti –, hogy a motorok működtek-e (újabb füstkitörés nem látszik). Ha a gépek újra elindultak, akkor a parancsnoki hídon már bizonyosan láthatták, hogy a hátrázás nem segíthet, és megállni nem tudnak. Valahogy balra kellett volna fordítani a hajó orrát, hogy a teli rakománnyal együtt összesen 250 ezer tonnányi súly legalább ne közvetlenül, egyenesen a fő tartópillért üsse el.

Az MV Dalin is van a manőverezést segítő orrsugár-kormány. Ám ezt nem működteti a vészhelyzeti generátor, és kérdéses, hogy az elektromos rendszer életre kelése után mennyi idő szükséges a működésbe hozásáig. Ugyanakkor ez a kérdés szinte lényegtelen is lehetett a számukra adott szűk időkeretben, mert egy ilyen hajón az orrsugár-kormány típustól függően 3-5 csomós sebesség felett hatástalan. Márpedig a Dali ennél jóval gyorsabban úszott.

Kétségbeesett próbálkozás lehetett a bal oldali horgony leengedése. Ezt áram hiányában is megtehették, mert a horgonycsörlő biztosító reteszének oldása után a horgony a súlyánál fogva a láncot magával húzva, a dobról lepörgetve szabadon bezúdul a vízbe.

A célja ennek a próbálkozásnak nem az lehetett, hogy megállítsa vagy a mederbe “akadva” élesen elfordítsa a percenként ez esetben nagyjából 200 méternyit előre haladó hajót. Ez reménytelen, és ilyen képtelen hülyeségre csak hollywoodi filmben (pl. Csatahajó) látni példát. Ráadásul ott a helyszínen a folyófenék állítólag nagyon iszapos, mély és lágy iszap van a mederben. Vagyis nincs olyasmi, amibe a horgony “beakadjon”.  Mellesleg a horgonyok elsősorban nem azzal tartják helyben az álló hajót, hogy “kapaszkodnak”, hanem a súlyukkal és a fenéken szintén kiterülő lánc hosszával és súlyával.

A Dalin a horgony leengedésekor inkább abban reménykedhettek, hogy a hajó orrának bal oldalán vízbe merülő horgony és lánc ellenállása, ha kicsit is, de valamelyest balra fordítja a Dali orrát. (A bal oldalt elől vízbe merülő, esetleg a mederfeneket elérő fék, ellenállás miatt a hajó hátulja jobbra lendül.)

A hajó megállítása, de még a rossz irányból való kellő eltérítése sem sikerült. Ez pontosan látható az esetet mutató videón. Abban az utolsó 15-20 másodpercben a hajó nagyon enyhe balra fordulása észlelhető, ami lehetett a horgony leengedésének hatása. Lehet, hogy emiatt, de legalább a hajó nem találta teljesen telibe a pillért. Ez persze végül csak a hajón segített, nem a hídon…

A matrózoknak, akik manuálisan leengedték a bal horgonyt, szerencséjük volt. A lezuhanó hídrészek éppen azt a területet kerülték el, ahol ők dolgozhattak

A horgonyt leeresztő hajósok az életüket kockáztatták. Amikor a konténerhajó a hídpillérnek ütközött, a vaselemek a hajó orrára zuhantak. Az ott lévőknek nagy szerencséjük volt, hogy egyikük sem sérült meg súlyosabban. Talán ezt éppen az addigra elért nagyon enyhe balra fordulásnak köszönhették, mert így inkább a hajóorr jobb oldala ütközött és főleg, oda zuhantak a hídelemek. A bal horgonycsörlő közvetlen környéke épen maradt.

Miért állhatott le az elektromos rendszer?

Ez végképp olyan része az esetnek, amelyre majd a hivatalos vizsgálat deríthet fényt. A hajózási baleseteket mindig, kivétel nélkül alaposan kivizsgálják. Ezt a Marine Accident Investigation Bureau, vagyis a Tengeri Baleseteket Kivizsgáló Iroda végzi. Az esetek leírását és a tanulságokat könyvekbe foglalva kiadják és nyilvánosak.

Sajnos az gyakran előfordul a hajókon, hogy a fő generátor látszólag ok nélkül leáll. vagy kiakad a rendszerből. Ennek számtalan oka lehet, elektronikus, mechanikus, de bekövetkezhet emberi hibából is. Ezekkel a lehetőségekkel az ilyen vizsgálatok nagyon sokat és alaposan foglalkoznak.

Az első áramkimaradás és az ütközés között mindössze 4 perc 20 másodperc telt el

Keresgélés közben találkoztam egy tapasztalt, konténerhajókon is éveket szolgált hajógépésznek az esetről szóló véleményében egy érdekes lehetőségről: Az efféle nagy konténerhajók, nagy óceánjáró kereskedelmi hajók a kikötő közelében manőverezéskor különleges, csökkentett kéntartalmú, drágább üzemanyagot használnak, és amikor eltávolodtak a kikötőtől, akkor takarékossági okból átváltanak a szokásos, valamivel olcsóbb, magas kéntartalmú gázolajra. Az amerikai hatóságok például előírják, hogy a kikötőkben a drágább, nyilván kevésbé környezetszennyező anyagot kell használni a dízel hajómotorok üzemeltetésére.

Lehetséges – persze ez abszolút csak egy feltételezés a sok közül, és majd a vizsgálat bizonyára erre is kiterjed – hogy esetleg az áramkimaradás eközben, az üzemanyagok közötti váltáskor, netán annak következtében történt. De, mint arról szó volt, még történhetett millió más okból is.

Szerdán az NTSB csapata felszállt a teherszállító hajóra, amely ott horgonyoz, ahol a baleset érte. A csapat kihallgatja a két révkalauzt és a 21 fős indiai legénységet. Majd egyszer valamikor kiderül a vizsgálat eredményéből, hogy pontosan mi történt.

Veszélyes anyagok, vízszennyezés

Megjelentek olyan hírek, hogy a Dali veszélyes, mérgező anyagokat szállított. Ez igaz, de messze nem a teljes rakományára. A felrakott 4700 darab konténerből 56-ban van 764 tonnányi mérgező anyag. Ez a teljes rakomány 1,7 százaléka! A hajó orra megsérült, de a parti őrség közlése szerint a folyó vízébe nem került se veszélyes anyag a szállítmányból, se üzemanyag.

A hídroncs és a konténerhajó jelenleg elzárja a Baltimore felől a tengerre vezető fontos hajózóutat

Az eddigi legnagyobb biztosítási káresemény lehet a hajózás történetében

John Neal, a londoni Lloyd’s vezérigazgatója a Bloomberg Newsnak azt mondta, hogy a Francis Scott Key híd összeomlása kapcsán a biztosítási kifizetések a történelem legnagyobbjai lehetnek. „A pontos összeg még nehezen becsülhető meg, de több milliárd dolláros veszteség váárható.

Az autószállításokat tekintve Baltimore az Egyesült Államok legforgalmasabb kikötője. 2022-ben körülbelül 750 000 járművet rakodtak be a Maryland Port Administration szerint. A kikötőből több gépkocsi- és mezőgazdasági felszerelést kelt útra, mint bármely másikból az Egyesült Államokban. Ezen kívül rengeteg cukrot, a szenet és gipszet rakodnak itt teherhajókba. Most a leomlott híd és az ott álló hajó elzárja a tengerre vezető utat.

A Bloomberg News szerint a Barclays Plc elemzői úgy becslik, hogy az érintett biztosítók akár 3 milliárd dolláros kifizetésekkel is szembesülhetnek. A csak a híddal kapcsolatos kárigények értéke elérheti az 1,2 milliárd dollárt. A Barclays elemzői további 350-700 millió dolláros kötelezettségeket jósolnak a halálesetek miatt, és még meg nem határozható összegeket a kikötőbe való belépés blokkolása miatt felmerülő üzleti károkra.

A roncseltakarítás és újjáépítés költségéhez az Egyesült Államok kormánya máris 60 millió dollárt adott.

A Fehér Ház eligazításán Peter Gautier admirális elmondta, hogy az amerikai parti őrség célja a hajózási útvonal helyreállítása, mielőtt stabilizálják és eltávolítják a sérült hajót. Ennek érdekében a US Navy odaküldte a négy legnagyobb amerikai úszódarut, köztük a Cheasapeake 1000 nevűt is, amely 1000 tonnát képes megemelni. Viszont a leszakadt hídelemek egyenként 3-4 ezer tonnásak, így előbb fel kell azokat darabolni a kiemeléshez, ami nem egyszerű, és főleg nem veszélytelen művelet.







Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!