Kikötőben süllyesztette el a motoros a parthoz kikötött híres replikát
Halálos gázolás a kikötőben
Június 10-én reggel 8 óra 15 perckor a 60 méter hosszú Punta Mayor nevű nyílt tengeri ellátóhajó a spanyolországi Tarragona Port Tárraco nevű kikötőjében nagy erővel nekitolatott a partfalhoz kikötött 49 méter hosszú Eleonora kétárbócosnak, amely perceken belül elsüllyedt. Öt méter mélyen fekszik a víz alatt.
Az esetről beszámoló cikkek szerint a Punta Mayor kapitánya nem tudta a tolatásból kivenni a hajót. A Marine Trade News szerint a kapitány leállította a motorokat és megpróbálta leengedni a horgonyait is a tolató hajó megfékezésére. Ám az esetet megmutató videó alapján ez kétséges, mert láthatóan a horgony mozdulatlanul a helyén van és a hajó motorjai sem állnak, illetve az ütközés után szinte azonnal előremenetben mozgatják a hajót…
Ugyanakkor nem okvetlenül a kapitány a hibás. A modern hajókon egyre gyakrabban számítógép vezérli a gépeket, az biztosítja a kapcsolatot a híd és a gépház között. Már írtunk olyan esetről, ahol szoftverhiba miatt vált irányíthatatlanná hajó.
Az Eleonora 2000-ben szállt vízre. A kétárbócos schoonert a holland Van der Graaf üzemben építették és most éppen eladónak hirdették 6,9 millió Euróért.
Charlie Barr utolsó hajójának másolata
Az Eleonora a Westward másolata, amely a huszadik század elején épült Alexander Cochran szőnyegmágnásnak. A kor legnagyobb hajótervezője Nathaneal G. Herreshoff alkotta. 1910-ben a háromszoros America’s Cup győztes skót Charlie Barr lett a kapitánya. A Westward átvitorlázott Európába, ahol megmérkőzött a kontinens legjobb hajóival, köztük a Germaniával, a Hamburggal és a német császár Meteor nevű yachtjával. Versenyeken indult Coves, Cuxhaven és Kiel vizein. Barr 11 futamon versenyzett a Westwarddal és mindegyiket megnyerte!
Cochrant olyan boldoggá tette a hajójának sikere, hogy miután kiszámolta mennyi költsége volt a Westwarddal, kiállított egy ugyanakkora összegről szóló csekket és elrendelte, hogy ezt a pénzt osszák szét a szőnyeggyárában, hiszen a dolgozóinak, az üzemből származó bevételeinek köszönhette a hajót. (Erre nem szakszervezet kötelezte, nem is újságcikkek késztették a jótettre, hanem az öröm, amit a hajója okozott…)
A 41 méter hosszú kétárbócos 19 csomós sebességre volt képes.
Egyébként az Eleonora építésekor az eredeti Westwardénál rövidebbre szabták az orrsudarát és kisebbre a fővitorlát is, mert attól tartottak, hogy nem lesznek képesek majd úgy kezelni a hajót a nagyobb vitorlázattal, mint ahogy Charlie Barr tudta annak idején.
Sajnos a Westward volt Charlie Barr utolsó hajója, mert a zseniális vitorlázó 1911 január 24-én váratlanul, szívinfarktus miatt elhunyt.
Virtuális túra az Eleonorán ITT …
…és Eleonora galéria