Pancser vagy mágus kapitány?

Vezessen inkább szekeret?

Február 24-én történt az eset a karib-tengeri St. Marteen szigeten, amelyről több videófelvétel is készült. Ezeken jól látható, hogy a kék hajó kétszer is nekiront a Simpson-öbölben lévő Sint Maarten Yacht Club létesítményeinek. Nekimegy, tolat és újra eltapossa az úszó mólókat. Az ütközésben senki sem sérült meg és a hajó maga csak jelentéktelen károkat szenvedett.

Az internetet – ahogy az ma olyannyira szokásos – természetesen azonnal elárasztották a kommentek, vélemények, hiszen ma mindenkinek, mindenről és azonnal el kell mondania a benyomásait… „Részeg állat”, „az ilyen vezessen inkább szekeret”, “borzasztó, hogy felhígult a hajós szakma” és ezekhez hasonló mélyenszántó vélemények durrogtak a kommentelős oldalakon, természetesen kizárólag a pár másodperces videók „elemzése” alapján.

Nyilván az eset nyomán hivatalos vizsgálat is indult, amelynek még nincs kihirdetett eredménye, de azért érdemes megnézni a körülményeket és meghallgatni a lehülyézett kapitányt is, hogy ugyan mi történhetett. Ám nem kell nekünk eldöntenünk, hogy a hajót vezető ember a szakmájának gyakorlására alkalmatlan egyén vagy netán olyan zseniális, mint a repülőgépét annak idején a Hudson-folyóra letevő Sully kapitány, aki az összes utasa életét megmentette a gyors helyzetfelismerésével és a legkisebb rossz kiválasztásával, megvalósításával.

A hajó

A 235 láb hosszú nagyjából 65 millió angol fontot érő szuperyacht 2018-ban épült Törökországban a holland milliárdos Hans Peter Wild számára. A minden elképzelhető luxussal felszerelt hajó teljesen komputervezérelt, azaz a motorok sem gázkarral szabályozhatók és a gépház és a híd közötti összeköttetés is a számítógépen át működik. A Go hídján 14 komputer működik és további kettő a fedélzet alatt.

A helyszín

A Go az ütközés előtt éppen a Simpson Bay-ből kivezető nyitható közúti hídnál készült áthaladni. Amikor a 13,5 méter széles Go a kijáróban van, a hajó két oldalán csak 50-50 centinyi hely marad. Vagyis a kihajózás igen kényes manőver. A Go kapitánya ezt az utat eddig már több, mint kétszázötvenszer megtette és ezzel a hajóval is áthaladt itt húsz alkalommal.

A Go, amikor a balesete utáni első alkalommal áthajózik a felnyitott híd alatt. Valóban szűk a helye

A kapitány elbeszélése az esetről

A brit Simon Johnson három és fél éve vezényli a szuperyachtot és ezalatt 28 ezer tenger mérföldet hajózott vele. 40 éve járja a tengereket, 35 éve kapitányként. Ragyogó karrierjét most beárnyékolhatja ez az ütközés. A történteket a következőképp mesélte:

„Büszke vagyok arra, ahogy a hajót vezettem és a helyzetet kezeltem. A szokott módon tartottunk kifelé az öbölből. Amikor észleltem, hogy a hajó motorjait nem én irányítom feltehetően a számítógép hibája miatt, a legfőbb gondom az volt, hogy ne tegyek kárt a közúti hídban és a környezetben.

Ijesztő volt, hogy a hajót vezérlő számítógép nem adott semmilyen riasztást, hibajelzést, egyszerűen elindultunk. Ismerem a hajót és a helyet, tudtam, hogy kb. 13 másodpercem van arra, hogy döntsek. Se a gépeket, se a kormányt nem uraltam. Ha újra ugyanilyen helyzetbe kerülnék, akkor is azt tenném, amit tettem.

A szokott rutin alapján készültünk a kihajózásra. Egy órával az eset előtt indultunk a hajóval és végigmentünk a bevett ellenőrzési eljáráson. Semmi szokatlant nem tapasztaltam. Minden úgy ment mint máskor. Én is jó formában voltam. 24 csomós szél fújt pontosan a híd felé. A manőver, a hídon áthaladás még erős szélben sem jelentett soha gondot. A műszerek rendben voltak. Felhívtam a gépházat és ott is minden rendben működött.

Aztán amikor 50 méterre a hídtól várakozó helyzetbe álltunk (a híd nyitására várva) rejtélyes módon a hajó egyszer csak megindult előre. Csak nagyon minimális beavatkozási lehetőségem maradt, mert se a gépeket, se a kormányzást nem uralhattam. Az egyetlen eszköz a kezemben az orrsugár-kormányok kezelése maradt. Gyorsan kellett döntenem.”

A lehetőségek

“Ledobhattuk volna a horgonyt, de az katasztrofális következményekkel járhatott volna. Mire a horgony leér, már csak harminc méternyire lettünk volna a kijárattól. Ha megfogja a hajó orrát, akkor a motorok hajtásával a test kifordul és a tatjával a kövekre meg a még lezárt hídnak csapódik, amin zajlott a forgalom. 160 ezer liter üzemanyag volt a Go-n és a hajótest sérülése esetén ez a vízbe kerülhetett volna.

Ezért választottam azt a megoldást, hogy a Go orrát az orrsugár kormánnyal a part felé, a klub mólója felé fordítom és a lehetőség szerint lágyan nekimegyünk. A hajó orrán lévő emberem folyamatosan kiabálva igyekezett felhívni a veszélyre a parton lévők figyelmét.”

A Go tulajdonosa a következő közleményt adta ki: „Teljes mértékben támogatom a kapitány döntését. Személyi, gazdasági és környezeti katasztrófát sikerült elkerülnie. Hiszek és bízom a kapitányban, és nagyon hálás vagyok neki.”

Biztonsági kockázatok

A modern hajókon, így a Go-hoz hasonló szuperyachtokon is ma már számítógép vezérli az irányítást. A kapitány azon keresztül adja ki a parancsait, az kapcslódik és vezérli a kormányzást és a gépeket is. A mostani esetben a hajón lévő embereknek se a hídon, se a gépházban nem volt esélyük a beavatkozásra.

A régebbi számítógép-vezérlésű hajók rendzere még közvetlenül nem csatlakozik az internetre, csak ha erre parancsot kapnak. A modernebbeken egyre megszokottabb, hogy a hajót vezérlő számítógép kapcsolata az internettel folyamatos. Ez arra is lehetőséget ad, hogy a rendszert kívülről felügyeljék, például a megfelelő karbantartás érdekében. Azt még nem publikálták, hogy erről mit állapítottak meg a Go esetét vizsgáló szakemberek.

Lehetséges, hogy egy kommunikációs hiba miatt valaki, arra egyébként jogosult, kívülről éppen értesítés nélkül átvette a számítógép irányítását mondjuk egy karbantartási feladat végrehajtása érdekében. Természetesen az sem kizárható, hogy a balesetet rosszindulatú, szándékos beavatkozás okozta. És persze egyszerűen belső rendszerhiba is történhetett.

Bármelyik is az igaz, mindegyik ijesztő verzió!

A videókon nem látszik minden, például a hajó kiindulási helyzete sem, csak az utolsó métereken történtek. Lehet, hogy nem így történt, lehet ez magyarázkodás is, de az biztos, hogy a legkisebb kárt az ide ütközés jelentette. Simon Johnson kapitány a számára adott kevés lehetőséggel élve valószínűleg egy komolyabb katasztrófát hárított el azzal, hogy gyorsan és határozottan döntött és választott a sokféle rossz lehetőség közül.

A hivatalos vizsgálat eredménye még nem ismert, de feltehetően jobb, ha ő nem adja fel a hívatását és nem kezd szekeret vezetni hajók helyett!

De azért akadt hülye a közelben

Az esetet messziről, teljes egészében bemutató Superyacht Fan felgyorsított videón (lásd a cikk elején) látszik, hogy amikor a Go már magatehetetlenül mozog, egy kisebb jármű egyszer körülhajózza, majd amikor másodszor indul meg előre és már gyorsul, akkor egy másik kis motoros még gyorsan elsuhan az orra előtt a híd felé.

Persze ez utóbbit vezető bizonyára jól láthatta, hogy éppen elfér a Go orra előtt, de hogy arra véletlenül sem figyelt fel, milyen furcsa dolog zajlik éppen és ez milyen veszélyeket rejt vagy éppen az ő mozgása zavaró lehet-e, az biztos. Feltehetően nem is emlékszik arra, hogy éppen ott húzott el, amikor a szuperyacht másodszor indult neki a partnak. És amikor egyszer majd se lát, se hall módon ne adj Isten a sűrűjébe kerül és baleset éri, azt fogja mondani, hogy egyszerűen nem lehetett észlelni a veszélyt…

Ruji

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!