Ugrásszerűen nő a vízbe eső, a tengereket szennyező és a hajózást veszélyeztető elveszett konténerek száma

2021-ben 6300 teherhajó 241 millió konténert szállított a tengereken

A 2000-ben alakult World Shipping Council (Hajózási Világtanács) nevű szervezet 10 ország 20 legnagyobb, teherhajózással és konténerszállítással foglalkozó vállalatát tömörítő szervezet. A WSC most arra hívja fel a figyelmet, hogy 2020-21-ben ugrásszerűen megnőtt a tengerbe veszett konténerek száma.

Tömeges konténervesztés a One Apus fedélzetéről 2020. decemberében

2021-ben a 6300 teherhajó 241 millió konténert szállított az óceánokon s tengereken. Bár a különféle balesetek és rossz időjárási körülmények miatt tengerbe eső konténerek száma ehhez a nagy mennyiséghez képest elenyésző – az összes szállított konténer egy ezreléke –, ám a biztonságos tengeri hajózást tekintve sok, és aggasztó a tapasztalható növekvő tendencia.

2020-21-ben 3113 darab tengerbe veszett konténerről tudni, amely szám az ezt megelőző kétéves periódusban 779 volt.

Nem kötelező mindet jelenteni

A számadatok tévesek is lehetnek. Jelenleg nemzetközi szinten ugyan kötelező jelentéstételi követelmények vonatkoznak a fedélzetről elveszett konténerekre, ám csak azokra, amelyek veszélyes árukat és tengeri szennyező anyagokat tartalmaznak. Vagyis  nincsenek pontos és összehasonlítható adatok a hajókról elveszett minden konténerre vonatkozóan, beleértve az ártalmatlan tartalmúakat is.

A vízbe esett konténerekből csak nagyon keveset tudnak kimenteni a tengerből

A vízbe vesző konténerek számáról a világsajtóban megjelenő híradások sokfélék és pontatlanok. Például 2020 decemberében mi is beszámoltunk egy esetről, amikor a Csendes-óceánon legalább 2000 konténer esett le egy hajóról. (Az az eset önmagában megmagyarázná az ugrásszerűen megnőtt 2020-21-es adatot…)

Veszélyeztetik a hajózást

A vízbe eső konténerek nem csak akkor szennyezik a tengerek vizét, ha veszélyes anyagot tartalmaznak. Még fontosabb, hogy rendkívüli módon veszélyeztetik a hajózás biztonságát. A vízbe kerülő konténerek nem süllyednek le azonnal a tenger fenekére, hanem részben elmerülten, majd egy idő után akár közvetlenül a vízfelszín alatt sodródnak. Nehezen észlelhetők és egy kisebb hajó velük ütközve akár végzetes sérülést is szenvedhet. Ilyenkor a jelentésekben “vízben úszó azonosíthatatlan tárgy”-ként szerepel, ami esetleg éppen egy elveszett konténer.

A vízfelszín közelébe süllyedt konténer egy kis hajóról szinte észlelhetetlen

Vizsgálják az okokat a megelőzés érdekében

A megfelelő hatóságok és együttműködő szereplők (mint a WSC) természetesen vizsgálják az okokat és a megelőzés lehetőségeit.

Mivel a konténerek vízbe esésének egyik fő oka – az egyéb balesetek mellett – a viharos időben oldalhullámzásban billegő hajók és a konténerek rögzítési hiányosságai, ezért  a helyzet természetesen javítható. A konténerek biztonságos rögzítésének javítása látszólag egyszerűbb fejlődési irány, bár az egyre nagyobb hajók fedélzetein egyre magasabbra rakodott szállító konténerek számának növekedése miatt nehéz jól érzékelhető eredményt elérni.

Másik módszer a hajókba épített billegést gátló eszközök és berendezések fejlesztése és elterjedtségük fokozása, ami viszont igen költséges, meglévő hajók esetén pedig nagyon bonyolultan kivitelezhető megoldás.

Egy hétköznapi magyarázat a fő okról

A nemzetközi kereskedelem – beleértve a tengeren továbbított áruk mennyiségét is – az elmúlt két évtizedben rendkívüli mértékben növekszik. A távolról olcsóbban beszerezhető árucikkek kereskedelmi forgalma miatt jelentősen fokozódik az áruk szállítása iránti igény.

Ezt az igényt a felkínált vásárlási lehetőségekkel a saját kényelmük érdekében természetesen élő egyéni fogyasztók is nagymértékben generálják. Vagyis mi magunk!

Ezt mutatja be plasztikusan a Ronnie Chieng kínai komikus egy amerikai fellépésén:

 

 

 

 

 

 

 

 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!