A korlátozások jót tesznek az Ocean Race-nek?

Kereskedelmi érdekek + COVID = újra sportosabb lesz a földkerülő

Az igazán kemény, nagyon hosszú déli óceáni menetek a 2008-as versennyel kezdődően eltűntek a Volvo Ocean Race – egykor Whitbread Round the World Race – csapatos földkerülőről. Az eredetileg kemény Indiai-óceáni meneteket elsodorta a kereskedelmi érdek, amikor a pálya Fokváros után kitért Kína felé. Az elmúlt négy versenyen a hatalmas ázsiai ország szerepe alaposan megnőtt a Volvo Ocean Race-eken, ráadásul a legutóbbi versenyt a kínai színekben versenyző Dongfeng csapat nyerte.

A kiszámíthatatlan járványügyi helyzet és az emiatt alaposan megnőtt logisztikai kihívások miatt az Ocean Race rendezősége most rákényszerült arra, hogy átgondolja az utóbbi időben már kihagyhatatlannak látszó északi kitérő eltörlését. De nem csak a kínai megállók beillesztése vált túlzottan nehézzé és kiszámíthatatlanná. Minap honlapunkon is közöltük Russell Coutts kifakadását a szélsőségesen és indokolatlanul szigorú új-zélandi járványügyi korlátozások ellen. Nos, az aucklandi kormány intézkedései miatt olyannyira bizonytalanná vált az új-zélandi megálló tervezhetősége is, hogy azt a földkerülő versenyrendezősége sem hagyhatta figyelmen kívül. Ráadásul Ausztráliában sem sokkal jobb a helyzet.

A legjobb megoldás ilyen esetben a megállók számának csökkentése. Ilyenkor persze a kommunikációban hirtelen felértékelődnek a tradíciók és a sportértékek. Végül is elegánsabb, mint a logisztikai nehézségeken túl a bizonytalanságra vagy szponzorok, sőt, támogató kormányok visszalépésére hivatkozni. A végeredmény egy maratoni, 12 750 tengeri mérföldes szakasz lesz Fokvárostól végig az Indiai- és a Csendes óceánon a Horn-fokon túlra az atlanti brazil Itajai kikötőjéig.

Az amerikai Scuttleboutt online magazin november 8-i  a címében “Bruhaha…” kezdetű cikkében amúgy további kommentár nélkül beszámol a verseny új-zélandi megállóját szervező cég felháborodásáról. Ám az olvasó értheti, hogy ez a “visszanyal a fagyi” esete. Új-Zélandon olyan szintű korlátozások vannak életben, illetve képesek olyan hirtelenséggel teljes lezárást elrendelni, hogy az már másoknál, más események szervezőinél is kiütötte a biztosítékot. Az Ocean Race szervezői feltehetően efféle megoldhatatlan helyzetek elkerülésére hagyják ki a megállók közül Új-Zélandot.

És mi tagadás, igazuk lehet.

Ruji

A verseny 2022 december végén vagy 2023 január elején rajtol – a pontos időpontot még nem döntötték el – a spanyolországi Alicantéból. Két hajóosztályban versenyeznek majd a csapatok, VO65-ösökkel és IMOCA 60-asokkal.




Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!