Volvo Ocean Race 2018 – Dongfeng győzelem, beszámoló a helyszínről

Azt, hogy a Volvo Ocean Race a világ leghosszabb földkerülő vitorlás versenye, hány etapból áll, hány hajó indul, kik a résztvevők, ezt gyakorlatilag mindenki mindenféle cikkből kiolvashatta már.

Most megpróbálom taglalni, hogy mivel másabb egy néző, egy vitorlázó szempontjából egy ilyen típusú verseny mint az ismert európai versenyek amire sokan járni szoktunk, vagy akár a balatoni Kékszalag verseny melyen oly sokan indulunk.

Hágai naplemente és a “versenyfalu” © HAJOZAS.HU drón

A helyszín Hága, Hollandia egyik tengerparti városa, nyüzsgő tömeggel, rengeteg turistával.

A helyszínre érkezve nézőként amit legelőször észre veszünk az utcákat járva, hogy nagyon sok minden erről az eseményről szól.

Külön rendezvényfalut építenek fel a cél helyszínén és ahogy az elmúlt nyolc hónapban tapasztaltuk, minden egyes etapnak a rajtjánál ugyan ilyen szórakoztató központ várja az oda látogatókat. Szakmai érdeklődők, kiállítók, különböző szórakoztató egységek, diszkók, éttermek, mindenféle sportfoglalkozások, lehet itt spiningelni, légcsatornában repülni, ki lehet próbálni a grindert, strand-röplabdázni lehet, meg lehet nézni a hajókat. Káprázatok kavalkádja az egész.

A csapatoknak saját kiállító standjuk van, ahol meg lehet tekinteni, vásárolni kedvenceink csapatruházatát, ezen kívül a nagyobb márkák, amelyek a versenyen részt vesznek oly módon, hogy a csapatok az ő ruházatukat viselik, ők is külön standokkal jelennek meg.

Volvo-Ocean-Race-Haga-Denhaag-Port-Drone-DJI-Dronfoto-Vitorlazas-HAJOZASHU-Mapfre

Mapfre | Helly Hansen shop, fotó © HAJOZAS.HU

Természetesen mindenhol megjelenik a névadó szponzor, a Volvo, lehetőség van megnézni, kipróbálni a kiállított autómodelljeiket. Megjelenik a verseny hivatalos időmérője és támogatója, az Omega is, és azon kívül, hogy bemutatja és kínálja a termékeit, mindent megtesz annak érdekében, hogy minél több látogató érkezzen és jól érezze magát.

Volvo-Ocean-Race-Haga-Denhaag-Port-Drone-DJI-Dronfoto-Vitorlazas-HAJOZASHU-Omega

OMEGA, fotó © HAJOZAS.HU

A rendezvény faluba az európai nagyvárosokban megszokott tüzetes biztonsági ellenőrzés árán lehet bejutni, de a belépés és az attrakciók ingyenesek.

Gyakorlatilag az éttermekben fogyasztottakon és a vásárolt szuvenírokon kívül minden szolgáltatást INGYEN kapnak az érdeklődők.

A rendezőség célja egyértelmű, minél nagyobb figyelem, minél nagyobb hírverés. A szponzorok, akik támogatják mindezt ezért teszik, hatalmas marketingérték rejlik egy ekkora rendezvényben.

Az a törekvés, hogy az emberek figyelme erre a versenyre szegeződjön, úgy gondolom, hogy célt ért, hisz gyakorlatilag a versenysorozat alatt közel 2.500.000 ember nézte meg a helyszíneken, a közösségi média felületeken pedig több millióan követték a versenyt. Az etapok időszakában rendezvény hetet tartottak, ahol a csapatok különböző pályaversenyekkel, úgynevezett port-race futamokkal szórakoztatták az oda látogatókat.

Hazai és európai versenyeken nincs lehetőség ruházat, emléktárgyak vásárlására. Kivételt képez az általam ismertek közül a svájci Bol d’Or Mirabaud verseny és az olasz Centomiglia a Garda-tavon de a Kékszalagon ez nem jellemző, nem törekednek a Brand építésére.

A rendezvényre érkező nézőket, vendégeket megpróbálják szórakoztatni ezeken a versenyeken is, oly módon, hogy narrátor közvetíti a vízen történteket, kivetítőn nézhetik az eseményeket, de sajnos az egyéb lehetőségek – játékok, különböző foglalkozások, amik a VOR-on bevonják a nézőket – nem igazán jellemzőek a többi versenyre, nem látják milyen bevételi forrás ha egy családi programmá alakul egy verseny megtekintése.

Vegyünk egy konkrét példát. Egy családdal érkező látogató, anyuka, apuka, gyerekek (sok ilyen családdal találkoztunk) egy kiváló hétvégi programnak tekinti a VOR-t. A család azon tagjai, akiket érdekel a vitorlázás, tátott szájjal ámuldozva bolyong a tömegben, még a szeme is mosolyog, a család többi tagja pedig lefoglalja magát. Minden korosztály megtalálja magának azt a fajta szórakozást, lehetőséget, hogy jól érezze magát, legyen szó gyerekről, vagy felnőttről.


Most nézzük meg egy kicsit arról az oldalról, hogy hogyan jut el az emberekhez annak a híre, hogy egyáltalán létezik és van egy ilyen esemény.

Természetesen itt is a pénz beszél, a sajtó és annak érdeklődése valószínűleg ahhoz is köthető, hogy a szponzorok és a partnerek mindent megtesznek annak érdekében, hogy a sajtó képviselői a legjobb ellátást kapják, és munkájukat hibátlanul tudják végezni, ezáltal folyamatosan tájékoztassák a világot a történésekről. Az egész azzal kezdődik, hogy a verseny rajtja előtt már be kell nyújtani egy akkreditációs kérelmet, melyet a rendező bizottság elbírál, meghatározott referenciák alapján. Sikeres akkreditáció esetén a helyszínre érkezve fel kell keresni a regisztrációs pontot, ahol átvehető a személyre szabott akkreditációs kártya, mellyel szabad mozgást engednek a sajtó képviselői számára a rendezvény területén, ilyen akkreditációval vett részt a HAJOZAS.HU egyetlen magyar médiumként az eseményen.

A kikötőben található a sajtóközpont is, amely gyakorlatilag egy hatalmas, a látogatók elől lezárt, őrzött övezet, wifivel és munkaállomásokkal, zárható szekrényekkel, étellel, itallal. A szervezők nyugodt munkakörülményeket biztosítanak az újságírók és fotósok részére. Ilyen munkakörnyezetben tökéletesen lehet dolgozni, a feladatokat elvégezni.

A Volvo Ocean Race mezőnye, fotó © HAJOZAS.HU drón

A világ minden tájáról érkező újságírókon kívül, magának a rendezvénynek is van saját média csapata, akik közvetítéssel, sajtóanyagokkal, minden adattal ellátják az újságírókat, hogy teljes körű képet tudjanak nyújtani az adott média felületükön a versenyről. Megérkezve a média központba, az újságírók számára átnyújtanak egy több tíz oldalas sajtóanyagot, amiben rengeteg hasznos információ le van írva a hajókról, annak legénységéről. Ilyen háttérrel nem is csoda, hogy minden erről szól azokban a napokban és minden média felületen szinte valós időben megjelennek a legfrissebb hírek, képi vagy mozgóképes tudósítások.

A sajtó ilyen komoly szintű kiszolgálása nem jellemző a kisebb, vagy a hazai versenyeken beleértve a Kékszalagot is.

Természetesen vannak itthon is olyan sportrendezvények, ahol találkozunk hasonlóval, de ez jellemzően nem a vitorlázáshoz köthető. Általában csak komoly szervezéssel, ismeretséggel lehet egy-két motoros hajóba beülni, hogy lehessen fotókat vagy videofelvételt készíteni, profin felszerelt sajtóközpont helyet pedig kávézókban, éttermekben kell ingyen wifit vadászva dolgozni.

A versenyek napján már órákkal a rajt és cél előtt gyülekezni kezd a tömeg. A helyszínek középen felállított nagyszínpadon folyamatosan mutatják be a csapatokat, elmondják a hajók jellemzőit, különböző támogatóit, majd egyesével elbúcsúztatják / fogadják a vízre induló / érkező csapatokat.

A hangulat leírhatatlan, a csapatok szurkolói, a családtagok, barátok ujjongva biztatják kedvenceiket.

A nézelődők mindezt testközelből élhetik át, csak egy ideiglenes kordon választja el az elvonuló versenyzőket. A sajtó képviselői itt is szabad mozgást kapnak a kordonokon belül, riportokat készíthetnek a skipperekkel, a versenyzőkkel, lehetőségük nyílik személyes interjúk készítésére is. A rajtvonal és az etapok célvonalának kitűzése úgy van megoldva, hogy mind partól, mind pedig a vízen lévő néző-hajókról jól látható legyen.


A 2017-2018 Volov Ocean Race versenysorozatát nagyon szoros küzdelemben végül a DongFeng Csapata nyerte második a Mapfre harmadik pedig a Team Brunel lett.

Volvo-Ocean-Race-Dongfeng-Befuto-Gyoztes-Winner-Haga-Hague-Torok-Brigi-HAJOZASHU-Dronfoto-Drone-DJI

A befutó utáni egy hétben még tart a VOR fesztivál, ahol különféle versenyek, programok várják a csapatokat, szurkolókat és az idelátogatók.

Szerkesztőségünk is élvezi még pár napig a rendezvény programjait, hangulatát majd Franciaországba Les Sables D’olonne felé vesszük az irányt ahol Kopár István földkerülő vitorlázó rajtol július 1-én a GOLDEN GLOBE RACE egykezes földkerülő vitorlás versenyen.

A 2017-18-as Volvo Ocean Race végeredménye:

  1. Dongfeng Race Team: 72 pont
  2. MAPFRE: 70 pont
  3. Team Brunel: 69 pont
  4. Team AkzoNoobel: 59 pont
  5. Vestas 11th Hour Racing: 39 pont
  6. Team Sun Hung Kai/Scallywag: 32 pont
  7. Turn The Tide on Plastic: 32 pont

Török Brigi fotósunk fantasztikus képei a befutóról:


További fotókat nézhettek Brigi oldalán IDE KATTINTVA

szöveg: Török László

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!