A Route du Rhum 2022 esélyesei – Ultim és Class 40 osztályokban

A legnagyobbak és a legnépesebb mezőny

Az európai atlanti partok közelébe érkező ciklon viharos szele miatt vasárnapról elhalasztott rajt újabb napokat adott a látogatóknak arra, hogy Saint Malo kikötőjében megcsodálják a 2022-es év legnagyobb tengeri szólóvitorlás versenyére készülő 137 hajót. Természetesen mindenki latolgatja, hogy vajon a hat hajóosztályban kik a legesélyesebbek a győzelemre. Mi a legnagyobb és leggyorsabb nyolc Ultim trimaránnal kezdjük és a legnépesebb, az 53 hajós Class 40 osztállyal kezdjük a mustrát.

Ultim 32/23 osztály

Az óriás foiler trimaránok mind ott lesznek a rajtvonalon, még a legújabb építésű, az SVR Lazartigue is (Francois Gabart), amely jó ideje nem mérhette össze az erejét a többiekkel, tekintve, hogy zajlik a pereskedéses adok-kapok. Nem akarják befogadni az osztályba.

Négy évvel ezelőtt a kemény időjárás finoman szólva is megviselte a Ultime trimaránokat. Armel Le Cléac’h el is veszítette a hajóját! Azóta ezek az óriások még tovább gyorsultak, olykor 40 csomó feletti átlagokat is produkálnak.

Fa Nándi szerint egy ilyen szárnyas trimaránnal sokkal békésebb a menet, mint egy foiler IMOCA 60-assal, mert ezek a hajók jórészt a hullámok felett száguldának, ritkán torpannak meg.

A Tip&Shaft szakportálon nagymenő francia óceáni versenyvitorlázók elemzik a mezőnyöket. Szerintük a Gitana, vagyis a Maxi Edmond de Rothschild a legnagyobb esélyes. Az utóbi időben rendre legyőzte ellenfeleit és Charles Caudrelier nagyon jól ismeri a hajót. Ráadásul augusztusban új foilok, emelőszárnyak kerültek a hajóra. Minden jel arra mutat, hogy ettől még gyorsabb lett.

Charles Caudrelier és a Maxi Edmond de Rothschild (Gitana) eddig is a leggyorsabb volt, és most új foilokkal gyorsult tovább

Francois Gabart a fekete ló az SVR Lazartigue-gal. A Vendée Globe győztes Gabart nagyszerű versenyző, de mivel a legutóbbi Ultim versenyeken nem vehetett részt, ezért  nem biztos, hogy annyit fejlődhetett, mint az egymást hajtó Armel Le Cléac’h, Francis Joyon és Thomas Coville. Viszont a sebességéről is keveset lehet tudni, pláne mmivel neki is új, hatékonyabb foilok kerültek a hajójára.

Az SVR Lazartigue

© C.Gatefait – Wanait Films – M.Keruzoré – F. Dourlen

Négy évvel ezelőtt Francois Gabart azért kapott ki Francis Joyontól, mert a célbafutás előtti részen, Guadeloupe körül a háromszoros Route du Rhum győztes Joyon a nagyobb rutinjával és helyismeretével megelőzte.

Thomas Coville (Sodebo) is nagyon tapasztalt és remek versenyző. Kiugróan jó menetekre is képes, ám a teljesítménye az őt jól ismerő francia szólóvitorlázók szerint nem elég egyenletes, illetve a hajója is kevésbé hatékony.

Így a várhatós sorrend az esélyeket mérlegelve: Caudrelier, Gabart, Le Cléac’h, vagyis Maxi Edmond de Rothschild, SVR Lazartigue és Banque Populaire.

Class 40

Class 40-bsan indul a legtöbb versenyző. 55 hajó nevezését fogadták el a versenyre

55 hajós mezőny, a legnépesebb az induló hat kategória közül. Pezseg az élet Class 40 osztályban. A mezőny több, mint fele, harmincan olyan hajóval rajtol, amely a legutóbbi Route du Rhum óta épült.  A leghíresebb hajótervezők típusai versengenek és egyikre sem lehet azt mondani, hogy egyértelműen a legjobb.

A Mini Transat után már itt is teljesen átvették az uralmat a kerek, hasas orrú hajók ( scow-bow). A legnevesebb versenyhajó-tervezők típusai vetélkednek Class 40 osztályban: David Raison, Sam Manuard, Marc Lombard, Guillaume Verdier, VPLP, Etienne Bertrand, Gianluca Guelfi…  Egyikük típusa sem egyeduralkodó mindenféle szél- és hullámviszonyban. A Lombard-tervezésű Lift 2 az egyik legsokoldalúbb, krajcban és a raumos menetekben is nagyon gyors. Mások a Raison Mach 4-et tartják minden szélben versenyképesnek. A Verdier-féle Pogo S4 középszeles hátszélben a leggyorsabb, a Sam Manuard tervezésű Mach 4-es pedig akkor domináns, amikor a hullámok nem nagyok.

Sam Manuard tervező az izgalmas Class 40 hajókról a Rolex Fastnet Race után – a Yachting World videója

Vagyis a hajók teljesítménye nem különbözik jelentősen egymástól, így a versenyzők tudása dönt majd.

A legnagyobb esélyesnek a négy éve győztes Yoanne Richomme-ot tartják. Akkor némi meglepetést jelentett, hogy egy számára szinte ismeretlen, vadonatúj hajóval iskolázta le a mezőnyt. A helyzet most is hasonló, ezúttal is olyan új Class 40-val versenyez (Paprec Arkea), amivel alig edzett. Neki egyébként épül az új IMOCA 60-asa is, amivel várhatóan ott lesz a  földkerülő 2024- novemberi rajtnál.

Egy Sam Manuard tervezésű Mach40.5 típusú Class 40

Legnagyobb ellenfele Xavier McAire lehet a Groupe Sneffel, de az élre várják Corentine Douguet-t, illetve Ian Lipinskit is. Mindketten tapasztalt Class 40 versenyzők és nagyon jól ismerik a hajóikat.

A Class 40 mezőny létszámát korábban elsősorban a Mini Transatból feltörekvő versenyzők hízlalták, de mostanában megindultak ebbe az osztályba a Figaro sorozatban sikeres, ott ismertté vált szólóvitorlázók is. Luke Berry, Axel Tréhin, Amélie Grassi, Martin Le Pape, Antoine Carpentier, Simon Koster és az olasz Ambrogio Beccaria, bármelyikük odaérhet akár  az első helyre is. Általuk rendkívül megerősödött az osztály, sűrű lesz a mezőny, szinte lehetetlen megjósolni a sorrendet.

A verseny honlapja

A szerdára halasztott rajt élő közvetítése



Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!