222 nap a Route du Rhum rajtjáig, Gabart új trimaránját kizárták

François Gabart a jelenlegi állás szerint nem vehet részt a Route du Rhum-on, a legendás egykezes transzatlanti versenyen, ami 2022. november 6-án rajtol. A fiatal földkerülő rekorder hajója az osztályszövetség szerint nem felel meg az Ultim trimaránok szabályainak.

“Szomorú vagyok amiatt, hogy a sportágunk ilyen stílusú vitákhoz érkezett, ez egyáltalán nem sportszerű így.” – nyilatkozta az AFP-nek François Gabart, aki a 2018-as versenyen a második helyen végzett. „Úgy érzed, hogy mindent jól csináltál eddig, soha nem hanyagoltad el a biztonsági feltételeket, mégis kifogásokat szülnek a hajó indulása ellen. Nem túl szép történet.” – mondta.

Az egykezes világcsúcstartó navigátort jelenleg “biztonsági szabály miatt blokkolják”, ezért komoly vitába került az Ultim osztállyal, amelyben tagnak kell lennie ahhoz, hogy részt vegyen a 2022-es versenyen. A Route du Rhum 2018-ban generálta az Ultim osztályt, jelenleg három szuper-maxi trimarán a tagja, illetve a csapatok tulajdonosai vezetik. Ezeknek a hátom testű hajóknak a hossza nem haladhatja meg a 32 métert, és foil-szárnyaknak köszönhetően a legújabb modellek repülnek. Nem a versenyszervező ellenzi tehát Gabart indulását, hanem az Ultim 32/23 osztály, arra hivatkozva, hogy Gabart új hajója az SVR Lazartigue nem tartja be maradéktalanul az előírásokat.

Gabart új trimaránja az SVR Lazartigue. Kizárják egy csörlő helyzete miatt?

A 2018-as versenyen nem volt kötelező az Ultim osztályhoz tartozni, a Route du Rhum Ultime kategóriába sorolt minden többtestű 65 láb feletti hajót. Gabart előző hajójával Macif trimaránnal egyébként az osztály tagja volt. “Érdemes megerősíteni az osztályt az óriás trimaránok 2023-as világkörüli turnéjára, de gondolatban se merült fel, hogy François hajója nem férhet bele valahol az előírásokba.” – magyarázza az AFP-nek Hervé Favre, a Route du Rhum projektmenedzsere. “Ma az a pont, amiért harcolnak, egy RSO (Offshore Special Regulations) biztonsági szabály és annak értelmezése.” – folytatja Favre, aki úgy véli, hogy ez az eljárás “senkinek sem jó”.

Gabart kávédarálóba keveredett, de volt már hasonló helyzetben – jogászok dolgoznak a kérdésen.

A Március 22-i sajtóközleményben az SVR Lazartigue csapata jelezte: “Az építkezést az Ultim Class hivatalos felmérője kísérte figyelemmel, aki soha nem mutatott rá a 3.11-es tengeri különleges előírások betartásának lehetséges problematikájára, amely leírja a csörlők elhelyezkedését. A vízretétel után erre a szabályra hivatkozik az osztály, és cáfolják, hogy a Trimaran SVR-Lazartigue megfelel az előírásoknak. Gabart hajója az elmúlt években felmérési tanúsítványokat is kapott, anélkül, hogy ez a pont bárhol felmerült volna. Ezzel az indokolatlan és méltánytalan könyörtelenséggel szemben a Kresk csoport és a MerConcept minden rendelkezésükre álló jogi eszközt felhasznál jogaik érvényesítésére és a Trimaran SVR LAZARTIGUE Ultimate osztályba tartozó homologizációjának megszerzésére.”

Franciás piszkálódás, irígység a világ egyik legsikeresebb és leginnovatívabb vitorlázójával szemben? Ismerős a technikai sportokból és nagyon megterhelő a hasonló kellemetlenkedőkkel foglalkozni. Egy csörlő helyzete – erről beszélgetnek és sok millió eurós, új rekordok felállítására is képes hajó és kapitány projektjét veszélyeztet az adminisztratív rugalmatlanság. Mi múlik egy csörlő helyzetén? Technikailag semmi, nem lesz tőle jobb, vagy kevésbé bizonságos a hajó – reméljük Gabart hamar kikeveredik a “kávédarálóból” és ez a bagatelnek látszó kötözködés nem őrli fel a teljes projektet.

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!