Célban a valaha volt első magyar Sydney Hobart futam résztvevő

21. helyen ért Hobartba a magyar hajó

2 nap, 16 óra és 50 perccel a rajt után vitorlázott át a célvonalon Tazmániában Hobartnál a 75 éves Rolex Sydney Hobart Yacht Race-en a legendás verseny történetének első magyar hajója az Ormándlaki Áron vezette Stay Calm Hungary. Tavaly, amikor ugyanezel a TP52-essel M3 Team Hungary néven indultak, egy balszerencsés árbóctörés megakadályozta, hogy teljesítsék a távot. Idén ugyanolyan jól rajtoltak, és mindvégig a 20-25 helyen vitorlázva közel tízcsomós átlagsebességgel sikeresen vitorláztak végig a legrövidebb úton is 628 tengeri mérföldes (1163 km) távon.

Az előnyszámításos helyezésük természetesen csak a még versenyben lévő összes hajó megérkezése után lesz kiszámítható, de az tény, hogy a leggyorsabbak még jó szélben, Tazmánia mentén is bőszelezve gyorsan haladhattak, míg a többieket már lassító tényezők – szembeszél és gyengülő szelek – fogják vissza. Ha az időjárás nem változik, akkor várhatóan a Tattersall’s Cup győztese, a számított sorrend első helyezettje is a leggyorsabb hajók közül kerülhet ki. Mivel a magyar hajót is sújtotta már a szélviszonyok romlása ezért a Stay Calm Hungary TP52-estől nem várható, hogy a kategóriájában az élmezőnybe jusson.

Komoly ellenfeleket előztek meg

Csak példaként: a közvetlen mögöttük érkező francia Daguet csapatában, Fredric Puzin Mylius 50-esén olyan vitorlázók hajtanak, mint a Vendée Globe-ra egy vadonatúj foileres IMOCA 60-assal készülő Nicolas Troussel, vagy az óceáni szólóvitorlázásban ismert Thomas Rouxel és a szólóvitorlázás mellett a csapatos rekordkísérletekben is gyakran eredményes Sam Goodchild, aki most novemberben is ott volt az egyébként technikai hiba miatt  a földkerülő csúcskísérletből hamar meghátrálni kényszerült Maxi trimarán, a Spindrift 2 legénységében.

Ormándlaki Áron – Roni

A Stay Calm Hungary skippere már gyerekkorában, tinédzserként is sokoldalú és elkötelezett vitorlázónak bizonyult. Tagja volt 1995-ben a Genfi-tavi Bol d’Or tókerülőn indult első magyar hajónak is, majd a következő években kihagyhatatlan lett a balatoni nagyhajózásba és a Kékszalagra ugrásszerű fejlődést hozó Liberákból és más különleges hajókból. A Litkey-csapat egyik legfontosabb tagjaként részese volt számos Kékszalag elsőségnek. Ha az adott hajón, amin épp vitorlázott bármilyen technikai gond akadt, a megoldást általában ő szállította.

Így hát nem véletlen, hogy Ausztráliába és ott is a versenyhajók közé vitte a sorsa. Idegenként, egy nem tengerparti országból érkezve is hamar megkapaszkodott vitorlázóként, majd riggerként, elismert szakemberként, egy olyan világban, ahol a képzett versenyvitorlázókkal Dunát lehet rekeszteni. Ehhez nem kis elszántság, kreativitásra és szaktudásra alapozott önbizalom, no meg vállalkozókedv szükséges. Ma Roni és cége a Roni rigging and Racing elismert és megbecsült része Sydney és környéke vitorláséletének.

Az első magyar Sydney Hobart csapat, az M3 Team Hungary és a Stay Calm Hungary történetéből csak morzsákat ismerek, de igyekszem majd megtudni és megírni a teljes és hiteles történetét ennek a legalább kétéves törekvésnek, amely ma végre elérte a célját. Bizonyára lesz még folytatása.

A verseny állását, eredménylistáját folyamatosan követő lista elérhető ITT.

Ruji



Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!