Francis Joyon a teaklipperek útján
Rekordmenet a Tea úton
Híres szólóvitorlás útján – igaz Angliából Ausztrália felé vitorlázva – Francis Chichester is a klipperek teljesítményéhez mérte magát, és a kereskedelmi vitorlás hajózás csúcsát jelentő háromárbócosok ő előtte és azóta is foglalkoztatják az emberek, elsősorban persze a hajósok fantáziáját. A földkerülő rekordot tartó francia Francis Joyon csapatának az IDEC Sport trimaránnal tavaly ősszel indult nagy vállalkozásában is az utolsó menet egy a klipperekhez kötődő rekordkísérlet.
A klipperek a tizenkilencedik században nem csak a leggyorsabb vitorlások voltak, de tulajdonképpen az első óceáni versenyhajók is, hiszen a század közepén évtizedeken át a friss teát elsőként Angliába hozó hajók versenyzését figyelték a bármire szívesen fogadást kötő britek. Akkoriban a teaklipperek voltak a sztárok és vetélkedésük a sajtó kedvence. Évekig így volt, sőt, egy ideig még azután is, hogy a gőzhajók már gyorsabban hozták a teát a távol-keletről a szigetországba.
Bár az IDEC Asian Tour 2019-2020 program keretében vitorlázó Joyon-csapat és egyáltalán a csúcsidők között Tea útként nyilvántartott táv nem teljesen azonos az egykori teaklipperek útjával (azok nem Hongkongból indultak), a menetük a régi klipperekre is irányítja figyelmet. Mi is írunk rövidesen az teaklipperek egykori versenyzéséről, különös figyelemmel az 1866-os nagy futamra, amelyen 99 nap után két hajót csak percek választottak el egymástól, és a harmadik is ugyanazzal a dagállyal érkezett meg Londonba.
Giovanni Soldini és csaptának csúcsideje
Francis Joyon a tavaly október 19-én kezdett négyszakaszos túrát csúcsidő javítással kezdte Franciaország és Mauritius között. Thomas Coville szólóvitorlás rekordját túlszárnyalva vitorlázott, majd ezután már csapattal hajózva alapidőket állítottak fel újabb vitorlás csúcskísérletekhez Mauritiustól Vietnámba, illetve egy újabb menetben onnan Hong Kongba.
Az úgynevezett Tea Routon vagy Clipper Routon a legyőzendő ellenfél ezúttal az olasz Giovanni Soldini csapata, akik a Maserati nevű 70 lábas trimaránnal 2018-ban 36 nap, 3 óra és 37 perc alatt értek Londonba ezen az úton vitorlázva. Ők 17,4 csomós átagsebességet teljesítettek, amit a nagyobb IDEC Sport jó eséllyel túlszárnyalhat.
Ruji
Az IDEC Sport Asian Tour honlapja
IDEC SPORT trimarán jellemzői
Tervezők: VPLP team (Van Péteghem-Lauriot Prévost)
Gyártó: Multiplast
A hajó korábbi nevei: Groupama 3, Banque Populaire VII
Hossz: 31.50 m
Szélesség: 22.50 m
Összsúly: 18,000 kg
Merülés: 5.70 m
Árbóc magassága: 33.50 m
Hajó szerkezete: Karbon-Nomex
Vitorlafelület cirkáláskor: 411 m2
Vitorlafelület bőszélben: 678 m2
Vízrebocsátás: June 2006
IDEC SPORT ASIAN TOUR
1. menet: Port Louis, Lorient – Port Louis, Mauritius (8800 tmf) – 19 nap, 18 óra, 14 pperc, 45 másodperc
2. menet: Mauritius – Ho Si Min város (3975 tmf) – 12 nap, 20 óra, 37 perc, 56 másodperc
3. menet: Ho Si Min város – Hong Kong (870 tmf)
4. menet: Hong Kong and London (13,000 tmf)