Nagyüzemben az óceáni óriás trimaránok
Spindrift 2: rövid próbálkozás végén gyors kudarc
December 3-án kezdte meg földkerülő rekordkísérletét Yann Guichard csapata a Spindrift 2 trimaránnal, de egy nappal később máris kiállni kényszerültek. A hajó kormányrendszere bizonyult alkalmatlannak a gyors menetre. A csapat legutóbbi rekordkísérlete során februárban az Indiai-óceánon tört el a kormány. Azóta elkészült az új darab, amelyen igyekeztek kijavítani a korábbi hibákat. Ez nyilván nem sikerült, hiszen 35 csomós sebesség felett az óriás trimarán irányíthatatlanná vált. Yann Guichard elmondása szerint két ember sem tudta megtartani a kormányt és irányban hajót. Így hát egy nappal a rajt után visszafordultak, mert egy ilyen hibát rejtő kormányrendszerrel botorság lenne a déli óceánokra menniük.
Nagyon sajnálják az esetet, mert remek időjárás ablakot találtak a csúcskísérlethez. Már az év eleji menetükkor is minden korábbi csúcsmenetél gyorsabban értek az Egyenlítőhöz, és néhány órányi előnyük még az Indiai-óceánon is volt az IDEC Sport, Francis Joyon korábbi rekordmenetéhez képest.
Ez a svájci tulajdonú többtestű harmadik földkerülő rekordkísérlete volt. A megdöntendő rekord 40 nap, 23 óra, 30 perc és 30 másodperc.
Brest Atlantiques: Az Edmond de Rothschild diadala
December 4-én, amikor a Spindrift 2 éppen belekezdett a rekordkísérletébe, akkor ért célba a Brest Atlantique győztes csapata Franck Cammas és Charles Caudrelier az Edmond de Rothschild fedélzetén. A versenyen a hajójukról Yann Riou tudósított, nem utolsó sorban pedig a partról “routerként”, az ideális útvonalat tanácsoló meteorológus Marcel Van Triest segített abban, hogy a két vitorlázó 28 np, 23 óra és 25 per alatt megtegye a 17 ezer tengeri mérföldes atlanti kört. 17.084 tengeri mérföldet (31.640 km) vitorláztak 24,57 csomós (45,5 km/óra) átlagsebességgel!
December 7-én, két nappal és huszonegy órával később érkezett célba másodikként a MACIF – Francois Gabart és Gwénolé Gahinet, majd közel öt órával utánuk az Actual Leader, amelyen Yves Le Blevec és Alex Pella vitorláztak.
Az Edmond de Rothschild egyszer, a MACIF kétszer kényszerült rövid technikai megállóra hibák kijavítása érdekében.
A négy közül ez a három Ultime trimarán teljesítette a távot, mert a szóló földkerül rekordtartó Thomas Coville és társa, Jean-Luc Nélias az új Sodebo 2-vel technikai okokból Fokvárosnál feladták a versenyt.
A Brest Atlantiques honlapja –Nyomkövető – YouTube
IDEC Sport Asian Tour
Miután november 8-án Francis Joyon új szólóvitorlázó csúcsot állított fel a 8000 mérföldes Lorient – Mauritius távon, csapattal indult Vietnam, Ho Si Min város felé, hogy sebességi alapidőt állítson fel. 12 nap, 20 óra és 38 perc vitorlázás után december 4-én érkeztek meg a céljukhoz.
Innen most egy 920 mérföldes sprint következik Hong Kongba, amit a nagy menet követ, a 13 ezer mérföldes Hong Kong – London menet, a Clipper Route. Ha minden a tervek szerint alakul az IDEC trimarán 2020 márciusában érkezik vissza Európába.
Az IDEC Sport Asian Tour honlapja – Nyomkövető
Ruji