Golden Globe Race 2022 – Menekülés a vihar elől

Ezt muszáj kikerülni

Ma reggel a Golden Globe Race nyomkövetős térképére nézve nyilvánvalóan látható, hogy mind Kirsten Neuschäfer, mind Abhilash Tomy – A Golden Globe Race tradicionális földkerülő verseny első és második helyezettje – kiérő manőverbe kezdett. Túl a virtuálisan elzárt csendes-óceáni területen az elmúlt napokban már délkeleti irányba vitorláztak A Horn-fok felé. Ám most mindketten markáns irányváltással északkelet felé menekülnek, a chilei partok felé.

 

2023. február 6. 8.000 (UTC) – Kirsten és Tommy erősen irányt változtattak és Chile felé tartanak

Ha a nyomkövetős térkép felső részén az időjárás-előrejelző kurzort egy nappal előrébb mozdítjuk, nyilvánvalóvá válik, hogy miért változtattak irányt. Január 7-én  napközben azon a területen, ahol most járnak egy ciklon – alacsonnyomású időjárási rendszer – vágtat majd keresztül a Horn-fok, Dél-Amerika déli sarka felé. Ha annak az útjába kerülnek, életveszélyes helyzet vár rájuk. Így sem lesznek nagyon távol azoktól a területektől, ahol akár 60-70 csomós széllökések is várhatók, tízméteres magasságú hullámokkal.

Simon Curwen, aki a chilei Puerto Ancud felé tart, hogy találkozzon segítőivel a szélkormányának kijavítása érdekében, nem lesz veszélyben. Védett horgonyzóhelyre jut, mire a vihar széle egyáltalán a közelébe érhet. Esetleg, ha szükséges tovább hajózik a még védettebb Puerto Montt kikötőjébe.

A várható időjárás február 7-én 13.30-kor (UTC) ugyanott. ABhilash és Kirsten hajóinak pozíciója a képen még a másfél nappal korábbi, 6-i helyzetük.

Honnan tudják?

Elméletileg a Golden Globe Race versenyzői nem használhatnak modern elektronikus navigációs készülékeket és persze az internetre csatlakoztatható eszközöket sem. Így ők nem láthatják azokat az előrejelzéseket sem, amelyeket mi nézők akár a verseny nyomkövetős térképén is figyelhetünk.

Ám a 2018-19-es Golden Globe Race szabályaitól eltérően ezúttal már van a hajókon Weatherfax, amelyen hagyományos módon faxon kaphatnak előrejelzéseket. Természetesen ennek a szolgáltatásnak a megbízhatósága a ma már használatos internetes előrejelézésekhez képest gyenge, leginkább szárazföld közelében működik és bizonytalanul.

De Kirsten és Abhilash szinte zsinóron vezetett hasonló irányváltoztatása jelzi, hogy egyidőben észlelték a közeledő veszélyt. Már a legutóbbi Golden Globe Race-en is ilyen esetben, pláne ezen a tájon, a verseny legveszélyesebb vízein járva Don McIntyre főszervező négy évvel ezelőtt is segítette a versenyzőket a végzetesen veszélyes viharok előli kitérésben. Akár a virtuálisan elzárt területre való bevitorlázás engedélyezésével. Don McIntyre-ék szatelit telefonnal kapcsolatba léphetnek a versenyzőkkel.

A rendezőségtől érkező figyelmeztetések azután lettek általánosak, miután a 2018-19-es Golden Globe Race-en Susie Goodall éppen azon a környéken vesztette el az árbócát egy védhetetlenül nagy viharban, és kényszerült mentést kérni. Akkoriban Susie védekezésül mindent megtett, ami ilyenkor lehetséges. Vitorlák nélkül fékezőhorgonnyal hátszélben haladt a viharban, így védekezve az ellen, hogy a hullámok oldalt forgatva felboríthassák a hajóját. Ám egy óriási hullámon a Rustler 36-os orral előre, az orrán átborulva görgött a vízben.

Kirsten és Abhilash is felkészült arra, hogy fékezőhorgonnyal és kötelekkel átvészeljék a vihar javát. Kirsten, aki eltörte már az egyik spibummját, leszerelte a Blue Water Runnerjét (az egy forstágra húzható pillangózva használható dupla génuáját), és mindketten minden olyan elővitorlát elcsomagoltak, amit normál esetben feltekerve hordanak, nehogy a különösen erős szél kibonthassa bármelyiket is.

Nem biztos, hogy sikerül megúszniuk

Ezen a Golden Globe Race-en még egyszer sem kerültek a versenyzők ilyen veszélyes helyzetbe. Köszönhetően annak, hogy most két hónappal később rajtoltak, valamint más az aktuális globális időjárási helyzet a déli féltekén, mint négy éve.

Kirsten és Abhilash menekülnek a durva ciklon elől. Maximum napi 150-170 tengeri mérföld megtételére lehetnek képesek. Nem biztos, hogy sikerül teljesen kijutniuk a veszélyzónából. A kitéréssel azt mindenképp elérhetik, hogy rövideb ideig legyenek a viharban, mint ha az eredeti útvonalukon maradtak volna. Több, mint 155 napja úton vannak, fáradnak a hajók és fáradnak ők maguk is. De a természettől most kapják a legkeményebb pofonokat.

Különösen Abhilash Tomy van veszélyben. Nem csak azért, mert 200 mérfölddel nyugatabbra Kirstentől kisebb az esélye a veszélyzónából való kijutásra. Az emlékei miatt is. Ő 2018-ban az Indiai-óceánon így vesztette el a rudazatát és súlyos gerincsérüléssel napokig magatehetetlenül hányódott a vízen a mentést várva. Csodálatos az eset utáni talpra állása – szinte újra kellett tanulnia járni is -, illetve az, hogy vállalkozott az újabb szóló földkerülésre. A mostani verseny első szakaszán arról számolt be, hogy posztraumás emlékek gyötörték újra magányosan az óceánon versenyezve. Most pedig valóban újra találkozhat a szörnnyel, ami egyszer már komolyan leterítette.

Ruji

A Golden Globe Race nyomkövetős térképe




 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!