Megújult a Kékszalag rekorder, kétszeres győztes Raiffeisen Fifty-Fifty

Saját rekordját szeretné megdönteni a kétárbócos karbon Fifty-Fifty katamarán

2012-ben 45 percet tudtak összesen vitorlázni a Kékszalag rajtja előtt a Raiffeisen Fifty-Fifty-vel Józsa Mártonék, majd másnap megdöntötték a Nemere II. 57 éves rekordját.

Idén se siették el a vízreszállást: tíz év után teljesen új és könnyebb testeket kapott a hajó, ami három hónap alatt készült el a kápolnásnyéki Pauger Carbon üzemben.

Tíz év tapasztalatait öntötték bele a hajó újratervezésébe

A jobb működtetés és design határozza meg a jelenleg szürke hajót, amitől a partiőrség kísérleti rombolójára hasonlít most, a tavaly még sárga testekkel megismert katamarán. Fő cél volt az újításoknál a súlycsökkentés, hogy gyenge szélben is versenyképes legyen a hajó, amely eddig a mezőny legnehezebb éllovasa volt. A hajógyártásban legkorszerűbb technológiát a méhsejt-karbon-epoxi kompozit megoldást alkalmazta a kápolnásnyéki hajógyár, így a két új test és összetartó elemeik, a keresztmerevítők összesen közel 400 kilóval lettek könnyebbek. Az első edzések tapasztalata, hogy a hajó sokkal jobban gyorsul!

Sokszor apróságok rengeteget segítenek a jobb kezelhetőségen, a legénység mozgásához igazított ergonómikus belsőtér jobb manővereket, könnyebb vitorla igazítást, állítást is eredményez és az átgondolt kialakítás jobban is néz ki. A hajó belső kialakítása évtizedes tapasztalatok eredményeit hordozza, jobb helyre kerültek a kezelő karok, csörlők és közben merevebb is lett a test az okosan megtervezett tartóelemektől, erősítésektől.

A légellenállás a kis szélben is nagyon gyors katamaránoknál már nagyon sokat számít, a hajó fedélzete is lekerekített formákat és légvezető szárnyakat kapott, így csökkent a légellenállás ami még gyorsít a hajón. A súlycsökkentés a gyenge szélben jelentős előny, de erősödésben, viharos körülmények között már hátrány. A megoldás a jobb nyomaték eléréséhez erősödésben a vízballaszt. A hajó 500 liter vizet tud felszippantani oldalanként, oda helyezi ezt az extra súlyt a legénység, ahol a leginkább szükség van rá.

A vitorlák jobb állításához szélesebbre építették több ponton a hajót, a kiülő keretek összesen 50 cm-rel szélesedtek, a hajó bőszeles vitorláját tartó oldalsudarak pedig három métert nyúlnak ki, a korábbi egy méteres kitámasztások jelentősen megnőttek idén. A behúzó rendszereket és fedélzeti szerelvényeket is optimalizálták, így sokkal letisztultabb fedélzetet kaptak, ami a kezelhetőséget jelentősen javítja és egyben a légellenállást tovább csökkenti.

2012-ben nagyon gyorsan zajlott a hajó megépítése és egy olyan teljesen egyedi szerkezet került ki Paulovits Dénes műhelyéből, amiről még azt se tudták, hogy egyáltalán működni fog-e. A tervezőasztalon nem lehetett megjósolni, hogy az elméletben saját szelet generáló dupla árbócok valóban eredményesek lesznek-e. Az első Kékszalag rajt előtt összesen 45 percet tudtak vitorlázni a hajóval, ahol annyit láttak, hogy gyorsabb lett, mint gondolták.

Másnap reggel a rajtnál óvatosan indult a Fifty-Fifty csapata, de hamar az élre álltak és Kenesénél már vezették a mezőnyt, majd a Nemere II. 57 éves rekordját megdöntötték a lényegében nullkilométeres hajóval. Idén az anyagok, szerelvények beszerzésének akadozása lassította, néha napokra megszakította az építési munkát, majd a kész hajót a több napig viharos szél miatt nem tudták kipróbálni – így a hagyományokhoz híven minimális próbára lesz idő a Kékszalag rajtja előtt. Ami bíztató, hogy a legénységet maga az építési munkákkal eltöltött idő is összekovácsolta, a Raiffeisen Fifty-Fifty nyugodt és harmonikus csapattal fog a rajthoz állni.

Ideális szélben a pályacsúcs akár 5 óra alá is szorítható ezzel a hajóval

Ahogy az egyik tavalyi edzésen már megmutatták, ha optimális szelet kapnak, 6 órás tókerülő rekord biztosan beállítható, de 5 óra alá is szorítható a Kékszalag leggyorsabbjának az ideje. A Raiffeisen Fifty-Fifty tartja a Kékszalag időrekordját: 7 óra 13 perc 57 másodperc.

Legénység 7 fő

Józsa Márton kormányos
Goszleth Marcell taktikus – trimmer
Németh Áron bowman – trimmer
Adorján Csaba trimmer
Józsa – Kovács Attila trimmer
Dénes Bence – bowman
Erőss Lóránd – bowman

A hajó adatai:

Hossza: 50 láb – vagyis 15 méter
Szélesség: 9,5 méter
Legnagyobb szélesség (oldal sudarakkal): 15 méter
Árbócok magassága 20 méter
Árbócok felülete 40 m2 szárny forma

Vitorlázat:

Nagyvitorlák (2x72m2) 144 m2
Orrvitorlák: (2x46m2) 92 m2
Hátszeles vitorla (reacher) (2x90m2) 180 m2
Szél felé összesen 276 m2
Bőszélben: 364 m2

Íme egy friss, Kékszalag előtt videó a megújult katamaránról:

 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!