Mini Transat 2023 – Az első szakasz érdekességei

Lassú kezdés, taktikus helyzetek az európai partok mentén, gyors napok a végére

Les Sables d’Olonne-ból szeptember 25-én rajtolt el a 24. Mini Transat verseny első, a Kanári-szigetekig tartó szakaszára 27 nemzet 90 szólóvitorlázója. A kezdetben kifejezetten lassú menet után az utolsó három napon az északkeleti passzátszélben jócskán meglódultak, így az elsők október 5-én, a verseny tizedik napjának reggelén célba értek.

Az erős és meglehetősen északra húzódott és a szokottnál jobban kelet felé is kiterjedt Azori High, vagyis az Azori magasnyomású terület gyenge szelei miatt az általában szokásosnál lassabban haladtak a hajók. Különösen kényes kérdéssé vált a Finnisterre-fok kerülése után a spanyol, majd a portugál partok mentén megtalálni a legeredményesebb széltaktikát.

Amikor az Azori-High „normálisan”, az évszaknak megfelelően működik, olyankor a spanyol partok mentén az anticiklon keleti oldalán jó eséllyel friss szélben bőszelezhetnek a hajók dél felé. Ám ezúttal a keletre húzódott magasnyomású rendszer következtében túl közel volt az anticiklon középpontja az európai partokhoz, így ott is többnyire gyenge szél fújt.

A Finnisterre-fok után az járt jól, aki egészen a partok közelébe húzódva halzolgatott dél felé a gyenge, ám itt a nyílt tengerihez képest még mindig frisebb bőszélben.

Victor Mathieu Raison 2023-as tervek alapján épült Protója egy forduló után (vagy előtt) még rossz irányba billentett tőkesúllyal mutogatja a fenekét – Fotó: Vincent Olivaud

Aztán október első napján, amikor a portugál partok elé ért az élmezőny, rövid időre, másfél-két napra egy lokális, kisebb kiterjedésű – a magasnyomással ellentétes irányban forgó – alacsonnyomású rendszer vette át az uralmat, amely azokon a vizeken délies szeleket eredményezett. Gibraltár magasságában folyt ekkor az útkeresés.

Ilyenkor már leginkább csak az érzékeikre hagyatkozhatnak a versenyzők az időjárást illetően, hiszen nem lehetnek náluk internetes információk vételére és feldolgozására alkalmas elektronikai eszközök. Információt csak VHF-rádión kaphatnak, leginkább egymástól. A rajt előtt még beszerezhető és áttekinthető időjárás-előrejelzések eddigre már csak nagy bizonytalansággal lehetnek megfelelőek.

Itt el kellett dönteniük, hogy ki, mennyire megy nyugatra. Várható volt, hogy rövidesen visszakerülnek a magasnyomású rendszerbe és majd a passzátszéllel megindulhatnak dél, a Kanári-szigetek felé az első szakasz célvonalának irányába. De kérdés volt, hogy azt a megbízhatóan egyenletes hajtóerőt kik kapják meg korábban, illetve hogyan terjed majd a nyugatabbra lévő vizek felé.

Nos, itt azoknak lett igazuk, akik nyugatabbra keresték a jó megoldást. Az északkeleti passzát szinte egyszerre érte el a versenyzőket a szélességi pozícióiktól függetlenül, és ezáltal a nyugatabbra lévők kerültek jobb helyzetbe. Hiszen ők ettől fogva szinte halzolás nélkül raumolhattak Santa Cruz, a cél felé, míg a keletebbről érkezőknek a hátszelesebb menetirányuk miatt halzolva, halzolgatva hosszabb úton vitorlázhattak csak, hogy ideálisan gyors szélszögön haladjanak.

Ám a lapok igazi nagy újraosztása az utolsó mérföldeken, a santa cruzi cél előtt történt

Ugyanis a sziget közelében durván, de nem mindenhol egyformán legyengült a szél.

Victor Mathieu bő hat napon át szinte a célig vezetett – Fotó: Vincent Olivaud

A Protók között eddigre nagy előnnyel vezetett a 967-es rajtszámú francia Victor Mathieu. Amikor már csak 25 mérföldnyire volt a céltól, akkor közel 40 mérfölddel előzte az egyik nagy esélyesnek tartott spanyol Carlos Manerát. Ám amíg Mathieu a gyengülő szélben Santa Cruz északi sarkánál szinte szélcsendbe került, addig Manera jóval keletebbre foilon szárnyalva közelített, és csak az utolsó napon fordult a célvonal iránya felé. Így távolabb maradt a szigetnek a szelet megfogó, arra kedvezőtlen hatásától. Keletről érkezve szinte az utolsó métereken előzte meg Mathieu-t, és 9 perccel előtte már elsőként ért a célba.  Manera 9 nap, 19 óra és 40 perc alatt tette meg az ideális útvonalon 1351 tengeri mérföld hosszú távot, vagyis közel 6 csomós átlagot vitorlázott,

A szakszgyőztes Protóban az utolsó pillanatban élre állva Carlos Manera lett – Fotó: Vincent Olivaud

Meglepetést jelent a Széria hajók között a belga Michel Gendebien győzelme, hiszen ezelőtt még nem nyert szóló versenyt a Mini 6.50 osztályban. Időben 3 és fél órával előzte meg a sokkal esélyesebbnek tartott Justin Baradat-t. Ráadásul szerencsétlent két nappal később óvástárgyalás után a versenybíróság 24 órás büntetéssel sújtotta a portugál partoknál egy másik Mini 650-nel történt ütközése miatt. Ezzel a 29. helyre esett vissza a listán.

Justin Baradat itt még örülhetett a Széria 2. helyének – Fotó: Vincent Olivaud

Így a 3 perccel utána célba érkező Titouan Quiviger ölébe hullott a második hely, miközben a harmadikra a vele szinte azonos idővel célba érkezet Bruno Lemunier lépett fel. Az első öt helyen Pogó 3 – Verdier hajókkal versenyzők végeztek.

A transzatlanti második szakasz október 28-án 14 órakor rajtol

A Protók között kicsik az időkülönbségek. Az első és a hatodik santa cruzi célbafutása között mindössze 2 és fél óra telt el. Nagyobb az előnye a Széria osztályban vezető Gendebien előnye. Ő 3 és fél órával előzte a célban a másodikat, és a hatodik helyezett hátránya hozzá képest közel 9 óra.

Meglepetés a belga Michel Gendebien elsősége a Széria osztályban – Fotó: Vincent Olivaud

Mindenesetre az előzetes szakértői esélylatolgatások legfeljebb a Protók között állják meg a helyüket. Carlos Manera első helye nem meglepetés, amint Laure Galley 4., és Marie Gendron 5. helye sem. Az uruguayi Federico Waxsman kilencedikje pedig elfogadható. Viszont borítja a papírformát a hagyományos uszonyos, nem foiler Raison 2023-assal vitorlázó Victor Mathieu második, és valamennyire Julien Letissier harmadik helye is.

A Széria hajók mezőnyében előzetesen éllovasnak várt szólóvitorlázók egyelőre nem brillíroznak.  Bruno Lemunier kivételével semelyikük sem végzett az első tízben. Esélylatolgató cikkünkben a Tip&Shaft magazin által versenyzőktől, versenyrendezőktől és a főrendezőtől begyűjtött tippek alapján az éllovasok közé várható, ám gyengén szereplő versenyzők az utolsó három napon ugyan többnyire előrébb kerültek az összetett versenyben, de nem eléggé. Persze ezen a versenyen nem a helyezés, hanem az időkülönbségek számítanak, és a transzatlanti meneten sokórás előnyök-hátrányok is elveszthetők, vagy behozhatók.

Az első szakasz alapján izgalmas atlanti átkelő verseny várható.

A verseny honlapja élő térképes nyomkövetéssel

A résztvevők listája a hajótípusaik feltüntetésével












Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!