Rolex Sydney Hobart 2022 – Egy partra vetődött versenyhajó értékének egyharmadát követeli a tasmán sziget kormányzata

A Huntress kormánytörést szenvedett

A  Sydney 39 CR típusú vitorlás a 2022-es Rolex Sydney Hobart második éjszakáján húszcsomós tempóval siklatva a vízben ütközött valamivel – a kormányos szerint egy sunfishnek ütődhetett a kormánylap. A halfajta neve magyarul a német Mondfish után holdhal és a világ egyik legnehezebb csontos hala, a tömege az egy tonnát is elérheti. Az ütközéstől a kormánylap letörött.

Az esetről így írt a hajó kapitánya, Victoria Logan: “36 órányi csodálatos vitorlázás után kedd éjjel komoly próbatételt jelentő körülmények  alakultak ki, majd szerda reggel 7 óra tájt elvesztettük a kormányunkat. Miközben egy hullámon siklatva 20 csomós tempóra gyorsultunk hangos puffanást hallottunk, amely után azonnal elvesztettük a kormányképességünket és a hajó felborult, lefetrengett az erős szélben. Nyilvánvaló volt, hogy mi történt mert láttuk is a lapot a hajó mögött lebegni a vízen. Nem folyt be víz a hajóba és hamar felálltunk, mert szerencsére ekkor már egyedül csak a nagyvitorlánk volt fenn, amit lehúztunk. Még nagyobb szerencse, hogy senki sem sérült meg. (A Huntressen nyolc fő vitorlázott.)
Felvettük a kapcsolatot a rendező klubbal, hogy megoldást javasoljanak és szervezzék a mentésünket. Mivel a tovább romló körülmények miatt nem volt lehetséges a vontatás, ezért december 28-án  17 órakor a tasmán vízirendőrség hajója a fedélzetére vett és a Lady Baron-szigetre vitt ki minket. Nagyon nehéz és szívtépő volt otthagynunk a parttól 80 tengeri mérföldre sodródó sérült hajónkat. Természetesen nagyon el vagyunk keseredve a történtek miatt, de az a legfontosabb, hogy biztonságba jutottunk súlyos sérülés nélkül, a hajó pedig fellelhető.”

A Huntress a Christmas Beachen – Fotó: Aboriginal Land Council of Tasmania

Január 8-án a hajómentők cselekedtek

Az időközben a Huntress partra sodródott  a Tazmánia északi részén lévő Aborigional Landen, magyarul Őslakos-szigeten. A hajót biztosító társaság megbízásával a Total Dive Solutions hajómentő társaság január 8-án visszajuttatta a tengerbe. Az amúgy úszóképes, csak kisebb sérüléseket szenvedett 39 lábas vitorlást elvontatták a Tazmánia északi részén lévő Tamar folyó egy biztonságos kikötőjébe.

De még nincs happy end

Michael Mansell az Őslakos-sziget kormányzótanácsának elnöke szerint a biztosítótársaságnak nem volt joga megmentenie a vitorlást, mert szerinte minden a sziget partjaira vetődött hajóroncs az ottani lakosokat illeti. Az ABC News-nak adott nyilatkozátában azt mondta, hogy : „nem adtunk engedélyt a biztosítónak a Huntress elmozdítására.” Ehhez a hajóérték egyharmadának kifizetését várják el.

Mansell elmondta, hogy korábban már más hasonló sorsra jutott hajókat is a magukénak tekinthettek a régi bennszülött tengerjogi gyakorlat szerint, amely az 1800-as évek közepe óta szokásban van ezen a területen.

A hajótbiztosító Pacific Maritime Lawyers munkatársa John Kavanagh elmondta az ABC-nek, hogy „meglepődne, ha lenne bármilyen jogi alapja” Mansell állításainak, és hozzátette: „A mentési törvény nem változtatja meg a jármű mögöttes jogcímét”. Egyébként a hajót mentő cég engedélyt kért és kapott is a szigetre érkezésre, amit úgy értelmeztek, hogy elvihetik a hajót. Az Őslakos-sziget vezetői most azt vizsgálják, hogy eredményesek lehetnek-e, ha további lépéseket tesznek követelésük érvényesítése érdekében.

A Huntress értéke körülbelül 60-70 millió forint lehet annak fényében, hogy három évvel ezelőtt 169 ezer dollárért kínálták eladásra.

Elhagyott hajók jogi helyzete

Egy vízijármű akkor minősül elhagyottnak, ha az eredeti tulajdonos kifejezetten és nyilvánosan lemondott a tulajdonjogáról, vagy nem fellelhető. Ezen feltételek fennállást a megtalálónak kell bizonyítani.

A mentés pedig eredetileg a tengeri veszélytől, biztos pusztulástól fenyegetett hajó (és rakományának) önkéntes megmentése olyanok által, akiknek nincs erre vonatkozó jogi kötelezettsége. Tehát például nem a bajba jutott hajó legénységének a tagjai. Ezt jutalommal kell elismerni.

A mentési és a találási jog egymáshoz való viszonya rendszeres vitaforrás. Ennek az elsődleges oka az, hogy a két jogintézmény részletszabályai nincsenek egységesen – egyforma részletességgel – kidolgozva (a mentés jól szabályozott, a találás nem) és országonként eltérő, hogy melyik joganyagot részesítik előnyben.

A Huntress esetében

A Huntress csapata csak a vízről történő azonnali hajómentés, elvontatás túlzott veszélyessége miatt hagyta el a vitorlást. A tulajdonosa nem mondott le róla és legalább már másnap nyilvánosan jelezte mentési szándékát. A megtaláló is a hajóbiztosítása révén közvetetten általa ezzel a feladattal megbízott csapat volt.

A Huntress szerencsére egy homokos partszakaszra sodródott és aránylag ép maradt – Fotó: Aboriginal Land Council of Tasmania

Az Aborigional Land vezetői egy olyan hajó értékéből követelnek pénzt, amit nem ők találtak meg. Szerencsére a Huntress érintetlenül feküdt az elhagyott tengerparton. Szerencse, hogy jó helyre, homokos partra sodródott. De szerencsés, hiszen például emlékezhetünk arra, hogy a Golden Globe Race-en októberben a kanári-szigeteki Fuertaventurán parta vetődött egyik versenyző hajóját, Guy DeBoer zátonyon fekvő Spirit nevű Tashiba 36-osát valakik a mentéséig eltelt pár napban megtalálták és 50 ezer dollár értékben leraboltak róla minden mozdítható értéket.

A Huntress legalább nem járt ilyen rosszul. Már csak esetleg a bíróságon kell megvédenie a tulajdonát. Nagy öröm, hiszen amúgy is biztosan rossz érzés a szeretett hajót sérülten látnia, illetve jócskán lesz munka a rendbehozatalával is. Milyen nagyszerű lehet ilyenkor még kapzsi bürokratákkal is megvívni!

Hopp, úgy fest, hogy véletlenül véleményt nyilvánítottam?
Sebaj. Majd csúnyán néznek rám, ha egyszer netán az Aboriginal Landre vetődök…

Ruji





 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!