Use it Again – Ennyi volt

A kimerültség okozta a bajt

Rekordkísérletük 35. napján, négy nappal a Horn-fok kerülésük után, Patagónia partjainál a viharos szelek elől a Beagle-csatornába a szigetek mögé húzódó Use it Again zátonyra futott, így Romain Pilliard és Alex Pella útja véget ért. Napok óta egy érkező 30-40-50 csomós szeleket hozó alcsonnyomású időjárási rendszer elől próbáltak selterezni a szigetek között. Azt kivárni, hogy időjárási kapu nyíljon nekik a Csendes-óceánon a haladáshoz.

Már négy napja vitorlázgattak fel-alá, negyedik sorra reffelt vitorlával, sokat fordulgatva. Amikor a baj bekövetkezett Romain Pilliard éppen pihenőben aludt odabenn. Előző éjjel váratlan, előre nem jelzett, a hegyekből támadó ötvencsomós szélben küszködtek és mindketten nagyon fáradtak voltak. Alex Pella volt őrségben és sajnos ő is elaludt. Márpedig nem a nyílt tengeren voltak, hanem egy csatornában…

Az utolsó nyolc nap küszködései a védett vizekért, közben egy Horn-fok kerüléssel

Amúgy is kérdéses volt a sikerük

A kelet -nyugati irányú vitorlás földkerülő rekordkísérletük során a 2004-be csúcsidőt elért Jean Luc van den Heede eredményét kívánták túlszárnyalni. Első pillantásra ezt akár könnyen elérhető rekordnak is gondolhatná az ember, hiszen tizennyolc évvel ezelőtt Van den Heede egyedül teljesítette a nehezebb irányba vezető vitorlás földkerülést, ráadásul lassabb, egytestű hajóval.

Igen ám, de az a hajó, az Adrien megfelelően erősre épített darab, kifejezetten a kelet-nyugati földkerülésre tervezett vitorlás, amely a déli óceáni erős, viharos szelekben, nagy, meredek hullámokon való krajcolásra termett. Bírja a hullámok megmászását és főleg a másik oldalon a hullámvölgybe csapódásokat.

Ezzel szemben az eredetileg Ellen MacArthur számára, földkerülő rekordkísérletekre épített és végül bevált óriás trimarán elsősorban a nyugat-keleti irányra, a bőszeles rohanásra tervezett. Abban a tempóban, amire bőszélben képes, a fejlett meteorológiai előrejelzések révén 6-8 napra előre látva, a már akkoriban is fejlett útvonal tervező és optimalizáló navigációs szoftverével megfelelően kerülgethette az alacsonnyomású-rendszerek veszélyes részeit, viszont a jó oldalon, megfelelő távolságban a magtól, jórészt az ideális szelekben maradva MacArthur akár 30-40 csomós szelekben is magabiztosan száguldhatott. Kelet felé.

Ha ugyanez a hajó az ellenkező irányba megy, ahogy most Use it Againre keresztelve tervezték, akkor bőszél helyett széllel szembe cirkálva, sokkal lassabb a menete. Tehát a súlyos viharokat elkerülő lehetősége is kicsi. Arról nem is szólva, hogy a szerkezete folyamatosan kapná a hullámokkal szembe vitorlázva azt a terhelést, amit valameddig bizonyára kibír, de amilyenre tervezésekor csak rövidebb időszakokban számítottak.

A Use it Again még az Atlanti-óceán “békés” vizein több, mint ezer tengeri mérföld előnyt szerzett virtuális ellenfelével, a 2004-ben arra vitorlázott egytestűvel szemben. Ez az előny akkor kezdett rohamosan olvadni, amikor a Horn-fok közelébe érve és szembesülve az egyre durvuló körülményekkel rendre fedezékbe húzódtak.

Most arra vártak, hogy a nagy szeleket és óriás hullámokat hozó ciklon elvonuljon és nekivághassanak a Csendes-óceánnak. De ekkor már jelentős, 600-800 tengeri mérföldes hátrányban voltak Jean Luc Van den Heede 2004-es menetéhez képest. És előttük állt a Csendes és az Indiai-óceán a rendre szembe görgő ciklonjaival, áramlataival és a hajótörő hullámzással. A cirkálást csak délre húzódva, az Antarktisz felé azon a délkörön maradva kerülhették volna el, ahol a jéghegyek miatt életveszélyes, ha nem lehetetlen a menet. Távol minden lehetséges mentési lehetőségtől.

Az ideális útvonalon nyugat felé haladva szembe görögnek a ciklonok

Tehát északabbra kellett volna menniük a Horn-fok magasságától. Ám, ahol Van den Heede ment, ott szinte mindig szembe fúj a szél. Ahhoz, hogy ezt elkerülhessék már olyan messze föl északra, 1000-1500 mérfölddel északabbi körön kellett volna próbálkozniuk, hogy az útvonaluk sokkal  hosszabbá vált volna. Ott ráadásul az alacsonnyomású rendszerektől északra, ugyan az anticiklonok déli oldalán megfelelő bőszeleket is kaphattak volna, ám mindez bizonytalanul és szélcsendes tranzíciós zónákkal tarkítva.

Mindehhez adjuk hozzá, hogy ami nálunk a tavasz, ott délen az ősz. Vagyis egyre romló feltételek. Az Indiai-óceán novemberben sem leányálom. De márciusban, áprilisban?

Képzelt északabbi útvonal az Antarktisz körül. Piros a Use it Again, szürke pontozott vonal Adrien.

Ha fenti képet még egy gömbfelületre képzeljük, jobban érzékelhető, hogy feltehetően mennyivel hosszabb útra kényszerült volna a Use it Again, mint amerre a rekordtartó Adrien ment 2004-ben.

Egyébként a felmelegedés miatt napjainkban a jéghegyek és jégtörmelékek rendre északabbra úsznak, mint egy-két évtizede, még veszélyesbbé téve a déli óceánon az 55-60. szélességi körön való hajózást. Ahová ráadásul a mentőegységek is csak nagy nehézségek és hosszú idő után tudnak eljutni, ha valaki ott bajba kerül. Ez is megnehezíti a fennálló földkerülő rekordok megdöntését.

Vagyis hiába gyorsabb a trimarán, mint az egytestű vitorlás, ennyivel hosszabb úton, elviselhetőbb, de gyengébb, továbbra is olykor kedvezőtlen irányú szelekben vitorlázva, a jelek szerint kényszermegállókat is számítva bizonyosan nagy hátrányt gyűjtöttek volna a következő két hónapban. Aminek a behozása az Atlanti-óceánon észak felé kérdéses egy feltehetően megviselt, nem a déli óceáni cirkálásra – amiből maradt volna bőven, az Indiai-óceánon biztosan – termett hajóval.

Jean Luc Van den Heede 2004-ben a masszív Adriennel vitorlázva nagyon gyorsan túljutott a Horn-fokon át a Csendes-óceánra

Okoskodás vagy valóság?

Nyilván mindez íróasztali okoskodás. Pontosan ők maguk láthatják csak, hogy mivel szembesültek volna és ők tudják azt is, hogy mit bírhat ki a hajó. Ha hazamennek és újra nekivágnak jövőre, akkor a fenti okoskodás talán nem igaz. Ha pedig igaz, akkor nem próbálják meg újra, vagy nem ezzel a hajóval.

Ruji

A Use it Again  csapat honlapja ITT

Nyomkövetés ITT


Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!