Vendée Globe kvalifikáció – Weöres Szabolcs a lista közepére ugrott, miután teljesítette az idei feltételeket

Szabi és a Szabi Racing a mérföldgyűjtő lista 23. helyén

A 2024 novemberében rajtoló 10. Vendée Globe-on a verseny történetében először korlátozzák az indulók számát. Összesen maximum 40 versenyző lehet ott a rajtvonalon 2024 novemberében Les Sablele d’Olonne-ban.  Mivel ennél több hajó és több szólóvitorlázó szeretne részt venni a földkerülőn, ezért az osztály alapos kvalifikációs feltételrendszert dolgozott ki.

Ennek rész elemeit ismertük eddig is, de most már egy táblázatban nyomon követhető a helyzet. Ezt a táblázatot részben magyarítottuk, az érthetőség kedvéért. Ám a kvalifikáció elég bonyolult. Szerencsére ezen a héten a francia Tip & Shaft vitorlás magazinban jól összefoglalták az aktuális helyzetet. Nekem is ez segített mindent megérteni.

Íme a kvalifikációs táblázat, pdf formátumban kinyitható vagy letölthető az alábbi linkről:

IMOCA_kvalifikációs_táblázat_VendéeGlobe-hoz

Fő vonalaiban a feltételek

A táblázatból is kiolvashatóak a feltételek. A 40 helyből 39-re pályáznak a hajósok. Egy helyet a rendezőség ad majd ki. Sokak szerint ez az éppen anyai örömök elé néző Clarisse Cremeré lesz, aki a legutóbbi Vendée Globe-on elért eredményével ezt kiérdemelte.

Tizenhárom új, a legutóbbi verseny óta épült vagy még épülő IMOCA 60-as hajósa kap olyan kedvezményt, hogy nem kell részt venniük a pontgyűjtésben, viszont nekik is legalább egy kijelölt kvalifikációs versenyt kell teljesíteniük a rajtig. Mindenki csak azzal a hajóval kvalifikálhat, amelyikkel versenyezni is fog a földkerülőn. Így a késve épülő hajóknak nagyon szoros a menetrend.

Kevin Escoffier legutóbb elsüllyedt, de most az új Holcim – PRB-vel már teljesítette a kvalifikációs feltételeket.

Tizenhárom új hajó kapja meg ezt a kedvezményt. Igen ám, de épül például a tizennegyedik is! Mégpedig Kápolnásnyéken a Pauger Carbon műhelyében a szokott módon a francia Black Pepper megrendelésére. Annak vezetője Michel De Franssú még nem kívánja közzé tenni, hogy ki lesz az új, majd a karbon kompozit test odaszállítás után Nantes-ban összeállított új Sam Manuard tervezésű foiler skippere. De neki ott kell lenni a résztvevők között már a 2023 őszi, a Transat Jacques Vabre után rajtoló, Európába vezető versenyen (Retour á la base).

A hajókat érintő korlátozásoknak illetve a kvalifikációban kiírt hajóhoz való köt9öttségnek is van jelentősége a listán szereplőkre nézve. Fabrice Amadeo  például már szépen gyűjtött mérföldet, ám most a Route du Rhumon 868 tengeri mérföld megtétele után kigyulladt és elsüllyedt a hajója. Keresi a folytatás lehetőségét – kevés jó IMOCA van már a piacon -, de majd nulláról kell kezdenie a kvalifikációt is.  Francois Guiffant pedig hiába teljesítette a Route du Rhum távját, az ő hajója túl öreg ahhoz, hogy a kvalifikációt azzal elérje.

A Bureau Vallée (Louis Burton) árbóca a Route du Rhumon kidőlt, viszont célba ért a Vendée Arqtique-on. Holcim-PRB-vel Escoffier és a 2021-es győztes Yannick Bestaven az új Maitre Coq foilerrel a Route du Rhumon teljesítették a VG részvételi feltételeket –  Fotó: Alexis Courcoux

Eddig 31 versenyző teljesítette a kvalifikációs feltételeket. Tizenégyen a Vendée Arctique és tizenheten a Route du Rhum versenyeken. Ez azt jelenti, hogy nekik már elég lesz annyi, ha 2024-ben a kvalifikációs listán szereplő két verseny közül bármelyiken akár csak elrajtolnak. Célba érniük nem kell.

A 31 név: Benjamin Ferré, Louis Burton, Guirec Soudée, Alan Roura, Louis Duc, Damien Seguin, Benjamin Dutreux, Giancarlo Pedote, Pip Hare, Sébastien Marsset, Antoine Cornic, Romain Attanasio, Conrad Colman és Kojiro Shiraishi a Vendée Arctique-on, illetve Jérémie Beyou, Kevin Escoffier, Maxime Sorel, Paul Meilhat, Justine Mettraux, Isabelle Joschke, Tanguy Le Turquais, James Harayda, Arnaud Boissières, Yannick Bestaven, Nicolas Troussel, Boris Herrmann, Weöres Szabolcs, Sam Davies, Jingkun Xu, Manu Cousin, Ollie Heer a Route du Rhumon.

Nincs köztük több nagy név, egyszerűen azért, mert az új hajójuk még nem készült el. Charlie Dalin, Thomas Ruyant és Eric Beillon IMOCA 60-asai még épülnek. Ugyanebben a cipőben jár Yann Richomme, de ő legalább benn van a tizenhárom kedvezményezett újhajós között. Amint ott van Jean Le Cam (neki is a Persico műhelyben épül a hagyományos uszonyos, nem-foiler hajója) valamint Charlie Enright, aki éppen az Ocean Race földkerülőre készül a csapatával.

Weöres Szabolcs viszont teljesítette a 2022-re előírt feltételeket

Ez pedig a jelen cikk legfontosabb kijelentése!

Szabinak rosszul indult a pontgyűjtés és a feltételek teljesítése. Támogatói segítségével tavaszra meglett a hajó, amelyet az előző Vendée Globe-on Ari Huusela finn szólóvitorlázó vitt végig a földkerülőn éd ért célba utolsóként. A 2007-ben Új-Zélandon gyártott IMOCA 60-as igazán megbízható földkerülő, hiszen már négyszer tette meg versenyezve sikeresen a távot. Kétszer a Vendée Globe-on, kétszer pedig a Barcelona World Race keretében. Természetesen nagyon sok munkával járt és jár ennek a hajónak a felkészítése, a szükséges felszerelések cseréje, az apróbb rejtett hibák kiszűrése.

Szabi, akinek ezek egyben az első szólóvitorlázó próbálkozásai is voltak, kiállni kényszerült a Guyader Bermude 1000 versenyből, majd a Vendée Arctique-ról egyaránt. Ezután végre sikerült teljesítenie az első versenyét, amikor szeptemberben célba ért a Défi Azimut 500-on.

De ez utóbbi nem számít bele a Vendée Globe kvalifikációba és Szabi még messze volt attól, hogy elérje a célját. Ráadásul úgy tűnt, nem lehet ott a Route du Rhum rajtjánál, mert arra versenyre is korlátozták a résztvevők létszámát. Végül visszalépések miatt mégis rajthoz állhatott. Nagyszerűen élt a lehetőséggel. A rossz előzmények után messze túlteljesített minden elvárást.

Ezen a versenyen nem volt elég egyszerűen végigvitorlázni a pályán

A Vendée Globe kvalifikációs listára kerüléshez nem elég csak mérföldeket gyűjteni, de teljesíteni kellett még egy feltételt: az első helyezett versenyidejének 50%-kal növelt idején belül célba érni! Nem mindenkinek sikerült. A befutottak közül például Rodolphe Sepho és Nicholas Rouger is teljesítette a távot, de túl lassan. A mérföldeket jóváírják nekik, viszont így még nem teljesítették az egyéb feltételeket.

Szabi joggal örülhetett partra érve a Guadeloupe-szigeten. Nagyszerűen vitorlázott

Weöres Szabolcs viszont végig kitűnően vitorlázott, kiváló útvonalakat választott a verseny első felében meglehetősen bonyolult időjárási helyzetekben és tíz hajót is legyőzve ért célba a mezőny amúgy egyik legöregebb és feltehetően leglassabb hajójával.

Ruji





 

Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!