Route du Rhum 2022 – Weöres Szabolcs nagyszerű eredménnyel célba ért élete első szóló transzatlanti versenyén

Nagyszerűen teljesített

Minden várakozást felülmúlóan jól szerepelt. Ráadásul az itt begyűjtött mérföldeivel él az esélye arra, hogy 2024 novemberében ott lehessen majd a maximum 40 hajós Vendée Globe-on, az IMOCA 60-as hajókkal futott, kikötés nélküli szóló földkerülő versenyen. Fa Nándor után második magyarként a világ legkeményebb vitorlás versenyén.

Ma reggel 7 óra 34 perckor, magyar idő szerint kora délután befutott a guadeloupe-szigeteki Point á Pitre kikötője elé telepített célba. Az IMOCA 60-as mezőny egyik legöregebb és talán leglassabb hajójával az elrajtolt 38 szólóvitorlázó közül a 26. helyen ért célba, amivel magasan borította a papírformát!
14 nap, 22 óra, 19 perc, 14 másodperc alatt teljesítette a 3543 tengeri mérföldes (6562 km) távot.

A megérkezésekor készült fotók

Mitől remek ez a 26. hely?

Rövid indoklás: ITT olvasható Fa Nándor véleménye, amely egy hete jelent meg itt a hajozas.hu-n.

Hosszabban: Weöres Szabolcs az egyik legtapasztaltabb magyar vitorlázó, profi versenyző. Gyerekkora óta vitorlázik és versenyzik a Balatonon, vitorlás családba született. Hazai és nemzetközi pályaversenyeken elért kishajós eredményei hosszan sorolhatók. Komolyak a nyílt tengeri tapasztalatai is, hiszen mindvégig a magyar csapat tagja volt 1996-97-ben a Kopár István vezette MOL-Hungária 55 lábas versenyhajón, amikor abszolútban győztek a Hongkong Challenge földkerülő versenyen. Később a vitorlázás mellett a kötélmunkák, az árbóc riggelés mestere is lett. Ebben a minőségben dolgozott 2007-ben a Team Shosholoza, az America’s Cup selejtezőkön szereplő dél-afrikai csapatban.

Aztán elhatározta, hogy Fa Nándor nyomdokai lépve részt akar venni egy Vendée Globe-on, a négyévente megrendezett kikötés és külső segítség nélküli szólóvitorlázó földkerülő versenyen. Elcsépelt jelző, ma már nem egy vitorlás esemény rendezői reklámozzák úgy a versenyüket, hogy az a “vitorlázás Mount Everestje”. A Vendée Globe annyiban lóg ki ebből a marketinglihegő sorból, hogy ez tényleg az!

Route du Rhum 2022 – Az IMOCA mezőny a valaha volt legnépesebb mezőnyű transzatlanti versenyen – Fotó: Eloi Stichelbaut – polaRYSE

Ma már nem elég az elszántság és egy megfelelő hajó a részvételhez, mert az érdeklődés annyira megnőtt az 1984 óta eddig kilenc alkalommal futott verseny iránt. Az első Vendée Globe-on 13 hajó indult, a legutóbbin 2020 novemberében 33 szólóvitorlázó rajtolt el.

A sorozatban tizedik, 2024 novemberében rajtoló földkerülő lesz az első, amelyikre már indulószám korlátot szabtak meg a rendezők. Maximum 40 versenyző nevezését fogadják el. Nehéz bekerülni ebbe negyvenbe, mert ennél sokkal többen hajtanak a részvételre.

Akik a legutóbbi verseny óta épült vagy még épülő új hajóval neveznek be a versenyre, azoknak szinte fix helyük van. Szinte, mert egyre több az új hajó, illetve még a Vendée Globe előtt 2023 végéig legalább egy versenyen  részt kell venniük a földkerülőre készülőknak már azzal  a hajóval, amelyikkel 2024-ben is vitorláznának. Amennyire tudható, legalább 14 új hajó épül vagy épült már meg.

Ezeken az újhajós versenyzőkön túl a régebbi IMOCA 60-asokkal vitorlázók között pedig az dönt, hogy ki gyűjtött több mérföldet az erre kijelölt kvalifikációs versenyeken. Illetve egy indulót, a negyvenediket a verseny rendezősége nevezheti meg. Például, ha mondjuk Jean Le Cam új hajója nem épülne meg (persze kész lesz, már épül a Persicónál), és az előírásoknak nem felelne meg az eddig már ötszörös résztvevő King Jean, akkor talán ő lenne az, akit a rendezőség a rajtvonalra tessékelne. Vagyis az egyszerűen pontgyűjtéssel megszerezhető helyek száma nagyon korlátozott.

Szabi ezt tudva vágott bele a Vendée Globe-ot célzó kalandba. Tavaly kezdte keresni a támogatókat, nyilvánvalóan az első alkalomra nem nyerőesélyes hajó beszerzését megcélozva. Ahhoz egyrészt kb. tízszeres pénz kéne, másrészt ezt a szakmát előbb meg kell tanulni. Az eddigi tudása alap, de az óceáni szólóvitorlázás, pláne ilyen hatvanlábas óriásokkal nagyon másfajta vitorlázás és egészen más lelki helyzet, mint amit korábban megtapasztalhatott.

A hajó

A 2007-ben épült Szabi Racing korábban AVIVA, GAES Centros Auditivos, Ariel 2 és Stark néven versenyzett és kerülgette a Földet

A hajója egy 2007-ben épült darab. Owen Clark tervezte és Új-Zélandon épült a Hawkes Marine műhelyben. Négyszer megkerülte már a Földet. A Vendée Globe-on 2008-09-ben Dee Caffari vitorlázott vele és hozta vissza 99 nap alatt. A 2020-21-es földkerülőn pedig a finn Ari Huusela ért célba vele az utolsó helyen 116 nap alatt. Kétszer pedig a Barcelona World Race-en vitorlázott. Vagyis messze nem a legmodernebb hajó. Az egyetlen a mai mezőnyben, amelyiknek még hagyományos szálingos az árbóca, nem oldalt a dekk szintjén kinyúló outrigger tartja a póznát…

Vagyis jó eséllyel potenciálisan az egyik leglassabb abban a mezőnyben, ahol a versenyzők többsége már foilos, azaz emelőszárnyas hajókon repül. Plusz számos pontján és felszerelésében felújításra szorul. Ez költséges és folyamatban is van, a Szabi Racing fokozatosan halad megújulás felé, ahogy fokozatosan fejlődik a gazdája is.

Szabi

Weöres Szabolcsnak nem csak meg kell tanulnia a szólóvitorlázás fortélyait a hajókezeléstől, a magányos navigáláson és meteotaktikai útvonaltervezésen keresztül a legapróbb problémák önálló megoldásáig, de bele kell szoknia mindennek lelki terheibe, a végtelen önmagára utaltság nehéz, de gyakran szép és felemelő nehézségeibe. Olyan versenyzők között kell eközben mielőbb produkálnia, akik sokszorosan tapasztaltabbak ebben. Vagy azért, mert évek, akár évtizedek óta ott vannak az IMOCA hajók világában, vagy azért, mert gyerekkoruk óta nőnek fel a szólóvitorlás versenyzés legkeményebb fokozatait megjárva a Mini Transattól, a Figaro sorozaton át, a Class 40-ig, végül az IMOCA 60-asokig. Mire odaérnek már nevet szerezve, szponzorok által támogatva.

Szabi az első versenyén elrajtolt, majd órákon belül szétesett az elektronikai rendszere és kiállt. A következőn is elrajtolt, de akkor is technikai gondjai adódtak. Végre teljesíteni tudta az aránylag rövid Défi Azimut regattát. És így érkezett a Route du Rhumhoz, ahol sokáig nem szerepelt a rajtlistán, mert ezen a versenyen is élt egy résztvevő limit. Csak visszalépések tették lehetővé, hogy ő is elindulhasson.

Az élethez kell szerencse is. Ha most nem indulhatott volna a Route du Rhumon, lehet, hogy az egész Vendée Globe álom megvalósíthatatlanná válik. De rajthoz állhatott, megkapta a lehetőséget, és ő élt vele. Nem is akárhogyan!

Korábban jókat rajtolt, de aztán kiállni kényszerült vagy lemaradt. Most nem volt ilyen látványos rajtja, de…

Weöres Szabolcs élete első szól transzatlanti versenyén parádésan navigálva, kitűnő meteotaktikával – a vérében lehet, hisz a testvére Weöres Márti menő 470-es versenyzőből lett Team Shosholoza meteorológusa, amikor ő a rigger – nagyszerű vonalakon vitorlázva, ráadásul egyre gyorsulva nem csak teljesítette a Route du Rhum transzatlanti pályát, de legyőzött számos nagy ellenfelet, köztük foiler IMOCA 60-asokat is.

A célja annyi volt, hogy teljesítse ezt a versenyt és végre megkezdje a pontgyűjtést a Vendée Globe részvételhez.  Eközben maga mögé utasított tizenkét ellenfelet! Mögötte érkezik a célba például Samantha Davies a vadonatúj Innovatives Coeur nevű szárnyas IMOCÁ-val (ami akkor is sokat jelent, ha a hajón kisebb-nagyobb műszaki problémák merültek fel és lelassított. De, a technikai nehézségek korábban nem kerülték el a Szabi Racinget sem.). Lemaradt a magyar hajótól még két másik foiler, illetve néhány nála sokkal tapasztaltabb, akár már Vendée Globe-ot is teljesített vitorlázó (pl. Manuel Cousin), akik mindannyian potenciálisan gyorsabb hajókkal vitorláznak. Az egyik nagy IMOCA sztár, a csapattal az Ocean Race-re is készülő német Boris Hermann pedig nem sokkal előtte futott be a guadeloupe-i célba.

Korábban a versenyeken  Szabi Racing a rajtnál villant, majd kiállt, vagy lemaradt. Most a Route du Rhumon, az óceáni szólóvitorlázás történetének legnagyobb mezőnyű versenyén Weöres Szabolcs a korábbiakhoz képest szürke kis unalmas rajtot mutatott be. De ez sokkal jobb verzió. Mert ezután öröm volt nézni a nyomkövetőn, ahogy a hajót vitte a nagy transzatlanti versenyen.

Én egy hülye fines vagyok, tehát elfogult minden egyedül végrehajtott teljesítmény iránt. Nekem Szabi Route du Rhum menete – különösen az idevezető útját is látva – az év egyik legnagyobb magyar vitorlás eredménye.

Jó úton jár. És ez a lényeg.

Visszaolvasva a cikkemet, be kell lássam, hogy minap Fa Nándi a javát nálam sokkal jobban elmondta. Na, meg kétségtelenül hitelesebb, ha ő mondja!

Ruji

A Route du Rhum 2022 verseny honlapja
A nyomkövetős térkép a nyitóoldal bal alsó sarkán lévő ikonból nyitható!




Szállások

Kövess minket Instagramon!

Kövesd Instagram oldalunk a legfrissebb fotós tartalmakért!